اعضای بدن نیمی از موارد مرگ مغزی استان اردبیل اهدا شد

اردبیل- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان استان اردبیل اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون، از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب جهت اهدای عضو، اعضای بدن ۱۵ فرد فوت شده با رضایت خانواده خیرخواه آنها به نیازمندان اهدا شده است.

دکتر رامین نسیمی دوست روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اعلام رضایت خانواده پانزدهمین فرد فوت شده برای اهدای عضو در روز گذشته گفت: متاسفانه شرایط برای اهدای عضو ۱۵ نفر از افراد دچار مرگ مغزی استان نیز به علت عدم رضایت خانواده انجام نشد.

وی با اشاره به اهمیت اهدای عضو برای سلامت عمومی جامعه افزود: روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور، جان خود را به علت نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند، این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود، هشت نفر را به زندگی دوباره برگرداند و با اهدای نسوج از جمله دریچه‌های قلبی، مغز استخوان و تاندون، ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان استان اردبیل اهدای عضو را تنها راه ادامه‌ حیات برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کلیوی و افراد دچار مشکلات کبد عنوان و اضافه کرد: این عمل ایثارگرانه ارزش معنوی زیادی در بین مردم دارد.

وی اظهار کرد: جان و حیات بخشیدن به انسان دیگر می‌تواند توشه بزرگی برای آخرت فرد متوفی باشد و از منظر انسانی نیز عمل اهدای عضو به دیگران بسیار پسندیده است.

دکتر نسیمی دوست، مرگِ مغزی را وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز فرد آسیب دیده ذکر کرد و گفت: در چنین وضعیتی، همه نورون‌های مغز در نتیجه هیپوکسی(کمبود اکسیژن) تخریب شده و در حقیقت یکی از معیارهای قطعی تعیین‌کننده مرگ محسوب می‌شود و بر این اساس، امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در ایران در لیست انتظار دریافت عضو پیوندی هستند و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت نیز یک بیمار به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد و فقط هر ۱۲ ساعت یک بیمار، موفق به دریافت عضو پیوندی شده و به زندگی برمی‌گردد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان استان اردبیل با اشاره به اهدای عضو ۱۵ فرد دچار مرگ مغزی در این استان طی سال جاری افزود: شناسایی موارد مبتلا به مرگ مغزی در واحد فراهم آوری دانشگاه و توسط بازرسان این حوزه در معاونت درمان انجام و در سامانه otri.behdasht.gov.ir ثبت می‌شود که این سامانه از طریق اداره تخصیص و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و درمان بررسی و بعد از تائید مرگ مغزی توسط تیم تایید پنج نفره که همگی حکم ابلاغی از طرف وزیر بهداشت دارند، به اطلاع خانواده رسیده و در صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در ایران به‌طور رایگان انجام شده و اگر فرد دچار مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

دکتر نسیمی دوست با تاکید بر ضرورت و اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه بیان کرد: هر ایرانی می‌تواند با افزایشِ آگاهیِ خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو و با اخذ کارت اهدای عضو و شرکت در طرح سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان به ترویجِ این فرهنگ مقدس کمک کند.

استان اردبیل در چهار سال گذشته رتبه نخست شناسایی بیماران مرگ مغزی و اهدای عضو در کشور را به دست آورده و فرهنگ اهدای عضو جان‌باختگان در این استان به شکل ملموسی در حال رشد است.

به علت پیشتازی استان اردبیل در اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، بخش نگهداری و مراقبت از بیماران مرگ مغزی در محل ساختمان تازه‌ تاسیس ترومای شهر اردبیل راه‌اندازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha