مه‌گرفتگی و آلودگی هوا پدیده غالب جوی آذربایجان‌غربی در هفته جاری است

ارومیه - ایرنا - رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به پایداری هوای استان در روزهای آتی گفت: مه صبحگاهی و افزایش آلاینده ها مهمترین پدیده جوی استان در هفته جاری خواهد بود.

مهدی صابری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تداوم استقرار توده هوای سرد در منطقه و افزایش غلظت آلاینده های جوی در مناطق پرتراکم و پرجمعیت شهری، وارونگی دما رخ می دهد و لازم است شهروندان و مسوولان تدابیر خاص و مرتبط با این موضوع را به کار گیرند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته گزارشی از بارش در آذربایجان غربی نداشتیم، ادامه داد: در این مدت، شهرستان ارومیه دمایی بین هشت درجه زیر صفر و ۶ درجه بالای صفر داشت و تکاب با کمینه دمای ۱۰ درجه زیر صفر سردترین شهر استان بود.

هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس است

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص وضعیت هوای ارومیه به خبرنگار ایرنا گفت: هوای این شهر امروز، اول بهمن ناسالم برای گروههای حساس با شاخص ۱۲۵ بوده و ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون در هوای استان افزایش یافته است.

سعید موسوی اظهار کرد: آلودگی هوا در آذربایجان غربی در اثر فعالیت خودروها به ویژه خودروهای دیزلی، صنایع آلاینده، سوختهای خانگی، سوزاندن زباله و سایر مواردی است که در زمستان به محض استقرار سرما در استان نمود و بروز خاصی پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه برای این منظور کارگروه آلودگی هوای آذربایجان غربی تدابیر خاصی را در نظر گرفته و سالانه به طور مستمر به اجرای آنان می پردازد، ادامه داد: از جمله این تدابیر، پایش آنلاین کارخانه ها و واحدهای آلاینده، گشت و کنترل متخلفان سوزاندن لاستیک و زباله، برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده، بررسی سیستم های احتراقی و موتورخانه ای ادارات است.

به گزارش ایرنا شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha