آموزش‌های مهارتی برای مشاغل نوظهور در فنی و حرفه ای مازندران

ساری – ایرنا – حرکت به سمت ارائه آموزش های فناوری های نوین و استفاده از شیوه های نوین آموزشی مانند آموزش های مجازی و شبیه سازها به برکت انقلاب اسلامی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران شروع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و آموز ش های فنی و حرفه ای نیز یکی از راهکارهای تربیت کننده نیروی انسانی ماهر و متخصص است، مهمتر از آن مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه ای همسو با مشاغل مبتنی بر فناوری‌های نوین و نیازهای روز جامعه است ، رویکردی که دولت سیزدهم با هدف اشتغال پایدار به آن توجه جدی کرده است.
توسعه اقتصادی هر کشوری به میزان تخصص و مهارت افراد آن جامعه و ایجاد بستر اشتغال نیروهای فعال آن جامعه است و برای داشتن اقتصادی پویا و کارامد، نقش مهارت آموزی بسیار برجسته است .
مهارت، به طور کلی ایجاد تغییر در رفتار فرد است اما اجرای برنامه های آموزشی علاوه بر تغییرات مثبت رفتاری، مزایای دیگری از جمله افزایش بهره وری و کارایی تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، گسترش خلاقیت و نوآوری را در پی خواهد داشت و بر همین اساس نیز مهارت آموزی یکی از مهمترین عوامل کلیدی در موفقیت اقتصادی هر کشور محسوب می شود.
به موجب مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون کار جمهوری اســلامی ایران، ســازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عهده دار آموزش جوانان و کارجویان غیرماهرانه و بازآموزی و ارتقا مهارت کارگران شاغل و تربیت و تأمین مربیان فنی و حرفه ای است.

همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سیدحسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران عملکرد نظام در این حوزه کاری را تشریح کرد.

آموزش‌های مهارتی برای مشاغل نوظهور در فنی و حرفه ای مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار رویکرد و هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌ محور و آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران است، در تشریح فعالیت های ۴۴ ساله این نهاد در استان گفت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰‌ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است. افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی می‌شوند و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند.

درویشی با بیان اینکه مهارت، کلید اشتغال پایدار است و هر جوان باید یک مهارت یاد بگیرد، زیرا مسیر خوشبختی جوانان از مهارت آموزی آغاز می شود، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از فناوری‌های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقای مهارت و فعالیت حرفه ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات هستیم.

وی، افزایش آموزشگاه های آزاد به ۲ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه، افزایش مربیان با تجربه به ۲۵۰ مربی، افزایش عملکرد آموزش به ۱۷ میلیون نفر ساعت، افزایش تعداد مربیان آموزشگاه های به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و ارائه آموزش به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بخشی از دستاوردهای ۴۴ ساله این اداره کل از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است.
سیدحسین درویشی اظهار داشت: افزایش حرفه آموزی به یکهزار و ۱۲۰ حرفه، تالیف و چاپ بیش از ۵۵ جلد کتاب، تدوین و ارائه بیش از یکصد مقاله علمی، تدوین بیش از ۱۴۰ استاندارد آموزشی، افزایش مراکز آموزشی به ۲۰ مرکز، افزایش کارگاه های آموزشی به ۱۸۰ کارگاه، افزایش نیروی انسانی به ۶۵۰ نفر، کسب بیش از ۳۰ عنوان مربی نمونه کشوری، کسب بیش از ۲۰ عنوان مدیر آموزشگاه نمونه کشوری و کسب بیش از ۱۰ عنوان رئیس مرکز نمونه کشوری از دیگر دستاوردهای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است.
وی، کسب عنوان دسگتاه برتر در شاخص دولت الکترونیک، کسب عنوان دستگاه برتر طی چند سال در جشنواره شهید رجایی، کسب بیش از ۱۰۰ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات ملی مهارت، کسب پنج مدال نقره و برنز در مسابقات جهانی مهارت وکسب بیش از ۱۰ دیپلم افتخار در مسابقات جهانی توسط کارآموزان برتر را از دیگر افتخارات و دستاوردهای ۴۴ ساله این ادره کل در مازندران عنوان کرد.

ارائه آموزش فناوری های نوین در مراکز فنی و حرفه ای
وی بر لزوم بهره گیری از فناوری ها و رویکردهای نوین آموزشی برای بهسازی و توانمند سازی نیروی انسانی ماهر و مجرب تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت ارائه آموزش های فناوری های نوین و استفاده از شیوه های نوین آموزشی مانند آموزش های مجازی و شبیه سازها در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران آغاز شده است که این به برکت انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی باعث می‌شود تا افراد بتوانند متناسب با ظرفیت ها و نیاز بازار کار به‌طور مؤثر فعالیت‌های خود را ادامه و توانمندی های خود را نیز افزایش دهند.
نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران ادامه داد: امروزه با ورود فناوری های نوین یادگیری و به خصوص دسترسی به اینترنت و شبکه های سازمانی، موقعیتی بوجود آمده است که سازمان های آموزشی ناگزیر هستند تا کارکردهای نوینی را متناسب با نیازهای زمان برای خود انتخاب کنند چرا که بهسازی و بازسازی سرمایه های انسانی در گرو بهره گیری از روش های جدید و به روزی است که کشورهای توسعه یافته از سال ها قبل از آن بهره گرفته اند.
درویشی با بیان اینکه فرهنگ مهارت آموزی در بین خانواده‌های مازندرانی برای رفع معضل بیکاری در بین نیروی انسانی فعال استان نهادینه شده است، گفت: اگر جوانان تحصیل کرده در مسیر مهارت آموزی حرکت کنند به طور قطع و یقین مشکل بیکاری در این استان رفع خواهد شد.

آموزش‌های مهارتی برای مشاغل نوظهور در فنی و حرفه ای مازندران

مهارت آموزی با محوریت دانش بنیان
وی ادامه داد: باتوجه به پیشرفت فناوری، ماهیت مهارت آموزی هم در مازندران و دیگر نقاط کشور تغییر زیادی کرده و در یک سال گذشته برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در بخش زیست فناوری، بوم گردی، فناوری اطلاعات در شاخه‌های گردشگری و کشاورزی و همچنین انرژی خورشیدی در استان افزایش یافته است.
درویشی افزود: آموزش‌های مهارت آموزی در مرکز جوار بین کارگاهی در واحدهای صنعتی، تولیدی و همچنین دانشگاه‌های استان باهدف افزایش مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در دستور کار است و در زمان حاضر ۵۵ مرکز جوار بین کارگاهی در استان وجود دارد.

افزایش مراکز آموزشی دولتی و آزاد در مازندران
این مقام مسئول از افزایش حرفه آموزشی به یکهزار و ۱۲۰ حرفه در مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه های آزاد خبر داد و گفت که در مازندران ۲۰ مرکز آموزش دولتی، ۲ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه آزاد و ۱۸۰ کارگاه های آموزشی با بهره گیری از ۲حدود سه هزار مربی مشغول فعالیت هستند.
درویشی گفت که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه های آزاد طرف قرارداد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران آموزش لازم را برای حرفه آموزی کسب کردند.
وی اضافه کرد: ۹۰ درصد آموزش‌های فنی ویژه مهارت‌آموزان درکارگاه‌های دولتی و ۸۰ درصد آموزش‌های خدماتی هم در کارگاه‌های آزاد استان ارایه می‌شود.

ارائه آموزش به ۱۹ گروه هدف در مراکز آموزش دولتی
وی ادامه داد: در مراکز آموزش دولتی ۱۹ گروه هدف از جمله شامل دانشجویان و دانش آموختگان، دانش آموزان، زندانیان، سربازان، زنان خانه دار، معلولان، معتادان بهبود یافته، روستاییان، سربازان وظیفه، بنگاه های اقتصادی، متقاضی مهارت آموزی و سکونتگاه های غیر رسمی آموزش های لازم در ارتباط با حرفه مورد علاقه خودشان را آموزش می بینند.
وی ارائه آموزش فناوری های نوین و منطبق با مشاغل نو در مراکز دولتی به یکهزار و ۵۷۴ نفر، مهارت آموزی در محیط کار واقعی به یکهزار و ۹۵۹ نفر، ارائه خدمات کارآفرینی به ۱۸۵ نفر از مهارت آموختگان، اجرای سه هزار و ۲۵ دوره های آموزشی طرح تکاپو، صدور مجوز و افتتاح ۶ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها را از مهمترین فعالیت های آموزشی در مراکز آموزش دولتی عنوان کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران میزان تعهد آموزشی این نهاد در مراکز دولتی را سالجاری را هفت میلیون و ۳۵۶ هزار نفر ساعت و عملکرد آموزشی در ۲ ماهه نخست امسال را نیز پنج میلیون و ۱۷ هزار و ۸۶۹ نفر ساعت و در قالب ۲۳ هزار و ۱۸۲ نفر دوره اعلام کرد.
درویشی، صدور مجوز موافقت نامه اصولی برای تاسیس ۱۹ مرکز جوار کارگاهی، کارآموزی ۴۵ نفر از دانشجویان، ارائه آموزش دوگانه مهارت و کار به ۲۷۲ نفر، ارائه آموزش مشاغل خانگی به یکهزار و ۷۹۰ نفر، تدوین و بازنگری ۶ استاندارد آموزشی و تکمیل و تجهیز ۱۵ کارگاه آموزشی در مراکز استان ها را از جمله مهمترین فعالیت های آموزشی در مراکز آموزش دولتی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به طور کلی در این گروه های هدف سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر تحت آموزش مراکز فنی و حرفه ای مازندران قرار می گیرند، گفت: برابر رصد میدانی که در سال گذشته صورت گرفت از مجموع ۷۰ هزار نفری که از آموزش لازم برخوردار شدند، حدود ۱۳ هزار و ۶۴۰ نفر دارای فرصت شغلی بودند که از این تعداد نیز حدود ۱۱ هزار نفر که ۷۳ درصد را شامل می شوند، دارای شغل ثابت شدند.

آموزش‌های مهارتی برای مشاغل نوظهور در فنی و حرفه ای مازندران

ارائه آموزش به حدود هفت میلیون نفر ساعت در آموزشگاه های بخش خصوصی

وی شمار آموزشگاه‌های فعال بخش خصوصی در مازندران را یکهزار و ۶۰۰ آموزشگاه با ۲ هزار و ۱۴ مربی و در رشته های فرهنگ و هنر، خدماتی، صنعت و کشاورزی ذکرکرد و گفت که در ۹ ماهه امسال ۶ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۸۲۴ نفر در این مراکز آموزش های مربوط به حرفه مورد علاقه خود را فرا گرفتند.

وی تعهد آموزشی این مراکز در سالجاری را ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۶۰۲ نفر ساعت اعلام کرد و با بیان اینکه آموزشگاه های بخش خصوصی در رشته های فناورانه از جمله صنایع دریایی، گیاهان دارویی، بهداشت، زیست فناوری و فرهنگی آموزشی نیز فعال هستند، گفت: تمدید ۱۳۷ پروانه تاسیس، صدور ۴۱۶ پروانه تاسیس، صدور ۹۰ رشته جدید، برگزاتری ۶ جلسه هیات نظارت، شناسایی ۴۵ مراکز غیرمجاز، نظارت و بازرسی با یکهزار و ۴۳۶ مورد و خرید خدمات آموزشی به ۲۷۲ هزار و ۷۱۵ نفر ساعت از جمله اقدامات آموزشگاه های بخش خصوصی در سالجاری در مازندران است.

ارائه آموزش مراکز دولتی به پنج میلیون نفر ساعت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت که در ۹ ماهه امسال در ۲۰ مرکز دولتی پنج میلیون و ۱۷ هزار و ۸۷۲ نفر ساعت و ۲۳ هزار و ۱۸۲ نفر دوره و در یکهزار و ۶۰۰ آموزشگاه های آزاد نیز ۶ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۸۲۴ نفر ساعت و ۳۴ هزار و ۹۳۴ نفر دوره آموزش ارائه شد.

درویشی میزان تعهد مراکز دولتی و آموزشگاه های دولتی برای ارائه آموزش به هنرجویان در سالجاری را ۱۶ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۰۲ نفر ساعت ذکرکرد و گفت که برابر داده های آماری ۷۰ درصد تعهدات دراین بخش تاکنون محقق شده است.

راه اندازی آموزشگاه های فنی و حرفه ای در شهرک‌های صنعتی

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی شناسنامه دار مازندران که تخصص کافی برای تولید کالا را دارند توسط کارشناسان فنی وحرفه ای استان شناسایی شدند تا آموزش های مهارتی به مراجعه کنندگان در این مراکز انجام دهیم، گفت: راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در شهرک‌های صنعتی آمل، جویبار و سوادکوه در ۲ سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و باتوجه به تنوع تولید در این کارخانه ها، این واحد برای پذیرش آموزش گیرنده با آموزشگاه های فنی و حرفه ای مازندران همکاری دارند.

وی ادامه داد: در دولت قبل تعداد مراکز بین کارگاهی حدود هشت مرکز بود که اکنون به ۱۵۰ مرکز افزایش یافته است تا مشارکت واحدهای صنعتی و اقتصادی بتوانند نیروهایی که در مراکز فنی و حرفه ای آموزش های مرتبط را فرا گرفتند تامین کنند که این خود در کیفیت کالاهای تولیدی نیز بسیار موثر است.

آموزش‌های مهارتی برای مشاغل نوظهور در فنی و حرفه ای مازندران

افزایش مراکز دولتی در دولت سیزدهم
این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر آموزش های فنی و حرفه ای را فرا می گیرند که ۳۸ درصد حجم تعهدات را دانش آموزان تشکیل می دهند و دانشجویان در حال تحصیل نیز از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند هستند، افزود: در دولت سیزدهم و در قالب تفاهمنامه تعداد مراکز دولتی از هفت مرکز به ۲۷ مرکز افزایش یافت که نقش بسزایی در ارائه آموزش در سطح دانشگاه ها دارند.

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار آموزش های فنی حرفه ای برای سربازان نیز ارائه می شود تا پس از پایان خدمت دارای شغل شوند، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز بعنوان یک نیروی آزاد که نیازمند کسب و کار و شغل هستند، می توانند با مراجعه به مراکز فنی حرفه ای آموزش های لازم را فرا بگیرند.

شناسایی ۵۰۰ روستای هدف برای ارائه آموزش فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران از امضای تفاهمنامه چند جانبه با کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان فنی و حرفه ای در قالب اجرای طرح محرومیت زدایی در دولت سیزدهم برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به روستائیان خبر داد و گفت که همسو با اجرای این طرح، 500 روستای هدف در مازندران شناسایی شدند تا به افراد علاقه مند، متناسب با نیاز بازار کار، آموزش های لازم را فرا بگیرند.

نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال مهم است و بر اساس آمارها، از بین افراد آموزش دیده بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha