دلجویی امام جمعه اردبیل از سه خانواده اهداکننده عضو در اردبیل

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با حضور در منزل سه خانواده اهداکننده عضو اردبیلی، از ایثارگری‌های آنها تجلیل کرد.

به گزارش ایرنا ، آیت‌الله سیدحسن عاملی جهت تکریم و تجلیل در منزل سه خانواده‌ اهداکننده عضو اردبیلی، فرامرز محمدی کله سر، ناصر نورانی و رحیم ستاری سادات حضور یافت.

امام جمعه اردبیل در حاشیه این دیدارها ضمن قدردانی از این خانواده ها برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار اظهار کرد: اعتقادات ریشه ای و عاطفی در استان در سطح بالایی قرار گرفته و استان اردبیل در این زمینه بسیار ساعی است.

وی اهدای عضو را اقدامی بزرگ و با اهمیت خواند و گفت: هشت عضو حیاتی یک مرگ مغزی می‌تواند زندگی هشت نفر دیگر را احیا کند. علاوه بر این و غیر از اعضای حیاتی، ۳۰ عضو یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند مشکل بیماران حاد را بر طرف بکند.

آیت الله عاملی که خود کارت اهدای عضو دارد اظهار داشت: اهدای عضو اهدای حیات است و هر کس در این دنیا احیای نفوس دارد در آخرت نیز خداوند برای او نقش احیا می دهد. حسن اهدای عضو مسئله فقط شرعی نیست بلکه یک وظیفه عقلی و انسانی است.

دلجویی امام جمعه اردبیل از سه خانواده اهداکننده عضو در اردبیل

امام جمعه اردبیل گفت: در سرتاسر ایران ۲۷ هزار نفر در انتظار اهدای عضو هستند و هر ده دقیقه هم یک نفر به این آمار اضافه می‌شود و در هر دو ساعت نیز یک نفر فوت می کند. در حالی که در هر ۱۲ ساعت یک اهدای عضو انجام می شود که نسبت به جمعیت محتاج به عضو خیلی کم است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: میانگین کشوری اهدای عضو ۳۰ درصد است ولی امسال در استان اردبیل این رقم ۵۰ درصد بود واز ۳۱ بیمار مرگ مغزی، ۱۵ خانواده حاضر به اهدای عضو شدند.

وی در بخش دیگر بیانات خود با تشریح آیاتی ناظر بر اهمیت نجات جان انسان‌ها افزود: از خدا می‌خواهیم که در هیچ خانواده چنین اتفاقی پیش نیاید اما بعد از اینکه اتفاق افتاد می توان یک تصمیم بزرگ گرفت خداوند متعال می فرماید هر کس نفسی را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.

 امام جمعه اردبیل گفت: این یک مدال بزرگی برای اهدا کنندگان است مخصوصاً کسانی که خودشان کارت عضویت دارند و خودشان وصیت می کنند که بعد از چنین اتفاقی اعضای من اهدا شود در این صورت تمام حسنات اهدا برای خود آن فرد نوشته می‌شود.

محمدیان اردی با اشاره به اهمیت اهدای عضو برای سلامت عمومی جامعه افزود: روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور، جان خود را به علت نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند، این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود، هشت نفر را به زندگی دوباره برگرداند و با اهدای نسوج از جمله دریچه‌های قلبی، مغز استخوان و تاندون، ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

وی همچنین با اشاره به اهدای عضو ۱۵ فرد دچار مرگ مغزی در این استان طی سال جاری افزود: شناسایی موارد مبتلا به مرگ مغزی در واحد فراهم آوری دانشگاه و توسط بازرسان این حوزه در معاونت درمان انجام و در سامانه otri.behdasht.gov.ir ثبت می‌شود که این سامانه از طریق اداره تخصیص و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و درمان بررسی و بعد از تائید مرگ مغزی توسط تیم تایید پنج نفره که همگی حکم ابلاغی از طرف وزیر بهداشت دارند، به اطلاع خانواده رسیده و در صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو اقدام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در ایران به‌طور رایگان انجام شده و اگر فرد دچار مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

استان اردبیل در چهار سال گذشته رتبه نخست شناسایی بیماران مرگ مغزی و اهدای عضو در کشور را به دست آورده و فرهنگ اهدای عضو جان‌باختگان در این استان به شکل ملموسی در حال رشد است.

به علت پیشتازی استان اردبیل در اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، بخش نگهداری و مراقبت از بیماران مرگ مغزی در محل ساختمان تازه‌ تاسیس ترومای شهر اردبیل راه‌اندازی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha