شکارچیان متخلف سه میلیارد ریال به محیط زیست خسارت وارد کردند

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ متخلفان شکار و صید در این استان سه میلیارد ریال به محیط زیست خراسان رضوی طی یک ماه اخیر و در جریان سرمای کم سابقه خسارت وارد کردند.

ابوالفضل شعبانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۷۶ شکارچی غیرمجاز همگام با روزهای برفی، یخبندان و سرما که با سوء استفاده از شرایط جوی اقدام به شکار حیوانات و پرندگان می‌کردند، در خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شدند.

وی اظهار کرد: از این شکارچیان ۹۲ لاشه پرنده شامل کبک، باقرقره، تیهو، کبوتر وحشی و نیز ۱۴ لاشه شامل ۱۰ راس قوچ و میش و بقیه خرگوش و گراز کشف شد.

شعبانی بیان کرد: همچنین با رصد و پایش ماموران یگان حفاظت استان طی این مدت ۱۹ فقره در زمان شروع به شکار، شناسایی و پیشگیری از وقوع جرم محقق شده است که در این تعداد ۳۲ شکارچی دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: از شکارچیان متخلف تعداد ۵۳ قبضه انواع سلاح شکاری و ۶۵۰ فشنگ کشف و ضبط شده و طبق برآوردهای انجام شده سه میلیارد ریال خسارت به محیط زیست وارد کرده‌اند.

وی بیان کرد: در طول این مدت کلیه محیط بانان استان خراسان رضوی به حالت آماده باش درآمدند و به صورت شبانه روزی اقدام به حفاظت و صیانت از گونه های حیات وحش کرده‌اند.

شعبانی با هشدار به شکارچیان غیرمجاز و برخورد قانونی با آنها، از مردم و طبیعت دوستان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را به شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع‌رسانی کنند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد، این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha