فرمانده اسبق انگلیس درباره تبعات ارسال تانک به جبهه اوکراین هشدار داد

لندن – ایرنا – فرمانده پیشین نیروی دریایی انگلیس هشدار داد که تجهیز اوکراین به تانک‌های پیشرفته باعث تشدید درگیری‌ها میان غرب و روسیه خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «الن وست» ملقب به لرد وست در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی «آی»، تصمیم غرب برای ارسال تانک به اوکراین را نقطه عطفی در جنگ اوکراین توصیف کرد؛ چراکه به گفته او راه برای انتقال تسلیحات نظامی بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی باز و کی‌یف قادر می شود تا برای مدت طولانی‌تری با روسیه بجنگد.

ایالات متحده دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ۳۱ تانک آبرامز در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد، این در حالیست که آلمان هم با ارسال ۱۴ تانک لئوپارد ۲ که ادعا می کند بهترین تانک های جنگی در جهان هستند موافقت کرد. همچنین ریشی سوناک هفته پیش در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که این کشور در ادامه حمایت از کی‌یف، تانک‌های پیشرفته چلنجر ۲ به اوکراین ارسال خواهد کرد.

طبق قوانین آلمان، سلاح‌های جنگی تولید شده در این کشور را نمی‌توان بدون اجازه دولت فدرال دوباره فروخت یا به کشورهای دیگر اهدا کرد. این مساله مانع از ارسال تانک‌های لئوپارد توسط کشورهایی از جمله لهستان شده بود.

اما لرد وست هشدار داد که استفاده از تانک های غربی در حملات علیه روسیه می تواند تنش های موجود بین اروپا و کرملین را افزایش دهد. او گفت: «به‌نظر من اگر تعداد زیادی تانک لئوپارد وارد اوکراین شوند، می توانند نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند- به عبارت دیگر، اگر اوکراینی‌ها به خوبی به سمت دونباس پیشروی کنند، بدون شک تنش‌ها افزایش می‌یابد. اما اگر فقط آنها را قادر سازد تا حملات علیه اوکراین را متوقف نکند، اگر چه پوتین عصبانی خواهد شد، ولی تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.»

لرد وست افزود، هرچند این اقدام به‌ظاهر نشان دهنده اتحاد غرب در برابر تهاجم روسیه است، اما تردید آلمان در مورد ارسال تانک به اوکراین نشان دهنده اختلاف غرب درباره تداوم حمایت از اوکراین است. وی در عین حال اذعان کرد که بدون حمایت غرب، نیروهای اوکراینی در خطر "فروپاشی" قرار دارند.

رئیس جمهوری اوکراین دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای انگلیس از تصمیم کشورهای غربی برای ارسال تانک به جبهه این کشور استقبال کرد و آن را گامی مهم در راستای رسیدن به پیروزی نامید. او همچنین خواستار تداوم حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کشورش در برابر روسیه شد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه اعلام کرد: متحدان غربی باید برای مقابله با حملات روسیه، سلاح‌های سنگین‌تری در اختیار اوکراین قرار دهند. دبیرکل ناتو در بازدید از برلین اظهار کرد : تنها راه دستیابی به صلح پایدار این است که این موضوع را برای پوتین روشن کنیم که او در این جنگ پیروز نخواهد شد. وی ضمن بیان این اظهارات نتیجه گرفت: بنابراین ما باید سامانه‌های پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم.

این درحالیست که روسیه هشدار داده است که تحرکات غرب (ارسال تانک و تجهیزات جنگی پیشرفته) ممکن است به واکنش این کشور در استفاده از سلاح‌های قوی‌تر منجر شود. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا انتقال تانک‌های پیشرفته غربی به اوکراین را یک "تحریک آشکار" علیه روسیه توصیف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha