تراز تجاری مثبت ۵۸ میلیون دلاری در منطقه آزاد قشم

قشم - ایرنا - مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از تراز تجاری مثبت ۵۸ میلیون دلاری برای نخستین بار در تاریخ این منطقه آزاد خبر داد.

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مطنقه آزاد قشم، مختار گرشاسبی در جلسه ای که همزمان با روز جهانی گمرک برای تقدیر از زحمات کارکنان این مجموعه برگزار شده بود، گفت: صادرات از محل تولید به خارج از کشور و صادرات مجدد در قشم با ثبت رقم ۱۸۶ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۱۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با همدلی و همبستگی ایجاد شده در بین کارکنان گمرک سال خوبی از نظر عملکرد و درآمد داشته‌ ایم و با تسهیل گری های انجام شده در ارایه خدمات، رضایت مندی ارباب رجوع و تجار جزو مهمترین رویکردهای همکاران ما در گمرک این سازمان بوده است.

به گفته مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم امسال پس از ساماندهی فرآیندهای گمرکی بسیاری از مشکلات بر زمین مانده تُجار از سال‌ های قبل حل شد و تعامل با دستگاه های همجوار به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

گرشاسبی توضیح داد: راه اندازی صادرات مجدد خودرو و خط صادراتی از بندر کاوه جزیره قشم به کشور عمان را از دیگر دستاورد هایی دانست که با همکاری تمام دست اندرکاران این حوزه محقق شده است.

وی با بیان راه‌ اندازی صنعت بانکرینگ (عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا) در جزیره قشم به عنوان آرزویی دیرینه، افزود: نخستین مرحله بانکرینگ سوخت کم سولفور به روش کشتی به کشتی (STS) انجام شده و برای توسعه این صنعت هم به صورت اس. تی. اس و هم در بحث مخازن و ترانزیت برنامه‌ ریزی های لازم انجام شده است.

مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم همچنین واردات ماشین آلات و خودروهای سنگین به منظور تجهیز ناوگان عمومی باری جزیره را از دیگر اقداماتی دانست که امسال به سرانجام رسیده است.

وی معافیت صادرات از عوارض را که توسط گمرک این سازمان اعمال شده از جمله اقدامات تسهیل گری برشمرد که به رونق تولید و صادرات در جزیره و کشور کمک قابل توجهی خواهد داشت.

گرشاسبی در تشریح اقدامات انجام شده، به راه‌ اندازی اولیه سامانه EPL (پنجره واحد تجارت فرامرزی) با هدف تسریع فرایند ترخیص و امور گمرکی و ایجاد تیم بازاریابی کالای تجاری اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام این مجموعه در راستای ارتقای خدمات، یادآور شد: راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور کارت سبز، تجاری سازی فرودگاه به منظور نشست و برخاست هواپیماهای باری، واردات خودروهای برقی به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، الکترونیکی و برخط کردن تمامی فرآیندهای گمرکی از جمله اقداماتی است که برای رونق تولید و بهبود وضعیت تجارت خارجی و افزایش صادرات در آینده در دستور کار گمرک و سازمان منطقه است.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha