وزارت صمت فعلا مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا مخالف افزایش قیمت لوازم‌خانگی است، اما باید به مدیریت شیوه‌های کنونی قیمت‌گذاری دستوری کالاها پرداخت که آسیب‌های زیادی برای بخش تولید به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس هاشمی» امروز (شنبه) در نشست خبری بررسی دستاوردهای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه لوازم خانگی (هامکس ۲۰۲۲)، اظهار داشت: رییس‌جمهوری در صحبت‌های اخیر خود عنوان کرده که اگر افزایشی در قیمت مواد اولیه و غیره اتفاق افتاده، باید به مردم توضیح داده شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به برخی مشکلات تولید لوازم خانگی در کشور افزود: امروز تولیدکنندگان مواد اولیه را با عدم اطمینان از استمرار تامین آنها تهیه می‌کنند، همچنین مطابق اعلام مراجع رسمی نرخ تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد است.

وی تصریح‌کرد: تداوم تحریم ها سبب شده تا هزینه های تولیدکنندگان بالا رفته، جریان تامین مواد اولیه کند یا قطع شود، نقل و انتقالات ارزی با ریسک و دشواری های خاص خود همراه باشد و شاهد قطع همکاری یا همکاری‌های محدود شرکای خارجی در فناوری، قالب‌های تولید، بازارهای صادراتی، آموزش و غیره و همچنین عدم اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی تولید و تجارت باشیم.

این مقام صنفی ادامه‌داد: در کنار این محدودیت‌ها، باید محدودیت منابع مالی و رفتار انقباضی بانک‌ها (که تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها را با مشکل مواجه کرده) را در نظر داشت و در مجموه همه این موارد سبب شده تا افزایش هزینه سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت را شاهد باشیم.

وی با اشاره به خرید نقدی و با قیمت جهانی مواد اولیه‌ای همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره از بورس کالا و قطع فروش اعتباری تولیدکنندگان این مواد، گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل رکود حاکم بر بازار، ناچار به فروش اعتباری و مدت دار محصولات خود هستند و در این شرایط شاهدیم واحدها ملزم به رعایت قیمت‌های دستوری برای تولیدات خود می‌شوند.

هاشمی بیان‌داشت: این مساله سبب شده تا حجم بازار لوازم‌خانگی کوچکتر شده و همچنین سیگنال منفی به سرمایه‌گذاران برای حضور در این صنعت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جداول افزایش قیمت مواد اولیه از سوی این انجمن به وزارت صمت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد واحدها به دلیل شرایط سخت معیشتی، حقوق و دستمزدی بیش از آنچه برای سال جای مصوب شده بوده می‌پردازند و این موارد هیچ‌گاه از سوی سازمان حمایت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به رویکرد انقباضی بانک‌ها، خاطرنشان‌کرد: در این شرایط که تامین نقدینگی برای واحدها بسیار دشوار شده، اما سازمان حمایت فقط این شیوه را قبول دارد و اینکه واحدی بورسی بخواهد از طریق سهامداران خود به تامین مالی بپردازد را نمی‌پذیرد که جای تعجب دارد.

وی بیان‌داشت: سازمان حمایت نیز این چالش‌ها و سایر مشکلات از این دست را پذیرفته، اما ملاک کار را شیوه جاری موجود یعنی Cost Plus می‌داند؛ این مشکلات حتی به اطلاع وزیر صمت نیز رسیده و خواستار تغییر این شیوه شده است. همچنین جداول افزایش هزینه‌ها برای معاون وزیر، شخص وزیر و معاون اول رییس‌جمهوری ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، در روش پرداخت قرارداد Cost Plus (روش پرداخت درصدی) کارفرما هزینه های انجام کار را به‌علاوه درصدی که در زمان قرارداد توافق می شود به عنوان سود و هزینه بالاسری به پیمانکار پرداخت می‌کند.

هاشمی تصریح‌کرد:‌ وقتی به مسوولان نظارتی درخصوص اشتباه و قدیمی بودن این روال توضیح می‌دهیم، فقط اعلام می‌کنند که «این روش جاری است» و اگر اشتباهی وجود دارد باید اصلاح شود، در حالی که اصلاح این موارد زمان‌بر است و به تولیدکنندگان ضربه می‌زند.

وی گفت: بهترین شیوه تبعیت از مکانیسم عرضه و تقاضا است و باید نهادهای نظارتی با اعتماد به بخش خصوصی، به «نظارت پسینی» بپردازند تا اگر افزایش قیمتی بیش از ضوابط سازمان حمایت اتفاق افتاد با آن برخورد کنند، نه اینکه بخواهند روند تولید را مختل کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: ‌سیاست‌های قیمتگذاری دستوری، فقط می‌تواند موقتی بوده و نقش مسکّن داشته باشد، اما در حقیقت باید به دنبال شفاف سازی فضای کسب و کار، سرمایه‌گذاری های مولد و اطمینان بخشی به بخش خصوصی برای شکل گیری رقابت حرکت کرد و در عین حال جلوی تخلفات ایستاد.

وی تصریح‌کرد:‌ اگر شاهدیم رکود در بازار حاکم است، راهکار آن تقویت قدرت خرید است نه سرکوب تولید.

نمایشگاه هامکس ۲۰۲۲

هاشمی در ادامه با اشاره به بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس ۲۰۲۲) اظهار داشت: نمایشگاه امسال با محوریت صادرات و دانش‌بنیان برگزار شد.

وی بیان‌داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تمرکز نمایشگاه امسال بر صادرات به‌ویژه با کشورهای اوراسیا و پیمان شانگهای بود.

این مقام صنفی، به حجم ۳۰۰ میلیارد داری بازار پنج کشور عضو اوراسیا اشاره کرد که ۹۰ درصد آن مربوط به روسیه است و گفت:‌ در نمایشگاه امسال به نمایندگان کشورهای یاد شده غرفه ثابت اختصاص دادیم و در پنل‌های تخصصی که در کوران چهار روز برپایی نمایشگاه برگزار شد، وابسته اقتصادی ارمنستان، رییس اتاق عراق، رایزن اقتصادی تاجیکستان، نفراتی از اتاق های مشترک فرانسه، آفریقا و همچنین نمایندگانی از روسیه حضور یافتند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سفارت ارمنستان به منظور راه اندازی مرکز نوآوری لوازم خانگی ارمنستان خبر داد و افزود:‌ تفاهم‌نامه همکاری بین این انجمن با اتاق بازرگانی «الدیوانیه» عراق به منظور عرضه مستقیم و فروش لوازم‌خانگی، تفاهم نامه همکاری بین انجمن و مرکز نمایشگاه های بین المللی عراق به‌منظور برگزاری نمایشگاه در شهر سلیمانیه این کشور، همچنین تفاهم‌نامه های همکاری با طرف هایی از تاجیکستان، فرانسه و برخی کشورهای شمال آفریقا منعقد شد.

هاشمی همچنین از انعقال قراردادهای عملیاتی در صادرات لوازم‌خانگی خبر داد که اطلاعات کامل آنها به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: مطابق نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ۹۶ درصد بازدیدکنندگان و ۹۸ درصد غرفه‌داران، برگزاری این دوره از نمایشگاه هامکس را موفق ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی با حضور ۵۱۶ واحد تولیدی در ۳۸ هزار مترمربع فضای داخل سالن و ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای باز برگزار شد که هشت شرکت واردکننده نیز همراه با هفت شرکت چینی (در قالب پاویون) در این نمایشگاه حضور داشتند. این نمایشگاه ۲۹ آذر ماه تا دوم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha