کارگردان «ممد شاه»: بعد از ۶ سال دوری از تئاتر با هدف ادای دین به جشنواره فجر برگشتم

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «ممد شاه» که امسال در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد با اشاره به دوری‌اش از تئاتر گفت: بعد از ۶ سال با هدف ادای دین به جشنواره تئاتر فجر به عرصه کارگردانی تئاتر برگشتم.

به گزارش ایرنا، تئاتر ممد شاه به کارگردانی سید ناصر امامی میبدی که زندگی یکی از شخصیت‌های پهلوان و هنرمند یزدی و سازنده مناره‌های میر چخماق را روایت می‌کند، تنها تئاتر از استان یزد است که به طور مستقیم به بخش رقابت صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده است.

کارگردان «ممد شاه»: بعد از ۶ سال دوری از تئاتر با هدف ادای دین به جشنواره فجر برگشتم

این کارگردان دو دوره در سال ۷۹ و ۸۰ با کارگردانی دو نمایش خیابانی در جشنواره حضور داشته و سال ۹۲ هم تهیه کننده یکی از آثار بوده است.

امامی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به این که ممدشاه در گونه بیوگرافی ساخته شده اظهار داشت: استاد محمد گل‌کار سازنده مناره‌های بنای میر چخماق یزد است. وی پهلوانی با شاخصه جوانمردی بوده که از نظر فنون معماری و هنری بسیار مطرح و معروف بوده است. ممدشاه در یک برهه ای حاکم یزد می شود و ما به این بخش از زندگی اش پرداختیم. مناره ها در شرایطی که داربست فلزی و بالابر نبوده، در یک ارتفاع زیاد ساخته شده است. در این نمایش علاوه برشخصیت ممدشاه، شهر زیبای یزد را هم معرفی می کنیم و سراغ بخشی از مشاغل سنتی یزد مثل عصاری، شعربافی و دارایی بافی می‌رویم.

وی جشنواره چهل و یکم فجر را جشنواره‌ای خاص دانست و گفت: انگیزه شخصی خودم این بود که جای خالی تئاتر در جشنواره کشورم احساس نشود و به همین خاطر بعد از ۶ سال مجددا کار کردم. امسال خواستم به هر شکلی که شده تئاتر کار کنم. دوست داشتم با همین یک اثر تعداد آثار بیشتر شود.

وی با یادآوری این نکته که سه ماه پیش تولید این نمایش را شروع کرده اظهار داشت: میدانستیم رویدادهای دهه فجر سیبل (هدف) حملات دشمن خواهد بود. چون دشمن قبلا برای بازگشایی دانشگاه‌ها و روز دانشجو داستان درست کرده بود. هر کسی که کمترین شم سیاسی داشته باشد، می تواند این پیش بینی را انجام دهد. انگیزه من ادای دین به جشنواره بود.

وی احیای جشنواره تئاتر مناطق را یک ویژگی مثبت خواند و گفت: امسال کارهای بهتری از لحاظ کیفی انتخاب شده است. قبلا هیات بازبینی، فیلم نمایش ها را می دید. خوشبختانه امسال آثار حضوری بازبینی شده است. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عالی‌ترین سطح جشنواره در کشور است که راه‌یابی به آن موجب دلگرمی تمامی هنرمندان استان و افزایش اعتمادبه‌نفس در آنان می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از ۲۵ دی ماه در شهرستان های مختلف آغاز شده از شنبه یکم دیماه تا ۱۱ بهمن ماه اجراهای صحنه ای و خیابانی خود را در تهران دنبال می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha