فرآیند بازسازی و ساخت قطعات موتورهای سنگین بومی سازی شد

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی سازی فرآیند بازسازی و ساخت قطعات موتورهای سنگین و نیمه‌سنگین شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، ساخت موتورهای دیزلی نیمه‌سنگین و سنگین همواره از تقاضاهای صنایع ریلی و دریایی کشور است. در حال حاضر این صنایع به بازسازی اینگونه موتورها و اغلب واردات موتورهای کارکرده (به دلیل تحریم) روی آورده‌اند، مساله‌ای که باعث شد تا برخی شرکت‌های دانش‌بنیان را به سوی بازسازی یا ساخت موتورهای دیزلی سوق دهد.

شرکت‌ پویش پژوهان صنعت نیز یکی از واحدهای صنعتی است که توانست در فرآیند بازسازی موتورهای دیزلی سنگین و نیمه‌سنگین به تجربیاتی موفق دست یابد.

این شرکت دانش بنیان کار خود را در سال ۸۴ آغاز کرد. محمدحسین پیروزی مدیر عامل این شرکت گفت: حوزه اصلی کار ما در ابتدا ارائه خدمات مهندسی در تعمیر آلات ناقله ریلی و ساخت و بازسازی و تعمیر زیرمجموعه‌های لوکوموتیو بود.

وی افزود: از سال ۸۷ شرکت راه‌آهن لوکوموتیوها را برای نگهداری به صورت پکیج به ما واگذار کرده و ما اولین شرکتی بودیم که نگهداری لوکوموتیوها را در دستور کار قرار دادیم. در این میان راه‌آهن ۱۵۰ لوکوموتیو را به این منظور در اختیار ما قرار داد که تا آنها را به اصطلاح گرم نگه داریم.

این فناور ادامه داد: در ابتدا راه‌آهن نیازهای قطعه‌ای ما را تا حدی تامین می‌کرد، اما بعد، تامین تمامی قطعات و تجهیزات به عهده خودمان افتاد. از سال ۹۰ به بعد نیز لوکوموتیو را در اختیار گرفتیم و خدمات لازم را ارائه ‌دادیم. لوکوموتیو مجموعه‌ای شبیه نیروگاه است و از این روی باید ابزاری برای ارائه سرویس به همه زیرمجموعه‌های یک لوکوموتیو را دارا می‌بودیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویش پژوهان صنعت اظهار داشت: پس از این کارخانه‌ای در شهرک صنعتی پرند تاسیس کردیم تا برای بازسازی موتورهایی که از لوکوموتیو باز می‌شود فعالیت کنیم و این باعث شد وارد حوزه موتور دیزلی سنگین شویم. در واقع باید ساخت قطعات موتور را در دستور کار قرار می‌دادیم. موتورهای دیزلی سنگین به دو بخش تقسیم می‌شوند: اول بدنه موتور است و دوم تجهیزاتی که روی بدنه یا داخل موتور به آن ملحق می‌شود. ما کار خود را با بدنه اصلی موتور شروع کردیم.

پیروزی افزود: یکی از تجهیزات اصلی موتور یک بلوک به طول چهار متر و ابعاد یک و نیم یا دو متری است. در واقع یکی از مهم‌ترین کارها برای بازسازی موتور هم همین است که بتوانیم بلوکه نوینی را در موتور جایگزین کنیم. برای این کار توانستیم بر روش‌های استاندارد بازسازی تسلط یابیم. چگونگی ارزیابی و رفع عیب را نیز پیدا کردیم و روش‌های استاندارد شست‌وشوی کامل موتور را نیز در دستور کار قرار دادیم. در واقع دستگاه شست‌وشویی طراحی کردیم که به فرایند بازسازی موتور کمک کرد.

وی تصریح کرد: پس از این یک دستگاه برش مخصوص به مجموعه خود اضافه کردیم که با دقت بسیار بالا در فرآیند ساخت و بازسازی موتورهای دیزلی کاربرد بسیار دارد. در این بین به دلیل نیاز راه‌آهن روی نوع خاصی از موتور لوکوموتیو متمرکز شدیم و امروز روی تامین قطعات همین موتور خاص تسلط داریم.

براساس گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویش پژوهان صنعت ادامه داد: با توجه به مطالعات مهندسی که انجام دادیم توانستیم تا آخر امسال ساخت بلوک موتورهای دیزل را به طور کامل عملی کنیم که این قطعه تا پایان امسال به تولید نهایی می‌رسد. باید این را گفت که در بازسازی‌های موتور تاکنون کارفرمایان اعتراضی مبنی بر نقص کار از سوی ما نداشته‌اند.

پیروزی همچنین اظهارداشت: در این میان به فکر صادرات خدمات خود به کشورهای دیگر نیز هستیم. سفیر الجزایر یکبار به کارخانه ما آمد و از آن بازدید کرد و قرار شد با شرکت راه‌آهن این کشور همکاری کنیم. همچنین در حال مذاکره با کشورهای پاکستان و عراق نیز هستیم.

وی درباره تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما در روند کاری خود از صندوق نوآوی تسهیلاتی دریافت کرده‌ایم و در روند دریافت تسهیلات، صندوق نهایت همکاری را در تسریع فرایندهای اداری و ... با ما داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha