بوق نزن!

ارومیه - ایرنا - فرهنگی جا مانده از افکار قدیمی، روایت رانندگانی است که به صدا در آوردن بوق خودرو را راهی برای عبور سریعتر از ترافیک معابر شهری می‌دانند که این گویایی منسوخ برای صدای بوق ماشین در خیابان‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند ثانیه مانده به سبز شدن چراغ راهنما سر چهار راه، راننده پشت سری دستش را روی بوق چنان گذاشته گویی به جز ایشان کسی نه چراغ سبز روشن را می‌بیند و نه آزمون علائم راهنمایی و رانندگی را پاس کرده است بلکه او به تنهایی فرمانروایی خیابان‌ را بر عهده دارد.

در مقابل بوق ممتد برخی رانندگان وسایل نقلیه، همگان با برخوردهای متفاوت به چنین رانندگانی معترض می‌شوند که دلیل این آلودگی صوتی چیست؟ متاسفانه افراد خاطی در ایام پیشین بی برو برگشت دست پیش می‌گرفتند و مقصر را راننده‌های به قول خودشان ناشی معرفی می‌کردند.

با گذشت زمان، اما مردم فرهنگ سازی رانندگی در زمینه بوق را الزامی دانسته و پچ پچ «بوق الکی نزن» حتی به مسافران تاکسی‌های خطی هم کشانده شد.

بدیهیاتی به نام بوق نزدن

سیروس نام راننده خطی «ایالت تا مدرس» شهر ارومیه است که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا معتقد است چالش بوق نزدن هنوز در جامعه جا نیفتاده که حاصل این حرکت عدم انسجام عابران و رانندگان است.

به گفته او، سال‌های پیشین اکثریت رانندگان شهر حتی جواب سلام همدیگر را با تک بوق زدن یا ممتد کوتاه می‌دادند اما امروز فرهنگ بوق نزدن کم کم به یک خرده فرهنگ در حال تبدیل شدن است.

فرهنگ رانندگی علی رغم داشتن وجه اشتراک قوانین راهنمایی و رانندگی، متاسفانه یا خوشبختانه مردم هر شهر رسوم خاص خود را حین رانندگی دارند، مردم عادی در زمان مثال زدن از شهرهای مختلف در کنار بازشماری خرده فرهنگ‌ها، نحوه رانندگی شان را نیز بر سر زبان آورده و به دیگران این نوع رانندگی را یادآور می‌شوند.

رانندگان تهرانی فرز هستند، مشهدی‌ها خیلی سرعتی هستند، تبریزی‌ها به دیگران راه نمی‌دهند، اهوازی‌ها سپر به سپر رانندگی می‌کنند و مثال‌هایی از این مورد که بدعت مثال غیر رسمی میان خرده فرهنگ‌های رانندگی هر شهر شده و دست بر قضا در این تعاریف از ارومیه به نیکی یاد می‌شود و این نشان از احترام اورموی‌ها به یکدیگر در حین رانندگی دارد اما آیا واقعا این چنین است؟

بوق زدن به معنای سلام و احوال پرسی

پارادایم رانندگی در کشور ایران تاسی از ۲ جنبه رسمی و غیر رسمی است و در باز تعریف رانندگی غیر رسمی باید از چراغ و بوق که وسیله‌ای برای ارتباطات میان رانندگان است، پرده برداشت.

فرهنگی نانوشته در میان رانندگان است که هر راننده حرفه‌ای باید با این علایم ارتباطی آشنا باشد و معنی و مفهوم چراغ دادن و انواع بوق را بداند.

جملاتی چون «سلام، خداحافظ، پلیس جلوتر ایستاده، درب ماشینت باز مانده، این چه وضع رانندگیه و داری نور بالا رانندگی میکنی» از جمله جملات ارتباطی میان رانندگان است که با استفاده از این کانال ارتباطی حین رانندگی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

این رانندگان ممکن است نه چهره همدیگر را بشناسند و نه تا به حال دیداری با هم داشته‌اند اما فرهنگ توده سخن از مباحث دیگری است که با کاربری ارتباط ۲ خودرو در سرعت بالا استفاده می‌شود.

همه کاربردهای بوق؛ از سلام و خداحافظ تا قتل

ساعت ۱۰ شب با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت در جاده دو طرفه در حال تردد هستید و خودرویی در لاین خطی خود با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به شما نزدیک می‌شود اما چراغ‌های آن خودرو در تنظیمات نور بالا قرار گرفته و همین موجب اذیت و آزار چشمانتان و در نتیجه بر هم زدن تمرکز شما از روی لاین جاده می‌شود.

آیا امکان تماس تلفنی با راننده مقابل هست؟ مسلما پاسخ منفی است و هنوز سیستم ارتباطی بین ۲ خودرو ناشناس اختراع نشده تا از آن طریق رانندگان با یکدیگر ارتباط بگیرند پس تنها کانال ارتباطی صوت (بوق زدن) و یا روشن کردن فلاشر راهنما است.

به دلیل فاصله زیاد بوق خودرو کارساز نیست بنابراین نور چراغ جلو خودرو تنها راه ارتباطی است که برای راننده می‌ماند!

نوید ۳۵ سال دارد و راننده مسیر ارومیه به تبریز است، او در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: راستش را بخواهید من رانندگی در شب را بیشتر دوست دارم و آرامش جاده را با شلوغی روز عوض نمی‌کنم هر چند آن هم مشکلات خاص خودش را دارد.

او در ادامه ضمن گلایه از عدم دید مناسب برای رانندگان شب رو جاده‌ها افزود: اگر مسیر ارومیه تا تبریز سیستم روشنایی مناسب داشته باشد مطمئنا از تعداد تصادفات نیز کاسته می‌شود در هر حال این وظیفه رانندگان است که هوای همدیگر را داشته باشند.

نوید معتقد است: خودرویی که از مقابل در حال نزدیک شدن به شما است نباید از نور بالا چراغ خودرو استفاده کند چون این کار باعث اذیت راننده خودروی مقابل شده و ممکن است زمینه بروز تصادف را نیز افزایش دهد.

آیهان ۲۵ سال دارد و دانشجو دانشگاه تبریز است و هر هفته بطور متوسط دو بار جاده ارومیه تا تبریز و بالعکس را طی می‌کند و می‌گوید: انصافا ۹۸ درصد رانندگان این مسیر در هنگام شب نه با نور بالا رانندگی می‌کنند و نه بوق زیاد می‌زنند که همین موجب دلخوشی من برای رانندگی حین شب است.

بوق زدن غیر ضروری خودروها در معابر شهری ۴۰۰ هزار ریال آب می خورد

بوق کمتر نشانه احترام بیشتر

ادامه گزارش را دوباره سراغ خیابان‌های ارومیه برگردانده و سراغ تاکسی‌های خطی می‌روم، راننده حدود ۶۰ ساله یک تاکسی با موهای جو گندمی که اتفاقا اخم‌هایش را از صورتش نمی‌توانست پنهان کند، با سلام دادن نگارنده حالت چهره‌اش تغییر کرد و گفت: مستقیم خواستی سوار شو!

با کمی صحبت، او دانست که سوژه‌ام معضلات شهری در زمینه رانندگی در معابر است، با کشیدن نفس عمیقی گفت: خدا رو شکر این روزها دیگر مردم از بوق کمتر استفاده می‌کنند؛ حداقل رانندگان از این منظر به همدیگر احترام می‌گذارند و سعی می‌کنند هنگام رانندگی در داخل شهر صبور باشند.

حسین آقا در ادامه با اشاره به رانندگان خوش صحبت خط تاکسی زیر پل مدرس افزود: وقتی با همکارانم در این زمینه صحبت می‌کنیم هم می‌گویند که نباید الکی بوق زد چرا که از نظر روانی هم ذهن راننده و عابر را مخدوش و شاید موجب دلخراشی و حتی گاهی موجب برخورد کلامی و شاید فیزیکی هم بشود که برای همین بوق زدن خودروها در این شهر خیلی کم شده است.

داریوش نام عابر پیاده ای هست و گفت و گو با خبرنگار ایرنابا اشاره به تابلو های بوق زدن ممنوع می گوید: تمامی خیابان های مجاور بیمارستان ها دارای تابلو بوق زدن ممنوع هستند که نشان از احترام به روان بیماران بستری است و از نظر علوم و عقیده روانشناسان نیز این بیماران نباید علاوه بر درد جسمی، درد روحی اضافی را تحمل کنند که خوشبختانه در کشور ما بوق زدن بی مورد در حال جا افتادن است.

او در ادامه می گوید: در زمان ترافیک نیز اگر راننده ای با بوق ممتد در حال رانندگی است باید این را در نظر داشت که احتمالا ذهن فرد مورد نظر درگیری های زندگی خود را دارد که با این کار صرفا انرژی های منفی ذهن خویش را در خیابان با بوق زدن تخلیه می کند هر چند این کار درست نیست.
به گفته همین عابر در واکنش به چنین کنش هایی نباید پا به پای این رانندگان بوق زد یا رفتار ‌نامناسبی نشان داد بلکه با احترام گذاشتن به طرف مقابل و با گفتن یک کلمه «چشم، حتما» باعث کم شدن درگیری های ذهنی او باشیم.

رفتارهای ضداجتماعی در حوزه ترافیک، در مردان حدود ۳ برابر بیشتر از زنان است

فائقه صدیقی یکی از روانشناسان ارومیه نظر دیگری در این خصوص دارد و انواع بوق زدن را از ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌داند و می‌گوید: برون گرایی، موافق بودن، پذیرا بودن، روان رنجوری و وظیفه شناسی از جمله ویژگی‌های فردی است که در نحوه رانندگی آنها موثر است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به این مبحث اجتماعی افزود: پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که روان رنجور هستند بدلیل مستعد بودن استرس بالا و پایین بودن کنترل احساسات و هیجانات، سریعتر از سایر گروه‌های شخصیتی عصبی می‌شوند و رفتارهای خشونت آمیزتری از خود بروز می‌دهند.

صدیقی گفت: قطعا خیلی برای شما پیش آمده که در خیابان در حال رانندگی باشید، ماشین کناری به اشتباه انحراف به چپ می‌کند و شما را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهد در چنین موقعیتی کار درست این است که شما بهترین تصمیم را در کمترین زمان بگیرید و به بهترین شکل ممکن این اتفاق را مدیریت کنید. اما معمولا چه اتفاقی می‌افتد؟

او در ادامه اظهار کرد: شما قبل از اینکه حادثه را به خوبی پشت سر گذاشته باشید با عصبانیت شروع به بوق زدن های ممتد و فریاد کشیدن بر سر راننده خاطی می‌کنید.

به گفته وی، در این گونه موارد تمام فکر و ذکر ما این است که اشتباه طرف مقابل را با شدیدترین درجه ممکن و در کمترین زمان و بدون لحظه‌ای تفکر منطقی مجازات کنیم، حتی اگر به قیمت سلامتی خود ما تمام شود!

روانشناس اجتماعی اهل ارومیه گفت: در صورتی که خیلی از موارد بخشیدن و گذشت کردن، اثربخشی بیشتری از مجازات عجولانه خواهد داشت و افرادی که میزان عطش تنبیه در آنها بیشتر است، خودشان در آینده دچار مشکلات رفتاری بیشتری خواهند شد.

صدیقی افزود: اینکه ناخودآگاه همیشه منتظر اشتباه دیگران هستند و به تنها چیزی که فکر می‌کنند مجازات آنها است، رفته رفته آنها را از نظر ذهنی بیمار خواهد کرد و خیلی وقت ها باید صبر و حوصله بیشتری به خرج داد و با در نظر گرفتن تمامی جوانب تصمیم گرفت و رفتار کرد.

او گفت: سعی کنید در چنین مواقعی زود واکنش نشان ندهید آرامش خود را حفظ کنید و چند نفس عمیق بکشید و چند ثانیه تمرکز کنید؛ کنترل خشم می‌تواند جلوی عواقب غیر قابل جبران را در آن لحظه بگیرد.

جریمه بوق زدن غیر قانونی ۳۱۵ هزار ریال است

رییس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در اعمال قانون در مورد مزاحمت صوتی در معابر افزود: بر اساس قانون و آیین نامه راهنمایی و رانندگی، خودروهایی که اقدام به بوق زدن های غیر قانونی و ممتد آزار دهنده کننده مبلغ ۳۱۵ هزار ریال اعمال قانون می‌شوند.

سرهنگ حجت مشتاق با اشاره به کاهش محسوس بوق زدن در خیابان‌های شهرهای آذربایجان غربی افزود: هر راننده‌ای در صورت نیاز به هشدار دادن به عابرین و راننده‌های دیگر، مجاز و مجاب به یکبار بوق زدن است و استفاده بی مورد و ممتد و آزار دهنده، غیر قانونی است.

وی با اشاره به صداهای ناهنجار اگزوزهای غیر استاندارد برخی خودروها نیز گفت: همکاران ما در صورت مشاهده صداهای آزار دهنده اگزوزهای غیر استاندارد ضمن اعمال قانون، پی از تشکیل پرونده، راننده خودروی متخلف را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهند.

سرهنگ مشتاق افزود: صدای سیستم‌های صوتی نیز در صورت آزار دهنده بودن، جریمه دارد و خودرو مورد نظر اعمال قانون می‌شود.

این روزها اکثر راننده‌ها برای حفظ آرامش همنوعان و مردم شهرشان سعی می‌کنند از بوق زدن بی مورد و زیاد در حین عبور از معابر پرهیز کنند که این خود نوعی هم ذات پنداری با روح و روان کالبد اقشار جامعه است.

شما چطور؟ آیا تعداد بوق زدن‌تان حین رانندگی کمتر شده است؟ اگر آری پس شما راننده‌ای هستید که به روان جامعه و ذهن مردم احترام می‌گذارید پس به جمع دوستداران آرامش روانی جامعه خوش آمدید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha