۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۱۳
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85006584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوید روزهای پاک با حرکت قطار برقی کرج / عبور از مانع تحریم

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۱۳
کد خبر: 85006584
مژگان السادات سجادی
نوید روزهای پاک با حرکت قطار برقی کرج / عبور از مانع تحریم

کرج – ایرنا- خط ۲ متروی کرج پروژه ای عظیم رفاهی و زیست محیطی که با تلاش مهندسان ایرانی در اوج تحریم ها  آماده سازی شده ، این روزها در طلیعه سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از موفقیت در انجام تست گرم، شمارش معکوس برای راه اندازی آن آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، عصر یکشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ قطعه نخست خط ۲ متروی کرج ، شمار زیادی از خبرنگار و مسوولان شهری کرج حاصل سال ها تلاش مهندسان و کارگران ایرانی را به نظاره نشستند.

اگر چه پروژه قطار شهری کرج به واسطه مشکلات فراوان دیر هنگام به مقصد رسید اما بالاخره توانست از سد تحریم و موانع بگذرد و عزم جهادی دولت سیزدهم و مدیریت شهری کرج را به نمایش بگذارد.

فروردین ماه امسال رییس جمهور در سفر به استان البرز ، یکی از اولویت ها را راه اندازی قطار شهری کرج دانست و بر سرعت بخشی در اجرای این پروژه تاکید کرد.

با اینکه ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه می گذرد اما در کنار مشکلات متعدد ، تحریم و کمبود منابع مالی مانع جدی و سد راه آن گشت .

سوار شدن اولین واگن ها و لوکوموتیو روی ریل خط ۲ قطار شهری کرج به حدود۲ هفته پیش برمی گردد و اکنون نیز قطار حرکت آزمایشی خود را در قالب تست گرم با موفقیت انجام داد.

تحریم عامل کندی قطار شهری

مهرداد کیانی شهردار کرج در حاشیه تست گرم قطار شهری کرج با عذرخواهی از مردم به خاطر تاخیر در راه اندازی خط ۲ قطارشهری کرج به مشکلات و موانع سد راه این پروژه عظیم گریزی زد و گفت : گاهی مشکلات مانند تحریم سبب کندی پروژه ها می شود اما این بدان معنا نیست که مهندسان و مسوولان دست از تلاش و خدمات رسانی به مردم بردارند.

وی با قدردانی از زحمات تمام دست اندرکاران قبل و کنونی قطار شهری کرج بیان کرد: به سرانجام رساندن قطار شهری کرج یک تعهد و الزام برای مدیریت شهری است .

شهردار کرج افزود: تکمیل قطعه نخست خط ۲ شهری کرج ، امید تازه در عزم جهادی دمید و برهمین اساس با انرژی مضاعف به دنبال تکمیل قطار شهری کرج و پروژه های عمرانی دیگر هستیم .

وی بیان کرد: اراده مدیریت شهری بر این است که هر چه سریع تر پروژه عظیم متروی کرج را به سامان برساند و شهروندان از یک وسیله مناسب و استاندارد برای ایاب و ذهاب استفاده کنند.

شهردار کرج با بیان اینکه در سفر فروردین ماه رییس جمهور به استان البرز ، دولت تعهداتی در قبال قطار شهری کرج متقبل شد ، گفت : دولت به تعهدات خود عمل کرد و اینک وزارت کشور برای جبران عقب ماندگی های متروی کرج حمایت لازم را دارد.

کیانی گفت: ساخت هر کیلومتر ریل قطار شهری، یک هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد این درحالی است که بودجه سال جاری شهرداری کرج ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با این اوصاف قطار شهری کرج در حال تکمیل و بهره برداری است اما در تلاش هستیم تا به سال ها انتظار مردم در این بخش پایان بدهیم .

شورای ششم و پایان ۱۶ سال انتظار مردم کرج

رییس شورای اسلامی کلانشهر کرج با بیان اینکه از آغاز ساخت خط ۲ قطار شهری کرج حدود ۲ دهه زمان می گذرد، گفت : شورای ششم برای پایان دادن به انتظار ۱۶ ساله مردم، وقت گذاشت و پروژه را با جدیت دنبال کرد.

علی قاسمپور در عین حال بیان کرد: تلاش گذشتگان را برای اجرای بخش هایی از قطار شهری کرج را ارج می نهیم اما باید بدانیم که متروی کرج زمانبر شد.

وی ادامه داد: تاخیر در راه اندازی قطار شهری کرج به دغدغه بزرگی برای مسوولان استان البرز از جمله استاندار تبدیل شد اما اینک زمان آن فرا رسیده تا پس از گشایش قطعه نخست قطار شهری ، گام های بعدی را بلندتر برداریم .

قاسمپور با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از پروژه قطار شهری کرج اظهار کرد: اختصاص زمین( ۲۵ هکتار) برای محل نگهداری تجهیزات قطار شهری کرج در سفر هیات دولت به البرز گره گشای بخشی از کاستی های این پروژه عظیم شد.

رییس شورای شهر کرج گفت : یکی از اهداف راه اندازی قطار شهری کرج کمک به کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت زیست محیطی کرج است.

اتصال متروی تهران به مناطق مختلف کرج

قاسمپور یکی از اهداف احداث خط ۲ قطار شهری کرج را اتصال متروی تهران به مناطق مختلف شهر کرج و شهرهای اطراف آن دانست و بیان کرد: این هدف با اتصال ایستگاه چهار راه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج در حال تحقق است .

وی یادآور شد: امروز با انجام تست گرم قطار شهری کرج همه به این باور رسیدند که متروی این کلانشهر آماده خدمات رسانی به مردم است.

قاسمپور گفت : قطار شهری کرج همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر به صورت آزمایشی مسافران را جابه جا خواهد کرد و پس از آن با آمدن رام دوم ، قطار شهری فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.

توسعه قطار شهری لازمه زیست محیطی کرج است

عضو شورای اسلامی شهر و ناظر پروژه قطار شهری کرج با اشاره به آلایندگی روز افزون این کلانشهر ، راه اندازی و توسعه قطار شهری را لازمه کمک به بهبود زیست محیطی کرج دانست.

سیدمرتضی اعتصامی عضو شورای شهر و ناظر در قطار شهری نیز به خبرنگاران حاضر در متروی کرج گفت: اگر در ادوار گذشته موضوع زیست محیطی کرج مورد توجه قرار می گرفت اکنون با مشکل حاد آلودگی هوا مواجه نبودیم .

وی ادامه داد: هر چند توسعه راه های استان البرز در سال های اخیر انجام شد اما پروژه قطار شهری چندان مورد توجه قرار نگرفت .

اعتصامی افزود : امروز ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر کرج به معضل بزرگی تبدیل شده که امیدواریم با فعالیت رسمی قطار شهری این مشکل به حداقل برسد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه تکمیل قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج تابوی این پروژه سالخورده را شکست،گفت: مدیریت شهری در تلاش است تا خطوط دیگر متروی کرج اجرا کند.

هفت واگن جدید وارد قطار شهری کرج می شود

مسعود محمدی عضو شورای اسلامی شهر کرج در حاشیه تست گرم قطارشهری کرج با بیان اینکه تاکنون هفت واگن به داخل تونل خط ۲ قطارشهری این کلانشهر انتقال و فعال سازی شده است ، گفت : هفت واگن دیگر تا سه ماه آینده پس از بازسازی به ناوگان قطار شهری کرج اضافه می شود.

وی با بیان اینکه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بازسازی و بهره برداری از قطار شهری کرج پیش بینی شد، افزود: در بودجه سال آینده با کمک دولت برای توسعه این مسیر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

محمدی در خصوص بزرگراه شمالی کرج گفت : طبق قرارداد مشارکتی سال ۹۹ بین شهرداری کرج و شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی قرار بود ۴۰۰ میلیارد تومان توسط این وزارتخانه برای تکمیل بزرگراه شمالی به شهرداری کرج اختصاص یابد.

وی افزود: در سفر فروردین ماه سال جاری رییس جمهور به البرز، قرار شد ۵۰ درصد هزینه ساخت این بزرگراه توسط دولت تامین شود.

محمدی گفت : برای تکمیل بزرگراه شمالی کرج هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است حدود سه هزارو ۵۰۰ میلیاردتومان توسط دولت تامین خواهد شد.

اکنون ۲ پروژه زیست محیطی قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج توسط مدیریت شهرری و دولت در حال تکمیل و اجرا است که به سرانجام رسیدن کامل این پروژه ها نقش کلیدی در روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا در کرج دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha