۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۳
کد خبر: 85007890
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر نفت: تولیدات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید

قشم - ایرنا - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولیدات صنعت پتروشیمی کشور به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی شاه‌میرزایی در حاشیه بازید از توانمندی ها و دستاوردهای پروژه های سه‌گانه نفت و انرژی گروه گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت های زیر مجموعه آن در جزیره قشم در پاسخ به این سوال که چه برنامه های برای ساخت پارک های پترو شیمیایی در این جزیره دارید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه آغاز دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم باید بگویم که صنعت پتروشیمی کشورمان در روز طلوع خورشید انقلاب بسیار لاغر بود و فقط یک و نیم میلیون تُن محصول در طول سال تولید می کرد.

وی ادامه داد: اما اکنون که در آستانه آغاز چهل و چهارمین بهار آزادی و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی قرار داریم، تولید این صنعت بالغ بر ۹۰ میلیون تُن است که افتخار بزرگی برای کشوری است که دشمنانش در تمامی این سال ها با اعمال تحریم های ناجوانمردانه پشت سر هم و محدودیت های توسعه ای مشکلاتی را برای صنایع آن فراهم کرده اند.

معاون وزیر نفت: تولید پتروشیمی کشور به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور توضیح داد: به فضل الهی برای دهه های آینده صنعت پتروشیمی کشور روزهای بسیار باشکوهی را خواهد داشت و تکمیل زنجیره ارزش و بومی کردن همه فناوری ها نظیر ساخت کاتالیست‌ ها، دانش فنی، کالا و تجهیزات از جمله موضوعاتی است که در دستور کار وزارت نفت و صنعت پتروشیمی قرار دارد.

شاه میرزایی اضافه کرد: در رابطه با حوزه ها و هاب های جدید از جمله هاب مکران، جاسک و جزیره قشم در بعضی از مناطق محدودیت های زیست محیطی داریم که بایستی سازمان محیط زیست اعلام نظر قطعی کند، این شرکت در هر منطقه ای که سرمایه گذاران آماده شوند، منابع مالی، اهلیت مالی و تخصصی آنها برای واحد مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی احراز شود، آماده است که در آنجا مراحل اجرایی را آغاز کند.

معاون وزیر نفت: تولید پتروشیمی کشور به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد طرح پتروشیمی در کشور در دست احداث است، گفت: برای احداث این طرح ها مجوزهای زیادی صادر شده است، اما آن چیزی که در حال حاضر در دست اجراست، حدود ۱۰۰ طرح پتروشیمی است و تیم تخصصی این شرکت به صورت مرتب و منظم در حال نظارت آنهاست که این طرح ها مطابق برنامه اجرا شوند، چرا که بخشی از این طرح ها مانند زنجیره است و طرح های بالا دستی ادامه و فعالیت شان به طرح های پایین دستی بستگی دارد و تولید آنها خوراک واحدهای بعدی است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور گفت: ان شاء الله تا پایان برنامه هفتم توسعه تولید و ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید، البته برنامه هشتم توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نوشته شده است، اگر چه با توجه به تغییر شرایط که پیش می آید و سیاستی که دولت سیزدهم برای تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار دارد ممکن است ما تغییراتی در آن ایجاد کنیم که محصولات پتروشیمی دارای ارزش افزوده بیشتری شود.

معاون وزیر نفت: تولید پتروشیمی کشور به ۱۴۰ میلیون تُن خواهد رسید

بازدید از برج تقطیر اتمسفریک و خلا و کوره اتمسفریک نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران (پالایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم) بزرگترین واحد تولید کننده قیر در کشور با ظرفیت یک میلیون تُن در سال با تولید قیر در گریدهای ۴۰/۵۰، ۶۰/۷۰، ۸۵/۱۰۰، VG۴۰ و AH۷۰، دیدن توربین برق، اتاق احتراق، کمپرسور و توربین گاز سه تیکه نیروگاه تولید همزمان برق، آب و بخار پاسارگاد قشم از مهم ترین قسمت های بازدید معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور بود.

این پالایشگاه که یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد محسوب می شود، توانایی عرضه سالیانه ۸۰۰ هزار تُن محصول LFS به عنوان خوراک ویژه واحدهای پالایشی در بازارهای داخلی و خارجی را با داشتن اسکله تخصصی بارگیری فله محصولات دارا است و نخستین واحد پالایشی جزیره قشم است.

فاز نخست این پالایشگاه با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز در دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور آیت الله سید ابراهیم ر رییس دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

پالایشگاه نفت قشم نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور است که بر مبنای نفت سنگین استخراج شده از میادین سروش و نوروز، غرب کارون و لایه نفتی کوروش طراحی شده است.

با توجه به محدود بودن مشتریان این نوع نفت و همچنین شرایط سخت تحریم که فروش نفت سنگین کشور را بیش از پیش با چالش مواجه کرده است، راه‌اندازی این پالایشگاه تاثیر بسزایی در کاهش تحریم های ظالمانه بر کشور دارد.

مراحل طراحی، مهندسی، خرید و ساخت این پالایشگاه از سوی پیمانکاران ایرانی و در مدت چهارسال به انجام رسیده است.

طبق طراحی های انجام شده، نفت فوق سنگین دریافتی بعد از فرآیند نمک زدایی، در ۲ برج تقطیر اتمسفریک و خلا پایش شده و به ۲ محصول قیر و برش سبک هیدروکربنی(LFS) تبدیل می شود.

محصول دیگر این پالایشگاه که برای نخستین بار در کشور تولید و عرضه می شود، ما حصل مخلوط کردن برش های سبک جدا شده از برج های تقطیر اتمسفریک و خلا است که این محصول با مشخصات خاص و ویژه ای که دارد، خوراکی منحصر بفرد و سود ده برای پالایشگاه های دیگر، به ویژه پالایشگاه های مجهز به واحدهای شیرین سازی فرآورده های نفتی و همچنین واحدهای کاتالیستی و کراکینگ است.

نیروگاه پاسارگاد قشم با توان اسمی ۳۲۰ مگاوات اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ به شبکه سراسری برق متصل و روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به طور رسمی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد.

این پروژه از هیچ منبع مالی و تسهیلات دولتی نظیر صندوق توسعه و صندوق ذخیره ارزی استفاده نکرده و تمامی سرمایه این پروژه به میزان ۹۵ میلیون یورو توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تامین شده است.

مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌ های تجدید پذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به جزیره قشم سفر کرده است.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha