جبران عقب ماندگی آب و فاضلاب مازندران با نگاه ویژه دولت

ساری- ایرنا-فرسودگی شبکه های آبرسانی، افت آب سفره های زیر زمینی، مهارنشدن آب های سطحی به میزان کافی در کنار مصرف بی رویه برخی از مشترکان و همچنین ورود سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر باعث شده تا دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی آب و فاضلاب استان به صورت ویژه وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگرچه به باور هموطنان و مسوولان ملی استان مازندران به دلیل برخورداری از بارش های فراوان در فصول مختلف، دریا و چشمه سارها نباید اصلا با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه شود، اما طبق واقعیت و بر اساس بررسی های آماری علاوه برکاهش متوسط سالانه بارندگی از ۹۰۰ میلی متر به حدود ۶۰۰ میلی متر ، شمار مشترکان آب شرب با هجوم گردشگران و ساخت وسازهای بی رویه در قالب ویلا سازی ها چند برابر شد و از طرفی همچنان ۸۸ درصد از آب شرب استان از طریق چاه های عمیق که هرساله شاهد افت سفره های زیر زمینی نیز هستیم، تامین می شود.

طبق آمار رسمی آب و فاضلاب مازندران ۱۲ درصد آب شرب استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

کمبود آب چه در بخش آشامیدنی و چه در بخش کشاورزی معضلی است که در چند سال گذشته گریبانگیر این استان شده است ،موضوعی که باور آن برای تمامی مسافران و گردشگرانی که به استان سرسبز مازندران سفر می کنند کمی سخت و در برخی مواقع نیز غیرقابل باور است.

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تقویت و جبران عقب ماندگی صنعت آب و فاضلاب مازندران به عنوان مهمترین مصوبات سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به استان با تخصیص۶۱۰ میلیارد تومان مورد توجه قرار گرفت.

بهسازی ۶۶حلقه چاه و اصلاح و توسعه ۶۲۱ کیلومترشبکه آب در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر لزوم مهار آب های سطحی و روان آب ها و همچنین احداث سدها و تصفیه خانه ها با هدف تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان گفت: به رغم تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر ، این استان در مقوله مهار آب های سطحی در مقایسه با دیگر مناطق ،از جمله استان های محروم کشور است.

بهزاد برارزاده با بیان این نکته که تداوم کم بارشی طی سه سال گذشته سبب نفوذ خشکسالی و اثر منفی روی منابع آبی استان گذاشته است، ادامه داد: به منظور تداوم تامین آب شرب از چاه های موجود ، با همکاری و مشارکت دولت سیزدهم تا کنون ۶۲۱ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب، ۱۱۹ کیلومتر خط انتقال و ۳۵حلقه چاه حفر و تجهیز شد.

وی احداث مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی ، بهسازی ۶۶ حلقه چاه و تعویض منصوبات ۱۸۳ حلقه چاه ، ، ساخت سیستم ارتقای کیفی آب به میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه ، تعویض کنتور خراب مشترکان به تعداد ۵۳ هزارو ۷۲۶ فقره را از دیگر خدمات شرکت آب و فاضلاب مازندران در دوره فعالیت دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی بهره مندی ۱۲۳ روستای محروم مازندران از نعمت آب شرب از محل اعتبارات قانونی در اختیار و خیرین با جمعیت ۷۰ هزار نفر را از دیگر خدمت دولت دراین حوزه برشمرد و گفت: از آن جایی که یکی از مشکلات افت آب سفره های زیر زمینی نفوذ آهن است، شرکت آب و فاضلاب طی فعالیت این دولت ۴۸۵ طرح حذف آهن را با اعتبار پنج هزارو ۹۰۲ میلیارد ریال با تهیه تجهیزات مورد نیاز سیستم حذف آهن را در بیشتر مجتمع های آبرسانی شهری و روستایی استان نصب کرده است.

جبران عقب ماندگی آب و فاضلاب مازندران با نگاه ویژه دولت

لزوم اجرای طرح های آبررسانی برای مدیریت تنش آب شرب ۲۱۳ روستا و ۲۰ شهر مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از پیگیری و انعقاد قرارداد ۲هزار میلیارد ریالی برای طرح های تنش آبی استان خبر داد و گفت: آبرسانی به ۱۶۴ روستا با اعتبار ۳۲۰میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امان حسن مجتبی ( ع) ، اجرای ۱۵۳کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی به ۷۰ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا ، دهیاری و شوراها ، تکمیل طرح های محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع) با مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان ، تامین ۲۵۰ کیلوکتر لوله برای آبرسانی به ۱۰۰ روستا ، استفاده از ظرفیت بنیاد برکت برای آبرسانی به ۱۵ روستا با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان از دیگر طرح های در دست اجرا در این دولت است.

وی پیگیری انعقاد قرارداد در فاز دوم محرومیت زدایی برای ۳۵۰ روستا غیر برخوردار و دارای تنش آبی با برآورد اعتبار به میزان ۹۰۰ میلیارد تومان ، استفاده از طرح شهید سلیمانی در امر آبرسانی به روستاها با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان در قالب ساخت ۸۰ هزار متر مکعب مخزن و اجرای خطوط انتقال و پیگیری بهره مندی از ظرفیت بنیاد برکت برای ۴۳ روستای غیر برخوردار یا دارای تنش آبی به میزان ۱۵۰میلیارد تومان را از دیگر طرح های شرکت آب و فاضلاب مازندران عنوان کرد.

برارزاده همچنین از پیگیری و ابلاغ حدود ۲۳میلیارد تومان از اعتبارات فروش نفت برای تکمیل طرح های آبرسانی مازندران خبر داد.

مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران از بکارگیری سامانه هوشمند نشت یابی ماهواره ای در شبکه های آبیاری استان خبر داد و گفت:با همکاری و حمایت ویژه دولت سیزدهم در تامین اعتبار با استفاده از سامانه نشت یابی از هدر رفت ۱۵درصد آب و ۱۵ درصد آبی که به مصارف غیر آشامیدنی می رسد ،شناسایی و در اولین فرصت نسبت به جلوگیری آن اقدام می شود.

وی ادامه داد: از آن جایی که از ۲۱هزار کیلومتر شبکه لوله آب استان مازندران ،پنج هزار کیلومتر برابر با ۲۵درصد فرسوده است، گفت: حدود ۱۵درصد از هدرفت آب در این بخش است که با استفاده از سامانه ماهواره ای ،نشت های مخفی آب را در شبکه شناسایی و نسبت به رفع معایب آن اقدام می شود.

وی با توضیح این که ۱۵ درصد آب شرب استان نیز به دلیل خرابی های کنتور آب ،دستکاری در کنتور و استفاده غیر مجاز از آب شرب به خصوص مصرف کشاورزی از مدار مصرف صحیح خارج می شود، گفت: طبق بررسی های میدانی حدود ۵۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در شعاع ۲ کیلومتری چاه های عمیق آب شرب استان وجود دارد که تهدید جدی در افت سفره های زیرزمینی و آلودگی های ناشی از سموم کشاورزی برای آب شرب استان محسوب می شود.

طبق آمار شرکت آب منطقه ای مازندران بیشتر چاه‌های حفر شده در مازندران مصرف کشاورزی دارند به گونه‌ای که از ۱۴۷ هزار حلقه چاه در این استان ، ۱۴۲ هزار حلقه در بخش کشاورزی و بقیه در بخش آشامیدنی و صنعت کاربرد دارند.

شتاب اجرای طرح های عقب مانده فاضلاب مازندران در دولت سیزدهم

طبق آمار رسمی تصفیه فاضلاب مازندران نسبت به متوسط کشوری ۳۵ درصدعقب ماندگی دارد ، یعنی در حال حاضر تعداد ۱۸شهر استان دارای طرح اجرایی فاضلاب با جمعیت ۳۷۹هزارو ۶۸۳ نفر هستند، نسبت جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب به جمعیت تحت پوشش آب شهری استان حدود ۱۹ درصد است .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان این که دولت سیزدهم نسبت به جبران عقب ماندگی اجرای طرح های فاضلاب اهتمام ویژه ای کرده است، ادامه داد: از مجموع ۶۱۰ میلیارد تومانی اعتبار تخصیص یافته در سفر آیت الله رئیسی به استان ۴۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح های فاضلاب و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل مجتمع های آبرسانی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که از زمان فعالیت این دولت حدود ۱۶کیلومتر توسعع شبکه و سه کیلومتر اصلاح فاضلاب اجرایی شده است، ادامه داد: در این مدت ۲هزارو ۷۴۶ فقره سیفون ، ۲هزارو ۳۸۴ فقره انشعاب فاضلاب نیز عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران افزود: ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر ساری با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بابل و امیرکلا با میانگین پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بابلسر با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی و ایجاد تاسیسات فاضلاب نوشهر، چالوس، نور و رویان و ایزدشهر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در دست اقدام است.

برارزاده خاطرنشان کرد: همچنین از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل طرح تصفیه فاضلاب، سازمان برنامه و بودجه موظف شد در طی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه، خطوط شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ شهری ساری تخصیص دهد.

وی تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز نخست بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل توسط سازمان برنامه و بودجه در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ شهر بابلسر توسط سازمان برنامه و بوده در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای کیفی و تکمیل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس توسط سازمان برنامه و بودجه طی سال ها ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران ذکر کرد.

جبران عقب ماندگی آب و فاضلاب مازندران با نگاه ویژه دولت

پیگیری تسهیلات حدود ۴۰۰میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی برای طرح های آب و فاضلاب مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از پیگیری بهره مندی از تسهیلات بانک توسعه اسلامی به میزان حدود ۴۰۰میلیون یورو خبر داد و گفت: با همکاری دولت، اکنون فرایند تخصیص این تسهیلات در مرحله تضمین تسهیلات از سوی بانک مرکزی قرار دارد.

وی انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء به میزان هفت هزارو ۳۰۰میلیارد تومان برای طرح های فاضلاب استان که درمرحله تنظیم قرارداد بایت اجرا شبکه فاضلاب ساری و کل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب گلوگاه است اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای اجرای طرح فاضلاب در ۱۶۰ روستا نیز انجام شده است.

برارزاده اظهار داشت: تکمیل خط انتقال تصفیه خانه فاضلاب بابل، ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس، مراحل انتخاب پیمانکار جهت احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل، تهیه اسناد مناقصه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر بابلسر، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای تنکابن، نوشهر، چالوس، محمودآباد، آمل، بابل، بابلسر و ساری و نیز احداث پکیج فاضلاب مسکن مهر نیرنگ در شهرستان نوشهر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب رامسر، خرید زمین تصفیه خانه فاضلاب گلوگاه ، بهره برداری از یکهزار کیلومتر شبکه فاضلاب و ۱۲ ایستگاه پمپاژ، ۶ تصفیه خانه و چهار پکیج تصفیه خانه را از دیگر طرح‌های فاضلاب در دست اجرا در شهرهای مازندران عنوان کرد.

افتتاح ۱۷ طرح آبرسانی در دهه فجر مازندران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از بهره برداری ۱۷ طرح آبرسانی در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: احداث مخزن به حجم یکهزار و ۶۱۵ متر مکعب ، اجرای خط انتقال به طول ۵۶هزار متر ، اصلاح شبکه به طول ۱۵۹هزار متر ، توسعه شبکه به طول ۱۴۰هزار متر ، بهسازی ۵۴ حلقه چاه به مجموع آبدهی ۷۶۵لیتر در ثانیه ،و خرید و راه اندازی ۶ دستگاه دیزل ژنراتور را از طرح های آب رسانی است.

برارزاده با بیان این که برای این طرح ها ۲۸۵میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود: ۸۷۷ هزار نفر ازجمعیت استان از این طرح ها بهره مند می شوند.

وی از بهره برداری ۶ طرح جمع آوری شبکه فاضلاب در روستای اوجامحله ساری ، دوستگر چالوس و منطقه برج بن بابل در دهه فجر خبر داد و گفت : این طرح که با حدود ۲۴میلیارد تومان هزینه به اجرا رسیده است ، چهار هزارو ۵۵۰ نفر از این طرح بهره مند می شوند.

وی حفر چاه به تعداد ۶حلقه در شهرهای نور، رستمکلا، آمل و تنکابن با پیش بینی آبدهی ۲۶۰ لیتر در ثانیه را به عنوان طرح های کلنگ زنی دهه فجر اعلام کرد و گفت: این طرح ها با هشت میلیارد تومان اعتبار شروع می شود.

این مسوول آب و فاضلاب مازندران آغاز اجرای عملیات لوله گذاری و ساخت آدم روهای فاضلاب قائمشهر به پیش بینی ۱۰ میلیارد تومان را از طرح های کلنگ زنی بخش فاضلاب استان در دهه فجر اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha