رهاورد انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی+فیلم

اراک - ایرنا - آمارها نشان می‌دهد بعد از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی رخ داده است و امکانات و شاخص‌های موجود این حوزه با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

به گزارش ایرنا، یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش میزان توسعه یافتگی و رفاه مردم، بررسی وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم است، براساس آمارهای رسمی، بخش بزرگی از شهرها و روستاهای کشور در آستانه‌ انقلاب اسلامی، محروم از پزشک و امکانات بهداشتی بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند.

یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی و مناسب بود به همین منظور از آغاز انقلاب اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه‌های فعال ایران سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و برای رسیدن به اهداف خود اقدام به تامین نیروی انسانی متخصص، تأسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان‌ها، ارتقا سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت کرده است.

استان مرکزی نیز متاثر از وضع قبل از انقلاب در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی موفقیتی نداشت و مردم این خطه نیز به یاد دارند که برای درمان باید توسط پزشکان خارجی از جمله،هندی‌ها ویزیت می شدند.

اکنون ۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه به مردم ارایه خدمت دارند.

همچنین ۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و یک‌هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.

استان مرکزی با بهره مندی از ظرفیت بیمارستان تخصصی درمان بیماران سرطانی آیت الله خوانساری و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اراک به قطب درمان غرب کشور تبدیل شده است، ظرفیتی که قبل از انقلاب، اثری از آن نبوده است.

رهاورد انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی+فیلم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اکنون مردم استان مرکزی از ظرفیت خدمات درمانی ۲۸ درمانگاه شهری بهره‌مند می‌شوند درحالی که قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۱۰ درمانگاه در این استان وجود داشت.

دکتر«علیرضا امانی» افزود: توجه دولت به ارایه خدمات درمانی و فراهم کردن امکانات بهداشتی بعد از انقلاب موجب شد تا اکنون یک هزار و ۸۵۰ تخت بستری در استان وجود داشته باشد و در قبل از انقلاب شُمار تخت‌های بستری ۸۹۸ تخت گزارش شده است.

ارایه خدمات درمانی در نقاط دور و روستایی از اولویت‌های دولت بعد از انقلاب بوده زیرا قبل از انقلاب هشت تا ۱۰ درمانگاه روستایی در استان فعالیت داشتند و اکنون با توسعه فضای درمانی، ۵۰ مرکز روستایی به مردم ساکن در این روستاها خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنندوی بیان کرد: در راستای کمک به عدالت در حوزه بهداشت و درمان، دولت تلاش کرده تا امکانات به شکل برابر در اختیار مردم قرار گیرد و در این زمینه اکنون ۹۴ آزمایشگاه برای ارایه خدمات وجود دارد و تعداد آزمایشگاه‌ها قبل از پیروزی انقلاب ۲۳ آزمایشگاه بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ارایه خدمات درمانی در نقاط دور و روستایی از اولویت‌های دولت بعد از انقلاب بوده زیرا قبل از انقلاب هشت تا ۱۰ درمانگاه روستایی در استان فعالیت داشتند و اکنون با توسعه فضای درمانی، ۵۰ مرکز روستایی به مردم ساکن در این روستاها خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنند.

دکتر امانی افزود: اکنون در اجرای طرح‌های درمانی ۲۵ مرکز درمان شهری و روستایی در استان فعالیت دارند که قبل از انقلاب وجود نداشتند.

وی اظهار داشت: به منظور دسترسی آسان و نظارت بر سطح سلامت مردم ۹۳ پایگاه سلامت شهری در استان دایر است و در سال های قبل از انقلاب هیچ پایگاه سلامت شهری وجود نداشت. 

رهاورد انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی+فیلم

یک میلیون نفر در استان مرکزی زیرپوشش مراکز بهداشتی قرار دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون نفر از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری این استان زیرپوشش خدمات بهداشتی در مراکز روستایی و شهری قرار دارند.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: ۲۷۵ خانه بهداشت در شهرستان‌های اراک، دلیجان، محلات، کمیجان، تفرش، آشتیان، خنداب و فراهان به مردم این مناطق خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۹۴ پایگاه سلامت، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۵۰ مرکز خدمات جامع روستایی به جمعیت شهرهای مذکور خدمات ارایه می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۵۴ خانه بهداشت روستایی، ۵۴ پایگاه سلامت شهری، ۲۰ مرکز خدمات جامع شهری و ۱۱ مرکز جامع خدمات روستایی در شهرستان اراک فعالیت می‌کنند.

دکتر علیمحمدی افزود: تا قبل از سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ ارایه خدمات درمانی در روستاهای استان مرکزی در قالب تیم‌های سیار انجام می‌شد اما اکنون سیستم بهداشت روستایی فعال شد.

وی اظهار داشت: تیم‌های سیار روستایی در قبل از انقلاب اسلامی خدماتی محدود شامل واکسیناسیون و توزیع قرص ضدبارداری را ارایه می‌کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: برای کمک به ارایه خدمات درمانی بعد از انقلاب اسلامی طرح‌های مختلفی از قبیل طرح تربیت بهدار، طرح سپاه بهداشت، طرح بهدار روستا، طرح سلسله و طرح رضاییه با هدف دسترسی مردم به نیازهای اولیه بهداشتی اجرا شده است.

دکتر علیمحمدی افزود: نظام شبکه بهداشت و درمان اصول و ضوابطی برای گسترش واحدهای بهداشتی درمانی و ارائه خدمات مدنظر قرار دارد که از همان آغاز تاکنون هنوز هم مورد استفاده بوده است.

رییس مرکز بهداشت اراک گفت: ۴۰۲ هزار نفر از جمعیت روستایی استان مرکزی تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی، برنامه پزشک خانواده هستند.

دکتر«شهریار حسینی» افزود: اکنون ۷۵ مرکز، ۱۱۲ پزشک، ۱۰ ماما و دندانپزشک در واحدهای روستایی در قالب برنامه پزشک خانواده خدمات ارایه می کنند.

برنامه پزشک خانواده ویژه ساکنان روستایی از سال ۸۴ در کشور کلید زده شده است و امسال این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت با هدف دسترسی به خدمات بهداشتی آغاز می‌شود.

بهره‌مندی یک میلیون نفر از خدمات درمانی سپاه در استان مرکزی

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: یک میلیون نفر سالانه از خدمات بهداشتی و درمانی مراکز درمانی این نهاد انقلابی در استان بهره‌مند می‌شوند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محسن کریمی» افزود: یکی از ابعاد خدمت‌رسانی سپاه به مردم ارایه خدمات توسط مراکز بهداشت و درمان سپاه در استان بوده و سالانه بیش از یک میلیون نفر از مردم در این مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده و سپاه تمام قد در کنار مردم و خادم ملت ایران است.

وی ادامه داد: خدمت رسانی به بیماران تا حد توان در دستور کار سپاه روح الله استان مرکزی است و اقدامات مناسبی توسط مرکز خدمات کارکنان سپاه به این افراد ارایه شده و این خدمات ادامه دارد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با یادآوری رسالت‌های سپاه در امر خدمت‌رسانی به مردم اظهار کرد: تلاش برای پیشرفت و آبادانی کشور و در راس آن خدمت به مردم نیاز مهم امروز است و سپاه این مهم را در دستور کار خود قرار داده و در راستای خدمت رسانی به مردم از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کند.

سردار کریمی افزود: ظرفیت‌ها و انگیزه‌های انقلابی در کشور به برکت جوانان غیرتمند و نعمت بزرگ بسیج در کشور موج می‌زند و باید از آنها برای خدمت به مردم و پیشرفت و آبادانی کشور بهره‌گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی برای رسیدن به قله‌های سربلندی و پیشرفت نیازمند طنین‌انداز شدن فرهنگ بسیج و ما میتوانیم در همه عرصه‌ها است و قوی شدن در همه ابعاد منطق انقلاب اسلامی و مسیر سپاه است.

رهاورد انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی+فیلم

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه روح الله استان مرکزی نیز گفت: ساخت و تجهیز ۶ مرکز درمانی بعد از انقلاب اسلامی در این استان توسط سپاه کلید زده شده است.

سرهنگ پاسدار«محمدتقی امینی» افزود: خرید بیمارستان و ساخت مرکز جراحی از دیگر اقدامات مجموعه سپاه برا ارایه خدمات درمانی مطلوب و کمک به افزایش سطح بهداشت و درمان در استان مرکزی است.

وی بیان کرد: روزانه ۴۰۰ هزار ۵۰۰ نفر برای گرفتن خدمات درمانی و بهداشتی به مراکز زیرپوشش این نهاد، خدمت رسان مراجعه می‌کنند که برخی از آنان از سایر استان‌ها به اراک برای دریافت خدمات مراجعه دارند.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه روح الله استان مرکزی گفت: در سال‌های متمادی سپاه روح الله استان در اردوهای جهادی به ۷۰۰ هزار نفر ارایه خدمات درمانی داشته که برای این مهم ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سرهنگ امینی افزود: ۶۳ میلیارد ریال اعتبار نیز برای به روزرسانی تجهیزات پزشکی در استان توسط سپاه روح الله صرف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha