ناتوانی سیاست‌های دولت‌های قبل منجر به افزایش وابستگی به نفت در بودجه می‌شد

تهران- ایرنا- کارشناس اقتصادی با اشاره به اهتمام دولت در افزایش مالیات در سهم منابع درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: ناتوانی سیاست‌های ابزاری و ساختاری دولت‌های قبل منجر به افزایش وابستگی به نفت در بودجه می‌شد.

مرتضی افقه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: یکی از آرزوهای دولت‌ها در گذشته کاهش وابستگی به نفت در بودجه بوده است که این امر محقق نشده بود.

وی افزود: ناتوانی‌های ابزاری و ساختاری که در دولت‌ها وجود داشت باعث شده بود تا آنان نتوانند این وابستگی‌ها را کاهش دهند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تأکید بر افزایش سهم مالیات شده است گفت: به هر حال درآمدهای نفتی در بودجه می‌آید؛ اما مطلوب این است که درآمد نفتی صرف امور سرمایه‌گذاری و درآمدهای مالیاتی صرف امور جاری شود.

وی عنوان کرد: دولت سیزدهم، به‌خاطر تشدید تحریم‌ها به دنبال این است تا وابستگی نسبت به درآمدهای نفتی را کاهش داده و مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی کند.

افقه با بیان اینکه مشکل اساسی فرار مالیاتی است گفت: عده‌ای از افراد در بخش دلالی فعالیت می‌کنند که این افراد عمدتاً فرار مالیاتی دارند.

وی ادامه داد: دولت باید سازوکاری را برای مالیات ستانی از این گونه فعالیت‌های مخرب اختصاص دهد؛ چرا که این نوع از فعالیت‌های مخرب سوداگرانه، بر تورم تأثیر می‌گذارد و اشتغال ایجاد نمی‌کند.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: باید نقدینگی‌ها و سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید برود و با تقویت ساختارها، شاهد جلوگیری از فعالیت مالیات‌ها باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha