اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد گلخانه‌های کوچک در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت گلخانه‌های کوچک زیر ۲۰۰ متر مربع در روستاهای این استان در راستای ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافت.

محمد محمدزاده روز شنبه در نشست با خبرنگاران این استان اظهار کرد: این میزان تسهیلات با سود چهار درصد و هفت ساله به روستاییان برای اجرای گلخانه در محوطه خانه هایشان در نظر گرفته شده است که برای کمک به این قشر با شرکت هایی هماهنگ کرده ایم تا ساخت و ساز آن را نیز بر عهده بگیرند.

وی افزود: این شرکت ها تمامی اقدامات لازم برای ساخت سازه را انجام خواهند داد حتی در فروش محصول نیز به مجریان کمک خواهند کرد.

محمدزاده از تمامی بهره برداران بخش کشاورزی خواست تا اگرا زمین مورد نظر را در اختیار دارند از این طرح استقبال کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش منابع آب، ایجاد گلخانه ها بستری مناسب برای افزایش تولید و بالا بردن درآمد کشاورز و همچنین بهره وری از آب است که در این راستا آنان را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

افتتاح و کلنگ زنی ۴۲ طرح در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر، ۴۲ طرح کشاورزی با صرف ۲۸۳ میلیارد تومان اعتبار در استان خراسان شمالی به بهره برداری می‌رسد.

محمدزاده افزود: از مجموع این طرح ها ۳۶ مورد بهره برداری و همچنین کلنک ۶ طرح نیز به زمین زده خواهد شد.

وی اظهار کرد: بیشترین طرح های مورد بهره برداری شامل ۱۴ طرح مربوط به بخش آب و خاک بوده که آبیاری تحت فشار از آن جمله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای آبیاری نوین در ۳۲۵ هکتار، اجرای هفت کیلومتر لوله گذاری و یک‌هزار و ۵۶۰ متر ملایروبی قنوات از جمله مهم ترین طرح ها در بخش آب و خاک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه طرح در بخش امور دام، دو واحد کارخانه خوراک دام، ایجاد مزرعه پرورش ماهی، ۱۳ طرح گلخانه ای از دیگر طرح های قابل بهره برداری در دهه مبارک فجر است و با بهره برداری از طرح های بخش کشاورزی برای یک‌هزار و ۷۴۰ نفرا شتغال ایجاد خواهد شد.

خرید ۲۷ هزار راس دام از روستاییان

محمد زاده افزود: در راستای حمایت از بهره برداران بخش دامی در سال جاری ۲۷ هزار راس دام سبک و سنگین از روستاییان این استان خرید حمایتی شد که از این تعداد ۷۰۰ راس دام سنگین و مابقی دام سبک است.

وی افزود: در این راستا ۶۸۸ تن گوشت منجمد در سردخانه های این استان ذخیره و با توجه به نیاز استان، توزیع خواهد شد. در راستای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده تاکنون در دو مرحله نیز شامل ۱۵۶ و ۳۰۰ تن توزیع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از کاهش ۱۱ درصدی جمعیت دام در استان نیز خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی دامداران بعضا به اجبار دام های خود را به فروش رساندند.

محمد زاده اظهار کرد: در سال گذشته دو میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار بهره برداران قرار داشت که اینک به دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام رسیده است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha