مقدمات تولید ماده «پکتین» در میناب فراهم شده است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: برای تولید «پِکتین» از تفاله لیمو در میناب تمامی کارهای اولیه این طرح آماده شده و تنها در حال جمع‌آوری طرح اقتصادی آن هستیم که امید است تولید این ماده در این شهرستان به مرحله اجرا برسد.

به گزارش ایرنا، محمود حیدری روز سه‌شنبه در دیدار با فرماندار میناب با اشاره به اینکه بدنبال راه‌اندازی کارخانه تولید پکتین با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در این شهرستان هستیم، افزود: تولید ماده پکتین در واقع باعث ارزش افزوده بالا و ارتقای کیفیت محصولات می شود.

«پکتین ماده غلیظ کننده است که در تولید مربا، مارمالاد، آبمیوه، شیر، ژله های میوه ای، سس و ماست و سایر موادغذایی کاربرد دارد.» و باکیفیت‌ترین نوع پکتین از پوست مرکبات تهیه می‌شود که نسبت به پکتین سیب کیفیت بالاتری دارد.

وی بیان کرد: زمین های کشاورزی در میناب پهناور و افزایش تولید محصول کشاورزی در این منطقه فراوان است؛ به همین منظور برای حفظ این باغات از آفات و همچنین ارتقای کیفیت محصولات، اجرای این طرح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی و کشاورزی ایران اظهار کرد: باعث تاسف است که در برخی کارخانه ها از مواد دیگری به جای آبلیمو استفاده می‌کنند و این مساله به نوعی تقلب در تولید محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بنا به ضرورت می توان در راستای احداث کارخانه آبلیموگیری تصمیماتی اتخاذ کرد اما گاهی اوقات با توجه به تاکیدات قانون اساسی، ضوابط زیست محیطی و همچنین به وجود آمدن اثرات نامطلوب، نمی توان آن کارخانه را تاسیس کرد.

حیدری تصریح کرد: به عنوان یک سهامدار بخش خصوصی به دنبال سود بردن اعضا و سهامداران هستم؛ به همین منظور تولید آبلیمو برایمان چندان توجیه اقتصادی ندارد.

وی درادامه با اشاره به نقش افراد نخبه در ایجاد زیرساخت های علمی مطلوب گفت: شرکت های دانش بنیان با افراد نخبه در تعامل و همکاری هستند که با نفوذ افراد نخبه در بدنه اقتصاد دانش بنیان ها، علاوه‌ بر داشتن طرح ها و برنامه های بی نظیر باعث تقویت زیرساخت های علمی شدند.

این مسوول یادآور شد: تولید محصول آسان بوده اما در بحث فروش محصول با چالش های عدیده ای مواجه هستیم که در همین راستا؛ تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور منعقد کرده و نشست های هفتگی برگزار شده است.

وی در ادامه گفت: در این تفاهم نامه قید شده که دولت با برنامه ریزی مدون و همچنین با تولید فن آوری ناوبری بتواند محصول نهایی را به فروش برساند و به غیر از سرمایه، مابقی اقدامات مرتبط با تولید و بازاریابی محصولات را باید دولت انجام دهد.

حیدری در اواخر دی‌ماه امسال نیز در بازدید از کارخانه آبلیموگیری میناب با بیان اینکه این کارخانه چند دهه قبل از واحدهای تولیدی بنام کشور بوده است، گفت: کارخانه آبلیموگیری اتحادیه مرکزی میناب متاسفانه از سال ۸۶ تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله بیماری جاروی جادوگر و کمبود لیمو از چرخه تولید خارج شده است.

مقدمات تولید ماده «پکتین» در میناب فراهم شده است

دولت و مجلس به دنبال احیای ظرفیت های معطل مانده هستند

معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب نیز در این نشست با اشاره به اینکه دولت و مجلس به دنبال احیای ظرفیت‌های معطل مانده در کشور هستند، گفت: به دنبال احیا و بهره مندی از ظرفیت های بزرگ هستیم و دراین خصوص باید کارها به شیوه هدفمند و ماهرانه ای انجام شود.

مجید سلحشور ابراز کرد: در شهرستان میناب می توان صنعتی مهم را راه‌اندازی کرد و در این راستا هدف ما این است که کارها به شیوه مثبت انجام شود.

وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان مطابق تبصره ۱۶ قانون بودجه برای کمک به اشتغال دانش بنیان از طریق بانک های ارائه دهنده این تسهیلات است و این وام به اتحادیه تعاونی روستایی و کشاورزی نیز تعلق می گیرد.

سلحشور بیان کرد: میناب با جمعیتی افزون بر ۳۰۰ هزار نفر با آب و هوای گرم و خشک، دارای ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که حساسیت های بخش کشاورزی در این منطقه بالاست و همچنین با این وجود در زمینه تولید صیفی با اختلاف از سایر استان ها در رتبه اول قرار دارد.

وی همچنین یکی از ظرفیت‌های میناب را در حوزه شیلات عنوان کرد و افزود: این شهرستان افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار مزرعه پرورش میگو را به خود اختصاص داده و همچنین بیشترین میزان صادرات میگو مربوط به این شهرستان است.

کارخانه آبلیموگیری میناب، در دهه ۶۰ با مشارکت اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی کشاورزی ایران و اتحادیه تعاونی روستایی میناب راه‌اندازی شد که نقش مهمی در تولید اشتغال و افزایش کشت باغات لیمو در شرق هرمزگان داشت اما درسال ۸۶ تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله بیماری جاروی جادوگر و کمبود لیمو از چرخه تولید خارج شده است.

طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، سه هزار و ۸۰۰ هکتار از سطح باغات میناب به کشت لیمو اختصاص دارد. پرشین لایم، خارگل، لیسبون و مکزیکین لایم از انواع لیموی این شهرستان است.

فصل برداشت لیمو ترش در میناب از خردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha