۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85005351
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

صنعت چاپ می‌تواند ایران را از نفت بی‌نیاز کند

تهران- ایرنا- به گفته نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اگر تحریم‌ها برداشته شود و بانک‌ها بتوانند کار کنند، صنعت چاپ این آمادگی را دارد که ارزش افزوده وارد کشور و از خروج ارز جلوگیری کند.

امیرهومن محمدی درباره شرایط فعالان این حوزه به خبرنگار ایرنا گفت: ایران صادرکننده خوبی در حوزه صنایع چاپی نیست، اگر خودمان را با کشور ترکیه مقایسه کنیم متوجه مسائل می‌شویم. صادرات نیاز به بسترسازی‌هایی دارد و شرکت‌های تولیدی باید آن‌ها را انجام بدهند. خیلی از شرکت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند اما در حوزه بسترسازی‌هایی که باید توسط دولت انجام شود، مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه هیچ حمایت و کمکی از طرف دولت برای تسهیل صادرات انجام نمی‌شود.

صادرکننده و کارآفرین نمونه صنعت چاپ با اشاره به مشکلات فعالان در این حوزه توضیح داد: اگر می‌بینید که بخشی از کارمان را صادر می‌کنیم، باید توجه داشته باشید که به سختی این روند را عملی کردیم در صورتی که می‌توانست شرایط بهتر و صادرات بیشتر از این باشد. قابلیت صادرات کالای چاپی در ایران وجود دارد اما به دلیل شرایط و مسائل گمرکی، سختی خرید از ایران، انتقال دشوار کالا و قیمت‌های بالای کالای تولید شده، در وضعیت کنونی هستیم.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه کالای تولیدی این صنعت در ایران وارداتی است، ادامه داد: مواد اولیه وارداتی با تعرفه گمرکی وارد می‌شود، این در حالی است که خیلی از محصولات را نمی‌توانیم به صورت مستقیم بخریم. همچنین باید کلیه خریدها را به شکل نقدی انجام دهیم یعنی نمی‌توانیم خرید بلندمدت انجام بدهیم. همچنین نمی‌توانیم در بانک سوئیفت SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) بزنیم.

او افزود: در شرایطی که امروز فعالیت می‌کنیم، کشورهای اروپایی نمی‌توانستند همین مقدار صادرات را هم داشته باشند. در این سال‌ها تلاش و هزینه کردیم تا کالای تولیدی در ایران استانداردهای صادرات را داشته باشد تا جاییکه بخشی از تولد به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. رسیدن به این مرحله بسیار دشوار بود، آموزش دیدیم و هزینه‌های زیادی انجام دادیم تا به این مهم برسیم.

صنعت چاپ می‌تواند ایران را از نفت بی‌نیاز کند
امیرهومن محمدی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ

دولت برای نوسازی ناوگان چاپ کمک کند

محمدی درباره ضرورت‌های بهبود شرایط فعالان چاپ و صادرات توضیح داد: برای بهتر شدن شرایط باید بستر آماده شود. در ابتدا باید بتوانیم با بانک‌ها همکاری داشته باشیم، اینکه نمی‌توانیم مستقیم کالایی را بخریم و مجبوریم دور بزنیم و کالا را بخریم و مسائل دیگر، همه شرایط را سخت می‌کند.

به گفته نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اگر تحریم‌ها برداشته شود و بانک‌ها بتوانند کار کنند، صنعت چاپ این آمادگی را دارد که اقدامات بسیار خوبی انجام دهد. ارزش افزوده وارد کشور کند و از خروج ارز جلوگیری کند. صنعت چاپ حتی می‌تواند کاری کند که در سال‌های آینده ایران به نفت وابستگی نداشته باشد. ترکیه همین کار را می‌کند، این کشور بسته‌بندی کالای صادراتی بی‌نظیری دارد و به تمام اروپا صادر می‌کند.

صنعت چاپ می‌تواند ایران را از نفت بی‌نیاز کند

صادرکننده و کارآفرین نمونه صنعت چاپ ادامه داد: اگر دولت برای نوسازی ناوگان چاپ کمک و شرایط را برای تولید کننده تسهیل کند ایران هم می‌تواند در طول ۲۰ سال به ترکیه برسد. ترکیه زمانی که در حوزه چاپ و بسته‌بندی شروع به کار کرد از ما عقب‌تر بود اما دولت این کشور کمک کرد و صنعتگران هم تلاش کردند. ایران این پتانسیل را دارد و اگر بسترها آماده شود، چاپخانه‌داران ایرانی واقعا هنرمند هستند.

محمدی با تاکید بر تاثیر تسهیلات دولتی بر روند فعالیت چایخانه‌داران و صادرکنندگان، افزود: تولیدکننده باید بتواند وام بگیرد نه اینکه پول مجانی بگیرد بلکه باید دولت تسهیلات بدهد. در آلمان تسهیلاتی برای چاپ‌خانه‌داران در نظر گرفته شده تا ماشین‌هایشان همیشه به روز باشد، اما در ایران دولت توجهی به صنعت چاپ ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha