۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۱۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85014374
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۷۰۰ قطعه پرنده مهاجر در استان همدان سرشماری شد

همدان-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی براساس زمان بندی ملی در ۲۶ و ۲۷ دی ماه گفت: هزار و ۷۰۰ قطعه پرنده مهاجر در استان سرشماری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم محمدی روز دوشنبه در بازدید از تالاب آبشینه همدان با اشاره به سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در منابع آبی اعم از ۲۷ تالاب و آبگیر در استان اظهار داشت: همزمان با آغاز فصل سرما (آبان) گونه هایی از اردک سانان نظیر اردک سرسبز، اردک سر حنایی، تلیله، چنگر، چنگر نوک سرخ و آبچیلک به وفور دیده می شود و میهمان تالاب های این استان هستند.

وی افزود: ۲۷ آبگیر و تالاب در استان همدان وجود دارد که تالاب های «چم شور» اسدآباد، «آق گل» ملایر و «پیرسلمان» اسدآباد جزو تالاب‌های طبیعی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از عرض های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض های جنوبی که دمای هوا گرمتر است آغاز می‌شود.

هزار و ۷۰۰ قطعه پرنده مهاجر در استان همدان سرشماری شد

محمدی ادامه داد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: اداره کل محیط زیست استان همدان با اعلام شکار ممنوع بودن تمامی تالاب‌های استان اجازه تیر اندازی و شکار پرندگان مهاجر را نمی دهد و سرشماری و مطالعه بر روی پرندگان مهاجر و میزان آبگیری تالاب‌ها انجام می‌ شود و در صورت مشاهده بیماری خاص مربوط به پرندگان با هماهنگی دامپزشکی از انتقال بیماری به سایر پرندگان جلوگیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این بازدید، محیط زیست و پرسنل یگان حفاظت را عهده دار حفاظت زیستگاه‌ها و تنوع زیستی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در استان همدان ۶ منطقه حفاظت شده وجود دارد و در ۹ شهرستان همدان یگان‌های حفاظت به صورت موردی و در ایام تعطیل و ساعات غیر اداری مبادرت به گشت و کنترل زیستگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده می‌کنند.

رضا دانش پژوه تصریح کرد: در سال‌جاری با تلاش صورت گرفته تاکنون ۲۱ مورد تخلف شکار و صید شناسایی شده و در این ارتباط ۲۹ نفر دستگیر شدند و پرونده های آنها به مقامات قضایی معرفی شد.

هزار و ۷۰۰ قطعه پرنده مهاجر در استان همدان سرشماری شد

وی با اشاره به اینکه در تالاب‌های استان شاهد حضور پرندگان از سیبری و آسیای میانه هستیم که به عرض های جنوبی مهاجرت می‌کنند ادامه داد: از آبان تا انتهای فصل سرما میزبان این پرنده ها هستیم و در این مدت یگان حفاظت تلاش می‌کند به منظور جلوگیری از تخلف شکار و صید این پرندگان را مورد حفاظت خود قرار دهد.

رئیس اداره امور حیات وحش محیط زیست استان همدان نیز اظهار داشت: بروز پدیده کم آبی و خشک شدن تالاب های طبیعی و فصلی، موجب کاهش حضور و استقرار پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در زیستگاه‌های آبی این استان شده است.

علیرضا محمدی گفت: زیستگاه های آبی استان همدان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی شرایط مناسبی ندارند و هم اکنون ۸۰۰ پرنده مهاجر نظیر اردک سرحنایی، چنگر نوک سرخ در تالاب های همدان به سر می برند.

استان همدان دارای ۲۷ زیستگاه آبی شامل سه تالاب های طبیعی و مابقی سدها و آب بندها بوده که در مناطق مختلف این استان پراکنده هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha