۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85011965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر محرمانه مقامات اطلاعاتی آمریکا به شمال سوریه/ تاسیس دومین گروه شبه نظامی در دستور کار

تهران-ایرنا- برخی منابع خبری از سنگ اندازی آمریکا به منظور ممانعت از نزدیک شدن روابط سوریه و ترکیه و تلاش برای سیطره بر نوار مرزی این دو کشور خبر داده و اعلام کردند که واشنگتن به دنبال ایجاد شبه نظامیان مسلحی تحت عنوان «شورای نظامی جزیره» در شمال سوریه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه الوطن سوریه، در سایه وساطت روسیه برای نزدیک کردن آنکارا و دمشق و تحرکات کشورهای عربی برای نزدیک شدن به سوریه، واشنگتن فرستاده ها و دستگاه های اطلاعاتی خود را به کار گرفته تا مانعی بر سر راه گفت وگوهای منطقه ای باشد؛ گفت وگویی که نتایج آن به سود سیاست های آمریکا نخواهد بود.

مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا اخیرا نشستی در پایگاه غیرقانونی «رمیلان» در استان الحسکه در سوریه با شخصیت هایی از عشیره «شمر» برگزار کردند که هدف آن ها از برگزاری این نشست، ایجاد شبه نظامیان مسلحی تحت عنوان «شورای نظامی جزیره» با ماموریت استقرار در مناطق نزدیک به نوار مرزی ترکیه است.

«ایتان گولدریتچ» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا، «استفان شنیک» فرستاده ویژه آلمان در سوریه، «بریژیت کرمی» فرستاده فرانسه در سوریه، «جاناتان هارگریوز» فرستاده انگلیس در سوریه و چند مسئول دیگر اخیرا نشستی در ژنو برگزار کردند که «هادی البحره» رئیس هیات مخالفان دولت سوریه نیز در آن حضور داشت.

در این نشست تاکید شد که هرگونه تحرک در پرونده سیاسی سوریه باید با اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ همراه باشد.

اکنون هدف تحرکات آمریکا شفاف و واضح شده است، آن ها خواهان ممانعت از هرگونه تحرک سیاسی در منطقه و همچنین ممانعت از نزدیک شدن کشورهای منطقه به دمشق هستند.

گزارش ها حاکی از آن است که واشنگتن می خواهد پرونده مذاکرات معارضان سوری را از ترکیه تحویل و خود آن را در اختیار بگیرد و بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تنها راه حل بحران سوریه است، نشان دهنده همین امر است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اخیرا در ژنو با نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا درخصوص مساله سوریه جلسه ای داشت و شرکت کنندگان در این جلسه بر حمایت ثابت کشورهای خود از تلاش های فرستاده سازمان ملل تاکید کردند.

از سوی دیگر، برخی منابع تاکید کردند که دیدار برخی مسئولان اطلاعاتی آمریکایی با شخصیت های عشیره عربی «شمر» در الحسکه سوریه با هدف بازسازی بدنه گروه موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) و پایان دادن به تهدیدات ترکیه برای سیطره بر مناطق شمال سوریه است.

نیروهای آمریکایی با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی این کشور در سوریه در آذر سال ۹۶، مستقیماً جایگزین این گروه شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha