۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85007030
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا روابط آمریکا و پاکستان رو به گرمی می‌رود؟

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 85007030
آیا روابط آمریکا و پاکستان رو به گرمی می‌رود؟

تهران- ایرنا- پس از یک دهه چالش های متعدد سیاسی که روابط آمریکا و پاکستان را به حداقل رسانده بود، به نظر می رسد روابط کنونی دو طرف رو به بهبودی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری نشنال اینترست، در دو دهه گذشته روابط ایالات متحده و پاکستان نقاط قوت و ضعف فراوانی داشته است که این پستی و بلندی ها در درجه اول از جنگ در افغانستان ناشی شده است.

بر اساس ادعای این گزارش خبری، در زمان حضور آمریکا در افغانستان، پاکستان پشتیبانی لجستیکی و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ارتش آمریکا قرارداد و در ازای این خوش خدمتی خود کمک های امنیتی قابل توجهی را از ایالات متحده دریافت کرد. اما پس از شکست واشنگتن در افغانستان، کمکهای پاکستان بیهوده ماند.

به گفته کارشناسان، آخرین باری که آمریکایی‌ها از پاکستان رانده شدند مربوط به یک دهه قبل است، زمانی که اشغالگران غربی در افغانستان مرزبانان پاکستانی را به خاک و خون کشیدند و امروز نیز با بهانه مبارزه با تروریسم، ترفند و پیشنهاد کمک به تامین امنیت مرزها را به پاکستان ارائه می‌کنند.

از دیگر سو، تلاش های موفق پاکستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره به دلیل توافق ناقض و یک طرفه دولت ترامپ نیز بی نتیجه ماند و در نهایت سبب شد طالبان بدون کسب موفقیت در نبرد نظامی، در صحنه سیاسی پیروز شود و بر مسند قدرت بنشیند.

سپس شادی بی حد و حصر عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان از پیروزی طالبان و انتقاد از سیاست های شکست خورده آمریکا در افغانستان، احساسات واشنگتن را بیش از پیش جریحه دار کرد.

با این حال با گذشت زمان اختلافات میان دو طرف رو به کاهش گذاشته است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد: واشنگتن نه تنها به "نقشی که پاکستان در ۲۰ سال گذشته برای این کشور ایفا کرده است، بلکه به نقشی که در سال های پیش رو برای ما ایفا می کند خواهیم نگریست.

اکنون با خروج آمریکا از افغانستان و خروج عمران خان از مسند قدرت، آمریکا و پاکستان به دنبال راههایی برای افزایش همکاری هستند.

به تازگی به نظر می رسد آمریکا به دنبال ترمیم روابط سیاسی خود با پاکستان است و به نوعی واکنش نشان می دهد گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

اکنون ایالات متحده و پاکستان به این نتیجه رسیده اند که اگر روابط دو کشور احیا شود، این رابطه باید از حمایت عمومی نیز برخوردار باشد. اکنون با اتمام حضور نظامی آمریکا در افغانستان، اسلام آباد بر این باور است که واشنگتن می تواند تمرکز اصلی خود را بر توسعه روابط با پاکستان بگذارد.

در سپتامبر سال گذشته میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۴۵۰ میلیون دالر جنگنده های اف ۱۶ به پاکستان موافقت کرد. این اقدام آمریکا اعتراضاتی از سوی هند را نیز به دنبال داشت. در حال حاضر هند بخش مهمی از استراتژی منطقه هند و اقیانوسیه به شمار می آید. این در حالیست که مرکزیت سیاست هند در اسیای جنوبی ممکن است به نفع واشنگتن نباشد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن نقش مهمی را در پاکستان ایفا می کند و برای تداوم همکاری خود با این کشور نیازمند یک سیاست مستقل است.

همچنین پاکستان نیز نیازمند تجدید نظر در رابطه خود با آمریکاست. در حال حاضر در میان نهادهای حاکم پاکستان توسعه همکاری این کشور با آمریکا از اهمیت فراوانی برخوردار است. مشکلات فزاینده اقتصادی پاکستان و افزایش چالش ها برای برقراری ثبات داخلی و ادامه تهدیدات امنیتی خارجی بر ضرورت همکاری این کشور و آمریکا افزوده است.

آیا روابط آمریکا و پاکستان رو به گرمی می‌رود؟

بی اعتمادی پاکستانی‌ها به آمریکا
به گزارش ایرنا، پاکستان که از بیش از ۲ دهه متحمل تبعات ویرانگر یورش نیروهای بیگانه به سرکردگی آمریکا به افغانستان است و جنگ غرب علیه تروریسم را بی‌فایده می‌داند، اکنون پیشنهاد جدیدی از واشنگتن برای کمک به مدیریت مرزهای خود با افغانستان دریافت کرده است.

حملات مرگبار پهپادهای جاسوسی آمریکا در پاکستان در طول حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان که تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت، جان صدها غیرنظامی پاکستان را گرفت و اصرار واشنگتن بر این بود که این حملات در مسیر مبارزه با تروریسم انجام می‌شود.

رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان حضور آمریکا در منطقه را عامل سرایت تروریسم و افراط گرایی در کشور خود می‌دانند که تاکنون جان بیش از ۸۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامی در مناطق مختلف همسایه شرقی ایران را گرفته است.

براساس یک نظر سنجی حضور آمریکا در افغانستان نه تنها کمکی به کنترل تروریسم و خشونت نکرد بلکه خروج مفتضحانه آنان از افغانستان از تابستان سال گذشته پدیده تروریسم را در پاکستان ۵۱ درصد افزایش داده است.

در این وضعیت آمریکا پیشنهاد کمک به پاکستان برای کنترل مرزهای خود با افغانستان و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها از قلمروی کشور همسایه مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه پاکستان که اخیرا به واشنگتن سفر کرده بود طی دیدار با دو سناتور ارشد در سنای آمریکا، خبر از آمادگی واشنگتن برای تامین مالی جهت تقویت امنیت مرزهای پاکستان با افغانستان خبر داد.

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: «بلاول بوتو زرداری» طی دیدار با روسای کمیته روابط خارجی و کمیته قضایی سنای آمریکا از تشدید اوضاع در مرزهای مشترک پاکستان با افغانستان گفت.

سناتور باب منندز و سناتور لندسی گراهام مدعی شدند که آمریکا در بودجه ۲۰۲۳ خود کمک مالی به پاکستان برای مدیریت بهتر مرزهای خود با افغانستان را در نظر گرفته و آماده ارائه این کمک به اسلام‌آباد است.

این درحالی است که وزیر دفاع پاکستان اخیرا در واکنش به پیشنهاد طرف آمریکایی برای کمک به مبارزه با چالش تروریسم به ویژه موج اخیر حملات در پاکستان، گفت که آیا آمریکا توانسته که در افغانستان تروریسم و خشونت طلبی را از بین ببرد که اکنون پیشنهاد کمک به پاکستان را می‌دهد.

واشنگتن همواره بهبود همکاری‌ها با اسلام‌آباد را به اقدامات بیشتر طرف پاکستانی در مبارزه با تروریسم مشروط کرده است موضوعی که رهبران پاکستان همواره از آن به عنوان اهرم فشار واشنگتن علیه خود یاد می‌کنند.

پاکستان و آمریکا که زمانی به ویژه در دوران جنگ اتحاد جماهیر شوروی سابق با افغانستان و نیز دورانی که واشنگتن دست به یورش به افغانستان زد، دو کشور متحد محسوب می‌شدند، اما طی سال‌های اخیر به ویژه با شروع کار دولت وقت دونالد ترامپ دیگر خبری از اتحاد میان آنان نیست.

پاکستان که قربانی بزرگ تروریسم است و نیروهای مسلح این کشور به ویژه طی سال‌های اخیر بشدت مشغول مبارزه و سرکوب گروه‌های شبه نظامی و تروریستی در نقاط مختلف این کشور به ویژه درمناطق نزدیک به مرز افغانستان هستند و موفقیت‌های نسبتا خوبی هم کسب کرده‌اند، بارها و بارها از سوی مقامات و مسئولان مختلف آمریکا چه در دوره دولت بوش و اوباما وچه در دوره دولت کنونی جوبایدن، مورد سرزنش قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha