خراسان رضوی ۱۳۶ مجتمع خدمات بین‌راهی درحال ساخت دارد

مشهد-ایرنا- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در این استان ۵۵ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی فعالیت می کنند و ۱۳۶ مجتمع نیز با دریافت موافقت اصولی در مراحل مختلف احداث و عملیات عمرانی است.

به گزارش ایرنا، جعفر شهامت روز دوشنبه در نشست هم اندیشی مسوولان دستگاه های اجرایی استان و مدیران مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی خراسان رضوی افزود: میانگین مدت ساخت و بهره برداری از این مجتمع‌ها چهار سال بوده و امیدواریم حداکثر تا دو سال آتی شاهد وجود تعداد مجتمع های مورد نیاز زائران در سطح استان باشیم.

وی گفت: تحول در احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در استان از آن جهت اهمیت دارد که ۹۲ درصد از جابجایی زائران نوروزی در این استان مسافر پذیر از طریق جاده به مشهد می آیند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی بیان داشت: محور اصلی خدمات این اداره کل مربوط به حضور زائران در مشهد است که چهار موضوع اساسی بهسازی و ایمن سازی راه های استان، ترانزیت کالا و خدمات بین راهی به زائران را شامل می‌شود.

شهامت تشکیل کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به مجتمع‌های بین راهی در استانداری خراسان رضوی را خواستار شد و گفت: تمرکز اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در حوزه مجتمع های بین راهی متمرکز بوده و به همین دلیل از دوسال پیش انجمن صنفی مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی استان تشکیل شده است.

وی از مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی به عنوان وظیفه حاکمیتی واگذارشده به بخش خصوصی یاد کرد و افزود: باوجود فراز و فرودهای بسیاری که وجود دارد و اینکه هم اکنون به واحدهای انفرادی بین راهی مجوزی ارایه نمی‌شود باید الگوهای جدیدی را به مدیریت این مجتمع ها وارد کنیم تا بتوان به عملکرد اقتصادی مناسبی دست یافت.

شهامت از تجمیع خدماتی چون، مساجد، پایگاه های سوخت، مجتمع های فروشگاهی و سرویس‌های بهداشتی در مجتمع‌ها به عنوان پکیج کاملی برای ارایه خدمات به زائران دانست و تصریح کرد: با توجه به گذار از دوران کرونا و محدودیت های تردد جاده ای در حال حرکت به شرایط متعارف هستیم و کمی زمان نیاز است تا شرایط مجتمع‌ها به حالت اولیه بازگردد.

وی گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز و آماده شدن استان برای میزبانی از زائران علی بن موسی الرضا (ع) ما نیز باید با رفع مشکلات و معضلاتی که در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی داریم همچون بهبود وضعیت سرویس بهداشتی مجتمع، نمازخانه، بهبود کیفیت خدمات رستوران و افزایش خدمات موجود در مجتمع های رفاهی، همچون جایگاه‌های سوخت، مجتمع‌های ایمن فروشگاهی برای تردد کودکان، ارایه خدمات معاینه فنی می توان به بهبود عملکرد اقتصادی و چرخه مدیریتی این مجتمع‌ها کمک کند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: اقتصادی سازی مجتمع ها اهمیت بسیاری دارد و می توان با اجرایی کردن، پیشنهادات مولد و متناسب با شان مجتمع گسترش خدمات را در آن به همراه داشت.

شهامت اظهار داشت: برای مجتمع های خدمات رفاهی استان سهمیه تسهیلات دولتی ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودکه این تسهیلات کاملا جذب شد و پیگیر جذب تسهیلات مازاد سایر استان‌های کشور برای خراسان رضوی هستیم.

سرپرست امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ما در خراسان رضوی و مشهد دو پیک سفری ایام دهه پایانی صفر و نوروزی را داریم و سالانه حدود ۳۳ میلیون نفر مسافر و زائر به استان سفر می‌کنند که بر اساس این آمار می‌توان دریافت ما هر دوسال یک بار پذیرای کل جمعیت کشور در استان هستیم.

محمدعلی توسلی افزود: عمده‌ترین سفرهای استان از پنج محور اصلی صورت می گیرد که سه محور بجنورد، سبزوار و تربت حیدریه محل ورود مسافران از سایر استان ها هستند و مسیرهای سرخس و تربت جام نیز محل تردد مسافران خارجی است.

وی از مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی استان که از نقطه صفر ورودی تا به مشهد همگی فعالیت دارند به عنوان خادمان امام رضا(ع) یاد کرد و گفت: وجود مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی بسیار با اهمیت است و جایگاه ویژه ای دارد چرا که می‌توان با ارایه خدمات باکیفیت و افزایش و تنوع در خدمات، به کاهش حوادث جاده ای کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha