۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85008113
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفیر افغانستان در هند: توسعه چابهار به نفع افغانستان است

تهران - ایرنا - سفیر افغانستان در دهلی نو تلاش های چندجانبه برای اتصال بندر چابهار ایران به منطقه آسیای میانه را ستود و آن را به نفع اقتصاد افغانستان دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سایت خبری و تحلیلی "ترجمان افغانستان"، فرید ماموندزی در این خصوص گفت: "از آنجایی که تلاش‌ها برای متصل کردن دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب جنوبی و بندر چابهار به آسیای میانه با اهداف بخش خصوصی افغانستان و نهادهای اقتصادی مرتبط در این کشور هماهنگ است، تلاش ها در این خصوص ستودنی و این حرکت به نفع افغانستان است".

وی که پنجشنبه گذشته به دعوت وزارت خارجه و وزارت بنادر و حمل و نقل دریایی هند در یک نشست کاری یک روزه‌ در باره توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب در دهلی نو شرکت کرد، گفت: "افغانستان از یک بحران بزرگ اقتصادی عبور می‌کند. برگزاری چنین نشست های و اجرای و پروژه های اینچنینی می تواند موجب بروز تغییرات بنیادی در اقتصاد افغانستان باشد".

ماموندزی در این نشست که علاوه بر مسئولان سفارت افغانستان، مسئولان سفارت‌های ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و مسئولان اداره‌های داخلی هند هم حضور داشتند، افزود: "اگر بندر چابهار به دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب جهان وصل شود در ۶۰ درصد هزینه های انتقال کالا و ۵۰ درصد زمان انتقال آن‌ها در افغانستان صرفه جویی خواهد شد، بنابر این هرچند افغانستان با یک بحران بزرگ و وضعیت اقتصادی بد روبه‌رو است باز هم از هیچ اقدام لازمی برای کشاورزان، تجار و بخش خصوصی دریغ نخواهیم ورزید تا آنها مانند گذشته از تجارت منطقه‌ای و جهانی عقب نمانند".

براساس این گزارش، موضوع اتصال کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و بندر چابهار به آسیای میانه درحالی مطرح است که چند روز قبل حدود ۵۰۰ کانتینر کالای تجاری بازرگانان افغانستان که از اندونزی و مالزی به افغانستان منتقل می‌شد به دلیل گران بودن مالیات در بندر کراچی پاکستان) از آن بندر به کشورهای مقصد برگشت داده شده بود و سرانجام از طریق بندر چابهار به افغانستان رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha