جایی که اراده بچه ها بر  سختی ها پیروز شد

یاسوج - ایرنا - مناطق سخت گذر،کوهستانی و سردسیری عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که نبود سرویس مدارس و طبیعت سرسخت برفی نتوانسته مانع اراده بچه ها برای ادامه تحصیل شود.

اگرچه دولت با جمع آوری مدارس پرجمعیت کانکسی، نصب تجهیزات گرمایشی استاندارد مانند شوفاژ به جای بخاری نفتی، سرانه تغذیه و توزیع تجهیزات آموزشی مانند میز، نیمکت و سایر امکانات سعی در کاهش سختی های تحصیل دانش آموزان مناطق عشایری استان کرده اما همچنان روند علم آموزی این آینده سازان نیازمند کمک مسئولان و خیران نیکوکار است.

اینجا در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد که اهالی همنشین خاک و هم نفس باد هستند زندگی در طبیعت و سختی هایش به کودکان و نوجوانان یاد داده تا اراده ای قوی برای پیمودن راه هدف داشته باشند.

دانش آموزان دختر و پسرمناطق سردسیری و محروم استان که مصمم هستند از قافله علم عقب نمانند این روزها برای رسیدن به مدرسه کیلومترها راه را تا محل تحصیلشان در هوای یخبندان و مسیر سخت پیمایش می کنند.

این کودکان و نوجوانان اعتقاد دارند که هر چند ناچارند سختی های زیادی را برای حضور در کلاس های درس پشت سر بگذارند اما تحمل این مشکلات به تحقق خواسته مهم زندگی آنان یعنی آینده ای روشن می ارزد .

دانش آموزان این گوشه از کشورمان با اشاره به اینکه پس از رسیدن به مدرسه نیز به دلیل نبودن گاز طبیعی در آموزشگاه ها گرمای شوفاژ آنان را گرم نمی کند از مسئولان می خواهند با اختصاص یک دستگاه مینی بوس آنان را از پیمودن روزانه پنج تا هفت کیلومتر راه در مسیر مدرسه نجات دهند.

روایت مسئولان از مشکلات عشایر

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:۷۰ نفر از دانش آموزان مناطق سردسیری استان در مناطقی مانند بالرود، جلیل و جلاله برای رسیدن به مدرسه روزانه پنج تا هفت کیلومتر در مسیر سخت را پیاده پیمایش می کنند.

علی رحیمی تاکید کرد: این دانش آموزان در مناطق پراکنده ای سکونت دارند و نیاز است تا یک دستگاه مینی بوس برای جابه جایی آنان اختصاص یابد.

وی با اشاره به قانون سرانه حمل و نقل برای دانش آموزان عشایری عنوان کرد: از سویی این هزینه در پایان سال تحصیلی واریز می شود و از سوی دیگر راننده ها حاضر نیستند بدون دریافت حق الزحمه به مدت چند ماه فعالیت کنند.

رحیمی اظهار کرد: بیشتر دانش آموزان عشایر کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه در مناطق دورافتاده ساکن هستند، خانواده های فقیری دارند و توان پرداخت هزینه های حمل و نقل را ندارند به همین علت نیاز است که دولت یا خیران نیکوکار در این خصوص پیش قدم شوند.

وی درباره تجهیزات گرمایشی مدارس مناطق سردسیری عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مناطق گازرسانی نشده اند و شوفاژ بهترین وسیله گرم کننده در این شرایط است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲ هزار نفر از دانش آموزان مناطق عشایری استان در ۱۱۴ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

رحیمی عنوان کرد: این دانش آموزان در شرایط سخت و سرد تحصیل می کنند اما با این وجود تابستان امسال ۱۸ نفر از آنان در رشته های آموزش ابتدایی و دانشکده فنی پذیرفته شدند.

وی با اشاره به اینکه میزان ترک تحصیلی بین دانش آموزان مناطق عشایری با وجود موانع کاهش یافته بیان کرد:امسال بیش از ۱۶۰ نفر از دانش آموزان مناطق عشایری استان در آزمون کنکور سراسری شرکت کردند.

برنامه های حمایت های پیش بینی شده دولت برای حمایت از دانش آموزان

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه طرح گازرسانی به منطقه زیلایی تابستان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می شود بخشی از مشکلات این دانش آموزان با تحقق طرح مذکور مرتفع می شود.

وی گفت: طرح گازرسانی به ۵۵ روستای سخت گذر و محروم مارگون واقع در مناطق سخت گذر این استان در دست اجرا است.

اندرخور اظهار داشت: این طرح به طول ۲۲۴ کیلومتر به روستاهای مورزرد زیلایی و سیلاب کلوار شهرستان مارگون پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد.

دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

فرماندار مارگون تاکید کرد: سرانه تغذیه شامل اقلامی مانند شیر و کیک یا بیسکویت بین دانش آموزان مناطق عشایری به صورت منظم توزیع می شود.

وی تصریح کرد: برای کمک به این آینده سازان ابتدای سال جاری تاکنون با مشارکت خیران نیکوکار ۱۰۰ بسته نوشت افزار و ۶۰ عدد کیف بین دانش آموزان توزیع شده است.

روزی که همه امکانات کهگیلویه و بویراحمد برای خدمت رسانی به کنکوری های عشایر بسیج شد

فرماندار مارگون اظهار کرد:در حالی که در روزهای نزدیک به کنکور سراسری امسال منطقه زیلایی شاهد برف سنگینی بود و راه های دسترسی با این ریزش جوی بسته شده بود به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد برنامه های بازگشایی راه ها در زیلایی متمرکز شد.

وی خاطرنشان کرد:با این اقدام راه های ارتباطی در کمتر از یک روز بازگشایی شد درحالی که در بارش های دیگر سه روز بازگشایی راه ها به طول انجامید.
فرماندار مارگون با اشاره بسیج همه امکانات در هفته گذشته برای رساندن دانش آموزان مناطق عشایری به محل برگزاری آزمون کنکور سراسری عنوان کرد: عزم دولت برای ایجاد امکانات تحصیل دانش آموزان مناطق محروم جدی اما با محدودیت های منابع مالی نیز همراه است

فرماندار مارگون اظهار کرد: ۵۰ نفر از دانش آموزان منطقه سخت گذر و سردسیر زیلایی که به دلیل یخبندان جاده های ارتباطی با خودروهای معمولی امکان سفر به شهر برای شرکت در آزمون سراسری را نداشتند با خودروهای کمک دار به محل آزمون رسانده شدند.

جایی که اراده بچه ها بر  سختی ها پیروز شد

مختار اندرخور تاکید کرد: ۳۵ نفر دیگر این دانش آموزان با سه خودروی کمک دار به شهرستان بویراحمد اعزام شدند تا فردای آن روز (جمعه ای که گذشت) در کنکور سراسری گروه علوم انسانی شرکت کنند.

وی عنوان کرد: ۱۵ نفر از این دانش آموزان که قرار بود روز پنجشنبه هفته قبل در گروه تجربی شرکت کنند به دلیل کوتاهتر بودن محل سکونتشان به لردگان پس از پیگیری های فراوان با یک خودروی کمک دار به این شهرستان در استان چهارمحال بختیاری اعزام شدند.

فرماندار ابراز کرد: پس از بازگشایی راه ها ۵۰ نفر از دانش آموزان منطقه سخت گذر و سردسیر زیلایی که به دلیل یخبندان جاده های ارتباطی با خودروهای معمولی امکان سفر به شهر برای شرکت در آزمون سراسری را نداشتند با خودروهای کمک دار به محل آزمون رسانده شدند.

چهار درصد جمعیت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد معال سه هزار و ۷۱۱ دانش‌آموز در مناطق گرمسیری و سردسیری مشغول تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha