خیریه ها حامی اجرای طرح ملی واکسیناسیون سرطان دهانه رحم هستند

تهران - ایرنا- مدیرعامل شبکه ملی تشکل های مردمی و مؤسسه های خیریه حوزه سرطان ایران با اعلام افزایش آمار مبتلایان به سرطان‏ های ویژه زنان از حمایت خیریه ها برای اجرای کامل طرح ملی واکسیناسیون سرطان دهانه رحم (سرویکس) در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از معاونت ارتباطات و جذب مشارکت های مردمی مرکز کنترل سرطان کشور، دکتر علی مهرابی بهار روز دوشنبه با اشاره به تعداد اندک سرطان های قابل پیشگیری با واکسن، گفت: تحقیقات ثابت کرده است که سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیمی با عفونت ویروس پاپیلوما دارد و واکسن اچ پی وی از سرطان دهانه رحم پیشگیری می‏ کند.

وی اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون ملی سرطان سرویکس یک پروژه ملی است و حمایت خیریه ها از این پروژه ملی دربرگیرنده تبلیغات، آموزش و توجیه جامعه هدف است.

دکتر مهرابی بهار گفت: طرح واکسیناسیون سرطان دهانه رحم در حال اجرا است اما تا ریشه کنی این بیماری فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در حال حاضر تزریق واکسن در حد موردی است، اما امیدواریم بتوانیم تمام دختران و بانوانی را که در سن باروری قرار دارند با آگاهی و آموزش به واکسینه شدن ترغیب کنیم.

مدیرعامل شبکه خیرین نیز در ادامه با اشاره به طرح مجلس در کم کردن مالیات مواد دخانی، اظهار داشت: ابتلای افراد به سرطان ریه به علت مصرف دخانیات ثابت شده است و کم شدن مالیات بر آن اقدامی موثر در شتابدهی به افزایش نرخ سرطان است؛ از این رو در تلاش هستیم که با مطالبه عمومی باعث کاهش عوامل خطرساز مرتبط با سرطان ریه از طریق اقدامات منجر به کاهش مصرف مواد دخانی در کشور شویم.

وی افزود: آلودگی‌های زیست محیطی، آب و هوا و نحوه تولید برخی محصولات غذایی از جمله عوامل افزایش ریسک ابتلا به سرطان است که یافتن راهکارهای مقابله ای از طریق قانونگذاری مطالبه جدی خیریه‌ها به شمار می آید.
به گفته او، خیریه ها علاوه بر اینکه به سیر درمان بیماری و تشخیص زودهنگام کمک می‌کنند، در حوزه پیشگیری از سرطان هم ورود پیدا کرده‏ اند و سعی دارند ضمن تعامل با نهادهای قانونگذار، ریسک فاکتورهای محیطی را که باعث بروز سرطان می شوند، از محیط زندگی حذف کنند یا مخاطرات آن را کاهش دهند.

مدیرعامل شبکه ملی خیرین با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی سرطان که در روزهای ششم و هفتم بهمن در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور بیش از 27 خیریه فعال در حوزه سرطان برگزار شد، گفت: فضایی ایجاد شده است که صدای بیماران مبتلا به سرطان باشیم و قوانین حمایتی را درباره بیماران مبتلا به سرطان در نظام سلامت به سرانجام برسانیم.

مدیریت بیماران مبتلا به سرطان در سامانه یکپارچه همچنین از راه اندازی سامانه مدیریت جامع و بهینه بیماران مبتلا به سرطان خبر داد و گفت: در این سامانه پرونده الکترونیک سلامت بیماران و کمک‏ هایی که هر خیریه به بیمار می دهد ثبت می ‏شود، تا بیماران در کمترین زمان تعیین تکلیف شوند و لزومی به مراجعه مکرر به خیریه ها نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha