۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۱۹
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85013401
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه‌های داخلی باید جریان‌سازی و مطالبه‌گری کنند

آستارا- ایرنا- رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان گفت: رسانه‌های داخلی به منظور تقویت جایگاه‎‌شان به عنوان مرجع خبر باید جریان‌سازی و مطالبه‌گری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مهدی پارسا عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران آستارا اظهار کرد: بر اساس یک بررسی حدود ۲۰ سال پیش روزانه تحت یک میلیون کلمه بمباران رسانه‌ای قرار داشتیم اما تنها حدود یک‌هزار کلمه جواب می‌دادیم که مانند قطره‌ای در برابر دریاست و اکنون به طور قطع این آمار چندین برابر بیشتر شده است.

وی افزود: خبرگزاری‌ها که به عنوان مرجع خبر و خبرنگاران قدرت و اهرم رسانه هستند، در چنین شرایطی برای مردمی که تشنه دیدن و شنیدن می‌باشند، ضمن توجه به جهاد تبیین باید مطالبه‌گری کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در زمینه تبیین خدمات دولت تاثیرگذار باشند و با توجه به اینکه ذائقه مردم به سمت استفاده از فضای مجازی سوق یافته است، با توجه به تاثیر غیرقابل انکار رسانه‌های رسمی و جریان اصلی باید در کنار سایت‌ها به فعالیت در فضای مجازی هم ورود کنند.

وی اضافه کرد: نظام در جریان اغتشاشات اخیر متوجه اهمیت رسانه شد که در این زمینه ضعف داریم و امیدواریم شاهد روزهای روشنی در این حوزه باشیم اما از طرفی رسانه‌ها نیز باید تلاش کنند در تهیه و انتشار خبر اولین باشند تا بتوانند جریان‌سازی کنند، وگرنه افراد دیگری در فضای مجازی در این زمینه ورود خواهند کرد.

پارسا عنوان کرد: خبرنگاران باید مشاهده عینی و روایت خودشان را منتشر کنند اما گاهی مشاهده می‌شود که خبری با تاخیر زیاد انتشار می‌یابد یا برخی رسانه‌ها منتظر می مانند تا یک خبرگزاری خبری را انتشار دهد و آنها از فرآورده آماده استفاده کنند.

وی گفت: بیش از ۴۰۰ رسانه در استان گیلان داریم اما تعداد رسانه‌های اثرگذار به اندازه یک دست هم نمی‌رسد و اگر حوزه اثر آنها را بررسی کنیم، می‌بینیم که برخی رسانه‌ها اثرگذاری چندان و سهمی در تولید خبر ندارند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان افزود: نگاهی به رسانه‌های معاند نشان می‌دهد که در جریان اغتشاشات به بحث عملیات روانی و جنگ شناختی با قدرت ورود کردند و ضمن انتشار خبرهای فاقد صحت، تلاش داشتند تا شناخت و ادراک مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و از واقعیت منحرف کنند.

وی بیان کرد: تسخیر ذهن در عصر ارتباطات و دوره‌ای که افکار عمومی به شدت تحت تاثیر رسانه و فضای مجازی قرار دارد، برابر با تسخیر خاک است و اغتشاشات اخیر نشان داد که ما در حوزه عملیات روانی از نظر رسانه‌ای ضعف شدید داریم و باید عملیات روانی رسانه‌ای را در رسانه‌های تاثیرگذار تقویت کنیم.

پارسا تصریح کرد: این موضوع جایی خود را نشان می‌دهد که جوانی از همین جامعه نسبت به کشور، دین و ارزش‌ها عرق ندارد و حتی در شرایطی ضمن تحریک احساساتش نسبت به آتش زدن پرچم به عنوان نماد اتحاد ملی و مسجد به عنوان نماد دین اقدام می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز گرفتار جنگ ترکیبی هستیم که یکی از جنبه‌های آن جنگ شناختی است، اضافه کرد: دولت سیزدهم در یک مظلومیت شدید از نظر رسانه‌ای بسر می‌برد و جز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و روزنامه ایران، فعالیت و حمایت رسانه‌ای اثرگذاری مشاهده نمی‌شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان در مورد مشکلات مالی فعالان رسانه‌ای گفت: اقتصاد رسانه اصل است، مشکل اصلی رسانه‌ها در شرایط کنونی بحث اقتصادی است و رسانه سالم به طور معمول اقتصاد ضعیفی دارد اما با وجود اینها نباید دست از کار کشید.

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی البته در این راستا پیگیری می‌شود که از جمله می‌توان به بحث جداسازی صندوق بیمه خبرنگاران از بیمه هنرمندان و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه خبرنگاران گیلان برای کمک به فعالان رسانه‌ای این استان اشاره کرد.

پارسا با اشاره به اینکه شرایط موجب شده است تا برخی خبرنگاران در حوزه‌های دیگری شاغل شوند، بیان کرد: برای بیان مشکلات و خواسته‌های اصحاب رسانه از هر تریبونی استفاده می‌شود اما خود خبرنگاران نیز باید مشکلاتشان را انعکاس دهند و طرحی برای رفع مشکلات ارائه کنند.

وی اضافه کرد: رسانه‌ای از چند ماه پیش مدیر ندارد و کارکنان رسانه‌ای دیگر از چندین ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند و در چنین شرایطی مسئولیت جهاد تبیین به عنوان سربازان جنگ نرم به آنها واگذار شده است که می‌طلبد مسئولان به این حوزه نگاهی ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان اظهار کرد: زمان آغاز جنگ تحمیلی که هنوز پایه‌های حکومت مستحکم نشده بود و کشور از نظر تجهیزات نظامی نیز در تنگنا بود، مردم با دست‌های خالی در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی ایستادگی کردند و دشمن نتوانست کاری از پیش ببرد؛ امروز هم با وجود همه مشکلات در زمینه جهاد تبیین باید با همان روحیه جهادی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود تا مرجعیت رسانه‌ای جامعه به رسانه‌های اصلی برگردد و در این راستا اصول دقت، صحت و سرعت که جزو شعارهای اصلی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است، مورد توجه همه رسانه‌ها قرار بگیرد.

حدود ۷۰ نفر خبرنگار و فعال رسانه‌ای پیش‌تر در غرب استان گیلان از جمله شهرستان آستارا فعالیت داشتند.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha