استاندار خراسان رضوی: طرح تحول حاشیه شهر مشهد با جدیت پیگیری شود

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: طرح تحول حاشیه شهر مشهد باید با جدیت پیگیری شود و دستگاه های مختلف به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری و کلنگ زنی ۲ طرح شهری در حاشیه شهر مشهد افزود: در راستای طرح تحول حاشیه شهر مشهد، کار به صورت مرحله به مرحله پیش می رود و در این طرح باید برش های موضوعی نظیر سرانه های آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی و بهسازی معابر نیز تعریف شود.

وی اضافه کرد: مسوولیت اجرایی طرح تحول حاشیه شهر مشهد بر عهده فرماندار این شهرستان است و امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات بهتری باشیم و البته ستاد بازآفرینی نیز برای بهسازی این محلات باید فعالیت پررنگ تری داشته باشد و سایر دستگاه های اجرایی نیز در قالب طرح تحول باید به وظایف خود عمل کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: منطقه اسماعیل آباد در منطقه خیام شمالی تا چندسال قبل به عنوان یک منطقه آسیب زا در کشور معروف شده بود اما با تلاش مدیریت شهری در دوره گذشته و دوره فعلی اقدامات خوبی برای ساماندهی و بهسازی این منطقه انجام شد.

نظری افزود: زمانی اسماعیل آباد کانون معتادان متجاهر بود اما با اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، فرمانداری و شهرداری مشهد و دستگاه های متولی کار جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر پیشرفت خوبی دارد.

وی اضافه کرد: اقدامات عمرانی و بازسازی در این منطقه کار سختی بود که خوشبختانه عملیاتی شد.

استفاده از ظرفیت محلات برای شناسایی مشکلات

فرماندار مشهد نیز در این مراسم گفت: برای ایجاد تحول در حاشیه شهر مشهد باید چالشها، مشکلات و مسایل بخشهای مختلف در شهرستان مشهد شناسایی، احصا و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

محسن داوری افزود: از این رو از همه ظرفیتها از جمله ظرفیت محلات و مساجد استفاده و مشکلات محلات از این طریق مطرح و شناسایی شد.

وی اضافه کرد: در منطقه اسماعیل آباد بهره برداری از پل اشکذری و جمع آوری آبهای سطحی از اولویت درخواستهای ساکنان است.

فرماندار مشهد گفت: وجود معتادان متجاهر از معضلات این محله بود که با اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته اقدامات خوبی برای جمع آوری آنها صورت گرفته و مراکز توزیع مواد مخدر نیز در این منطقه با جدیت شناسایی و مهر و موم شده و می شود.

سرپرست شهرداری مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: ساماندهی و توانمندسازی بافتهای مسکونی ناکارآمد در حاشیه شهر از تکالیف دولت و مدیریت شهری است و امروز طرح پل اشکذری به عنوان یک مسیر دسترسی به محله اسماعیل آباد افتتاح می شود.

جواد اصغری افزود: همچنین امروز عملیات اجرایی بوستان ۶ هکتاری با ۶۲ میلیارد تومان اعتبار و برنامه زمان بندی ۱۸ ماهه در این منطقه آغاز شد و امید است با اجرای پروژه های زیرساختی بخشی از مشکلات این منطقه حل شود.

افزایش بودجه ساماندهی حاشیه شهر

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: توجه به حاشیه شهر از اولیتهای مدیریت شهری و استان است و در شورای شهر نیز خود را متعهد به این موضوع می دانیم.

ایمان فرهمندی افزود: در اصلاح بودجه امسال نیز اعتبارات حاشیه شهر را به بیش از ۴۳ درصد اعتبارات شهر رساندیم.

وی اضافه کرد: در محله اسماعیل آباد نیز به عنوان یکی از محلات حاشیه شهر تلاش می شود به سمت توسعه حرکت شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پروژه امتداد خیام شمالی و بازگشایی بلوار نوید و اتصال آن به معبر ورودی اسماعیل آباد از جمله طرحهای عمرانی است که برای منطقه اسماعیل آباد پیش بینی شده است.

بستر مسیل کال یا رودخانه اسماعیل‌آباد واقع در حاشیه شمال شرقی کلانشهر مشهد بین روستای اسماعیل‌آباد و مجموعه تجاری الماس شرق ظرف سالهای پیش توسط برخی از حاشیه‌نشینان در قالب ساخت غیرمجاز خانه و حتی فعالان بخش صنعت در قالب تاسیسات صنعتی، سوله و سردخانه‌های تجاری تصرف شده بود که با همکاری ارگانهای مختلف و با تامین هزینه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی رفع تصرف بستر کال ۶.۵ کیلومتری اسماعیل‌آباد با مساحت ۴۹ هکتار انجام شد.

شهرستان مشهد با داشتن ۶۶ محله و با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه است و ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا دارد.

بخش مرکزی شهرستان مشهد شامل ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و کلانشهر مشهد با مساحت ۳۵۰ کیلومتر مربع و سه میلیون نفر جمعیت در محدوده همین بخش جای دارد.

۱۳۵ روستا از این تعداد چسبیده به کلانشهر مشهد است و در حریم آن قرار گرفته‌اند. بیشترین میزان ساخت و سازهای غیرمجاز نیز مربوط به همین مناطق روستایی چسبیده به کلانشهر مشهد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha