گام های شتابان دولت سیزدهم در تکمیل سد تنگ سرخ بویراحمد

یاسوج- ایرنا- سد تنگ سرخ بویراحمد یکی از بزرگترین و مهم ترین طرح های استان است که حدود ۱۱ سال حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با مشکلات اعتباری دست و پنجه نرم می کرد اما اکنون در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به آن شده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های وحشی با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن به ویژه یاسوج مرکز استان، با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سدهای مهم مخزنی آغاز شد که نتیجه آن ساخت و بهره برداری از سدهای کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و دیگر موارد بوده است.

سد تنگ سرخ یکی از مطالبات به حق مردم است که ساخت آن تحول چشمگیری در حوزه آب شرب، صنعت، کشاورزی و در نهایت رونق و توسعه منطقه ایجاد خواهد کرد.

اقدامات مهم دولت در تعیین تکلیف و تملک اراضی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم نرخ زمیک های اطراف سد بازنگری شد و بهای اراضی با مشورت شورای تامین به آن قیمتی رسانده شد که حق قانونی مردم بود.

آرش مصلح افزود: در ۱۰ سال گذشته یک ریال اعتبار برای تملک اراضی این سد وجود نداشته است اما اکنون ۵۰ میلیارد تومان در حساب تملک استان پول وجود دارد.

وی عنوان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا که پیمانکار این پروژه بود ۱۲۰ میلیارد تومان مطالبات داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای سد تنگ سرخ در پیوست بودجه مصوب و ۵۰ میلیارد تومان هم از محل تنش آبی برای این پروژه مصوب شد.

مصلح ادامه داد: ۸۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت کشور برای این پروژه اختصاص داده شد و این مبلغ در حساب است.

وی گفت: ۵۷ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت به قرارگاه خاتم برای این پروژه و ۱۱۵ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ به این سد اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در مجموع، ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده و اکنون تمام قول هایی که به مردم و پیمانکار داده شده همه اجرایی شده اند.

مصلح تصریح کرد: هم اینک سد در ۶ جبهه کاری در حال فعالیت است و در زیر صفر درجه مشغول ایجاد این سد هستند.

وی اضافه کرد: به مردم قول داده شده بود تا دهه فجر پرداخت به مردم انجام شود که پرداخت ها آغاز شده و هیچ گونه نگرانی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد تنگ سرخ در خدمت عمران و آبادی روستاها نیز است وپیوند عمیقی میان آب و مردم ایجاد شده و خود مردم در حال کمک هستند و برای اشتغال در سد هم اولویت با روستاهای منطقه است.

سد تنگ سرخ پروژه ای ملی و اولویت دار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد تنگ سرخ یکی از پروزه های بزرگ و مهم استان است که ۱۱ سال پیش آغاز شده بود و در سالجاری با نگاه جدی دولت با جذب اعتبارات از محل های مختلف در حال حاضر ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی شهابی نسب افزود: هدف از ایجاد سد تنگ سرخ تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت بویراحمد است که تامین بخشی از آب شیراز نیز را هم در دستور کار دارد.

وی تاکید کرد: عمده منافع سد تنگ سرخ برای استان است و قرار نیست آبی برای کشاورزی و صنعت به شیراز (استان فارس) انتقال دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این طرح یک پروژه ملی است و ۱۰۰ درصد سرچشمه آن از استان فارس است.

شهابی نسب عنوان کرد: امسال ۴۳ میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ دارد که به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در سفر مهرماه ۱۴۰۰رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به خاطر اهمیت آن ، تنها پروژه‌ای بود که توسط شخص رئیس جمهور از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت.

سد تنگ سرخ در یک نگاه

سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعتی شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، افزایش جذب گردشگر و کنترل سیلاب در حال ساخت است و تکمیل آن تاثیر گسترده ای بر این منطقه خواهد گذاشت.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سدهای مهم مخزنی آغاز شد که نتیجه آن ساخت و بهره برداری از سدهای کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و دیگر موارد است.

سد تنگ سرخ سدی مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.

سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی ، ژئوتکنیک ، هیدرولوژی ، پدافند غیر عامل ، باستان شناسی ونیز زیست محیطی به منظور تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد.

سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم آب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.

بر اساس تخصیص ابلاغ شده توسط وزارت نیرو ازاین میزان ۲۰ میلیون مترمکعب برای شرب شهر یاسوج و روستاهای اطراف، تیپ پیاده کوهستان ۴۸ فتح ، مراکز دانشگاهی و علمی اطراف شهر ، همچنین ۱۳/۳ میلیون مترمکعب جهت چهارشهرک صنعتی ، کارخانه سیمان مارگون و صنایع کشاورزی و روستایی ، ۳۳میلیون مترمکعب برای تامین آب بیش از ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و نیز ۳۴/۴۵ میلیون مترمکعب در سال برای بهبود محیط زیست و افزایش دبی آب رودخانه بشار در فصول بهار و تابستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha