سند توسعه فرهنگی مبنای حرکت دستگاه‌های اجرایی کردستان باشد

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: حرکت دستگاههای اجرایی باید در مسیر سند توسعه فرهنگی استان باشد تا نتیجه لازم را در برداشته باشد.

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت خانواده کردستان در سنندج اظهار کرد: سند توسعه فرهنگی استان، ناظر بر اسناد بالادستی است که شاخص‌های بخش‌‎های دیگر را تبیین می کند و برنامه‌های مختلف در صورتی موثر خواهد بود که نتیجه آن در جامعه ملموس باشد.

وی افزود: آموزش، اصل اساسی در حوزه مسائل فرهنگی است و در بحث توسعه نیز توسعه فرهنگی مقدم بر دیگر بخش ها است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: مجموعه دانشگاهی و فرهنگی وارد حوزه آموزش فرهنگی استان شوند چرا که بودجه‌های قابل توجهی در این بخش داریم ولی هزینه‌کرد مناسبی انجام نمی‌شود و باید بر این مساله تمرکز داشت.

رمضانی با نقد جلساتی که بعد از مدت‌ها هنوز قوام لازم را ندارد، افزود: تمرکز لازم بر دستور کار جلسات وجود ندارد و جلسات مهمی مانند این نشست باید کمیته‌بندی موضوعی و تخصصی شده و زیرمجموعه‌های اختصاصی داشته باشد تا ضمن طرح مساله، راهکارهای لازم را هم ارائه کند.

وی یادآور شد: برگزاری چنین جلساتی که منحصر به طرح مشکل است، گرهی از جامعه باز نخواهد کرد و حضور هر عضو جلسه باید مفید باشد.

بررسی آسیبهایی مانند کودکان کار و متکدیان مهاجری که از دیگر استانها به کردستان می آیند مطلبی بود که رمضانی بر آن تاکید داشت و افزود: اعتیاد نیز، علت اصلی آسیب‌های اجتماعی است که اگر کنترل شود بسیاری از آسیب‌ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: کار فرهنگی یک شغل اداری نیست و باید با علاقه قلبی به آن پرداخت.

سند توسعه فرهنگی مبنای حرکت دستگاه‌های اجرایی کردستان باشد

طرح توانمندسازی زنان کمتر از ۵۰ سال

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان گفت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال استان غیر تحت پوشش در استان از مرداد ماه با اعلام ابلاغیه آغاز شد.

بیننده افزود: بیشتر زنان مشمول این طرح در مناطق شهری متمرکز هستند که در حال حاضر از یک میلیون و ۲۲۷ هزار نفر جمعیت شهری ۹ درصد یعنی ۱۵۸ هزار نفرتحت پوشش خدمات کمیته امداد استان هستند.

به گفته وی، زنانی که مشمول طرح توانمندسازی شدند، شامل زنانی است که به دلیل فوت سرپرست، متارکه، متواری شدن، از کارافتادگی و بیماری سخت درمان سرپرست خانواره مسئولیت تامین خانواده را بر عهده دارد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان اظهار کرد: برای اجرای این طرح مراکز فعال از بین ۱۰۰ مرکز نیکوکاری تعیین و کلاسهای آموزشی تسهیلگران برای اجرایی شدن آن آغاز شد.

بیننده اضافه کرد: در شناسایی اولیه ۸۵۰ زن سرپرست خانوار مشمول این طرح شد که سهم ابلاغی کردستان ۵۰۰ خانواده بود ولی با این وجود ۵۸۷ خانواده گزینش نهایی شدند تا ۸۷ خانوار ذخیره و در صورت افزایش اعتبار از این طرح برخوردار شوند.

وی افزود: میزان وامی که برای هر خانوار در نظر گرفته شده ۳۰ میلیون تومان و اعتبار کلی استان پنج میلیارد تومان است که ۱۵۰ مورد در بهمن به متقاضیان پرداخت می شود.

انسداد مبادی بی سوادی با اجرای طرح شهید محمودوند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند با منظور انسداد مبادی بی سوادی از طریق شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: هدف کلی این طرح شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت تمامی کودکان بازمانده از تحصیل است.

غلامعلی کرمی نیاز افزود: در حال حاضر نرخ جذب پوشش پایه اول ابتدایی در کشور ۹۵.۰۳ درصد و این نرخ در کردستان ۹۷.۷۵ درصد است.

وی اضافه کرد: برای انسداد مبادی بی سوادی تهیه بانک اطلاعاتی ضروری است.

سند توسعه فرهنگی مبنای حرکت دستگاه‌های اجرایی کردستان باشد

سیاستهای شیوه‌نامه اجرایی تبصره ۵ بند ب ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست با اشاره به شیوه‌نامه اجرایی تبصره ۵ بند ب ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: بر اساس تبصره ۵ بند ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری ها و دهیاری ها از محل این اعتبار، بندهای "ت" و "پ" ماده ۲۶ این قانون باید مطابق با سیاست‌های ابلاغی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هزینه شود.

دکتر فرزام بیدارپور افزود: تصمیم گیری درخصوص نحوه هزینه کرد این منابع در کلان‌شهرها بر عهده کمیته‌ای متشکل از فرماندار، شهردار و نماینده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی اضافه کرد: هزینه کرد این منابع در چهار بخش شامل سیاست های کنترل دخانیات، سیاستهای سلامت محیط و کار، سیاستهای کنترل پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و سیاستهایکنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر هزینه می شود.

معاون بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اطلاع رسانی و آموزش، توسعه خدمات مشاوره و ترک دخانیات و توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات را از جمله محورهای سیاست کنترل دخانیات دانست.

دکتر بیدارپور افزود: آلودگی هوا، بهسازی محیط، ساماندهی پسماندهای عادی و عفونی شهری را نیز از بخش های سیاست دوم برشمرد و درباره کنترل پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر نیز اضافه کرد: افزایش تحرک فیزیکی، مشارکت در کنترل بیماری های غیرواگیر و تغذیه سالم نیز در این بخش مورد توجه قرار می گیرد.

جامعه ایمن، ارتقای سواد سلامت و مراقبت از سالمندان نیز مواردی بود که دکتر بیدارپور بر آن تاکید کرد.

وی در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر هم گفت: بهسازی محیط در راستای پیشگیری از بیماری های منتقله توسط حشرات و جوندگان موذی، بهسازی محیط در راستای تامین آب آشامیدنی سالم با تاکید بر استان ها شهرها و روستاهای دارای تنش آبی و ساماندهی حیوانات بلاصاحب در این زمینه اجرایی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha