۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۳۷
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85009814
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز اروپایی مدیترانه‌ای حقوق بشر: محاصره غزه ۶۱ درصد از ساکنان را فقیر کرده است

تهران- ایرنا- دیدبان اروپایی مدیترانه‌ای حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، ۶۱ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار نفری غزه براثر محاصره؛ به فقر و فلاکت کشیده شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری فلسطینی"سما"، براثر محاصره نوار غزه ۴۷ درصد از نیروی کار بیکار شده و ۵۳ درصد از ساکنان این منطقه از نبود امنیت غذایی رنج می برند.

محدودیت های بسیاری در مسیر ورود و خروج افراد و کالا به سوی سرزمین های اشغالی وجود دارد و رژیم صهیونیستی ورود بسیاری از مواد و تجهیزات بهداشتی، تجاری و تولیدی را به بهانه های امنیتی ممنوع کرده است.

رژیم صهیونیستی در سال گذشته پس از تحقیقات و بررسی های امنیتی طولانی فقط به ۱۷ هزار کارگر از نوار غزه اجازه کار در سرزمین های اشغالی داده است.

ویکتوریا چیرتی پژوهشگر این مرکز حقوق بشری اعلام کرد که ۱۸ سال محاصره نوار غزه نشانه شکست اخلاقی و انسانی همه نهادهای بین المللی است که به رنج های بیش از ۲ میلیون شخص که در یک مساحت محدود و محاصره شده مجازات دسته جمعی می شوند اهمیتی نمی دهند.

وی افزود: ساکنان خسته و سرکوب شده نوار غزه پس از ۱۷ سال محاصره منتظر اقدامات محدود و کوتاه مدت برای بهبود اوضاع زندگی خود نیستند بلکه امیدوارند همه محدودیت هایی که آن ها را از داشتن زندگی طبیعی محروم می کند برداشته شود.

براساس این گزارش، بخش بهداشت و درمان براثر محاصره طولانی مدت با مشکلات بسیاری روبرو است بطوری که این بخش از نظر داروهای اساسی ۴۰ درصد، تجهیزات و کالاهای مصرفی پزشکی ۳۲ درصد و لوازم مورد نیاز آزمایشگاه ها و بانک خون ۶۰ درصد کمبود دارد.

رژیم صهیونیستی ورود دستگاه ها و تجهیزات پزشکی مهم مانند دستگاه های تصویربرداری به نوار غزه را ممنوع کرده است و از ورود قطعات یدکی برای دستگاه های از کار افتاده نیز جلوگیری می کند.

بخش اقتصادی و تولیدی نیز به خاطر محدودیت های ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی بحرانی است و صدها کارگاه و کارخانه تعطیل شده و هزاران کار به خاطر نبود مواد اولیه بیکار شده اند.

تجاوز و حمله به قایق های ماهیگیری نیز با میانگین ۳۰ حمله در ماه و ممنوعیت صادرات ماهی به کرانه باختری از دیگر مشکلات بخش اقتصادی است.

محاصره و تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به بخش کشاورزی ضرر زده است.

بحران برق در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشت و ساکنان نوار غزه در بهترین حالت فقط ۱۲ ساعت در شبانه روز برق داشتند.

دیدبان اروپایی مدیترانه ای حقوق بشر از رژیم صهیونیستی خواست همه محدودیت های ایجاد شده برای نوار غزه را لغو و به سیاست مجازات دسته جمعی ساکنان این منطقه پایان دهد.

این نهاد حقوق بشری از سازمان های بین المللی خواست به وظیفه خود در قبال غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه عمل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha