به گزارش خبرنگار ایرنا، این مطلب را عادل پیغامی چهارشنبه شب(پنجم دیماه) در جشن درآمد پایدار، زیرساخت ماندگار که به منظور تقدیر از صادرکنندگان، واردکنندگان، بازرگانان برتر منطقه، مدیران سابق و فعلی گمرک ایران و سازمان منطقه آزاد در تالار وحدت شهر قشم برگزار شد، عنوان کرد.
وی گفت: در ۲ سال گذشته با برنامه ریزی و ریل گذاری صحیح موفق به افزایش درآمدهای عملیاتی و پایدار این منطقه آزاد شده ایم و تلاش داریم با اتکا به این درآمدها توسعه زیرساخت های آموزشی و عمرانی جزیره قشم را تسریع کنیم و کسب درآمد گمرکی ۱۲۵۰ میلیارد تومانی تنها در ۹ ماه و پنج روز اخیر نیز با همین هدف صورت پذیرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی خانواده بزرگ این سازمان برای رشد شاخص های اقتصادی و دستیابی به توسعه همه جانبه اظهار کرد: سهمیه جذب کالای وارداتی ۱۵ درصد، سهمیه ای است که دولتها به مناطق آزاد اختصاص می دهند تا از محل این درآمد توسعه زیرساخت ها صورت پذیرد، در حالیکه این سهمیه در سال ۹۶ رقمی معادل ۴۵۰ میلیون دلار برای منطقه آزاد قشم بود که همان هم جذب نمی شد، در سال ۱۴۰۰ به رقم جذب شده به میزان ۶۰ میلیون دلار تقلیل یافته بود.
پیغامی ادامه داد: از آنجاییکه ضرر این موضوع به مردم جزیره قشم می رسید، یکی از برنامه های ما احیای این سهمیه بود به صورتی که در سال ۱۴۰۱ این رقم به میزان ۱۲۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۲۵ دلار افزایش یافت و با تلاش های همکاران معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد این رقم تا پایان امسال به میزانی بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
وی توضیح داد: زمانی که مسئولیت مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد قشم به من واگذار شد این سازمان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که ۵۸۰ میلیارد تومان آن تنها به بدهی مالیاتی سال های ۹۰ تا ۹۴ مربوط می شد که ما موفق شدیم مرداد امسال جشن صفر بدهی های سازمانی را برگزار کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: کل بودجه دهیاری های جزیره قشم از بودجه عمومی کشور رقمی معادل ۱۱۰ میلیارد تومان است که امسال با یک جهش چشمگیری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی برای آنها در نظر گرفتیم که بخش زیادی از آن طی تفاهم نامه های همکاری با دهیاران در روستاها هزینه خواهد شد.
وی تاکید کرد: همه این عدد و رقم ها و شاخص ها نشان می دهد که تلاش زیادی برای توسعه جزیره قشم و جبران عقب ماندگی ها از سوی همکاران ما در سازمان منطقه آزاد در حال انجام است و امیدوارم خیر و برکت این اقدامات در زندگی تمام مردم جزیره جاری شود.
TEU یا Twenty-Foot Equivalent Unit یک واحد اندازهگیری استاندارد است که در صنعت حمل و نقل دریایی برای محاسبه ظرفیت کشتیها و کانتینرها استفاده میشود.
این واحد معادل یک کانتینر بیست فوتی (۲۰ فوت) است.
TEU به ویژه در صنعت حمل و نقل بین المللی بسیار کاربردی است، زیرا یک معیار ساده و یکپارچه برای اندازهگیری حجم بار و ظرفیت کشتیهای کانتینربر فراهم میکند.
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتیهای بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخترسانی به کشتیهای عبوری از آبراهه بینالمللی و پارکهای انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.
از سوی دیگر، ویژگیهای طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود. منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل میشود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطهای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیتهای این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژیبر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارکهای انرژی است.
بندر کاوه، علاوه بر نقش تجاری - خدماتی خود به عنوان دهکده بار و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) از سهم قابل توجهی در توسعه عمومی جزیره قشم برخوردار است.
محدوده کلی این بندر در زمینی به عرض ۷۰۰ متر و طول ۹۰۰ متر با مساحت تقریبی ۶۳ هکتار و در حد فاصل جاده درگهان لافت تا دریا قرار گرفته است.
احداث اسکله این بندر از سال ۱۳۷۶ با مشارکت سرمایه گذاری صنعت نفت و سازمان منطقه آزاد قشم آغاز و در پایان سال ۱۳۸۰ مرحله اول آن خاتمه یافت.
اسکله کاوه در منطقه شمالی جزیره قشم (در عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۲۶ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۵۵ دقیقه) برای واردات و صادرات اجرا شده و به علت جریانات آبی مساعد و کرانه بسیار عمیق آن (۵.۲۳ متر) قابلیت پهلودهی شناور های به ظرفیت یکصد هزار تُن را دارا است.
این اسکله سه بخش عمده، پل دسترسی، سکوهای پهلوگیری و تاسیسات بندری را دارد، پل دسترسی آن ۲۳۰ متر است و دارای ۲ باند عبوری هر کدام به عرض ۵/۳ متر و مساحت یک متری در طرفین اسکله برای پیاده روها و لوله های آب و سوخت و آتش نشانی است.
دال بتون آرمه پل دسترسی از نوع مرکب و به ضخامت ۲۵ سانتی متر است و تاسیسات بندری در مساحت تقریبی ۱۳۶ هزار متر مربع پیش بینی شده که شامل انبار کالا و ترانزیت، انبار روباز به مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ متر، ساختمان کنترل تردد، آتش نشانی، گمرک، آب شیرین کن، مخزن های آب و سوخت، پارکینگ ماشین آلات و فضای سبز، استراحتگاه خدمه کشتی ها و کامیون داران است که در مرحله های بعدی طول اسکله تا ۲۹۰ متر و عرض آن به ۳۶ متر خواهد رسید.
سرویس دهی به شناورهای صد هزار تنی، پیش بینی های لازم برای ریل گذاری و نصب جرثقیل های ریلی تخلیه و بارگیری از کشتی ها Ship Loader / Un Loader و در سمت دریا از نوع Ghntry crane و در سمت ساحل از نوع جرثقیل های زرافه ای به عمل آمده است. از دیگر ویژگی های این بندر نزدیکی آن به شهرک صنعتی کاوه است.
در این شهرک، بندر و بار انداز و انبار پشتیبانی، بندر چند منظوره در غرب بخش انبارها، راه آهن و ایستگاه راه آهن، تصفیه خانه صنعتی، فعالیت های صنعتی و خدماتی و غیره پیش بینی شده است که این ویژگی در دیگر کرانه جنوبی ایران وجود ندارد.
نظر شما