تلفات جاده‌ای از ۴.۴ به یک درصد کاهش یافت/ ۶ اقدام برای ارتقای ایمنی خودرو

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش تلفات انساتی حاصل از تصادف جاده‌ای از ۴.۴ به یک درصد خبر داد و گفت: بهبود ترمز ضدقفل (abs) و ایجاد کیسه هوا در خودرو در این بهبود این آمار اثرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه - ۱۱ بهمن - مجلس شورای اسلامی، سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا از وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت. در متن سوال گودرزی آمده است: طبق گزارش پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره‌ای اخیر شهرستان بهبهان (آذر ۱۴۰۰) ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است؛ در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده‌ای برای برخورد با سازندگان ارابه‌های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟‌ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت شده است؟

رضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال ابتدا به ارایه آماری در خصوص کاهش تلفات جاده ای پرداخت و اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، تعداد کشته شدگان در تصادفات به یک چهارم کاهش یافته است؛ در سال ۹۹ طبق گزارش مرکز آمار ایران در هر تصادف ۴.۴ فوتی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ به عدد یک رسیده است.

وی افزود: البته حتی یک فرد کشته شده برای تصادفات قابل قبول نیست اما از آنجا که تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد افزایش یافته است، شاهد این کاهش در تلفات جاده ای هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن به عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو باز می گردد؛ در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای ارتقای ایمنی خودروها انجام شده که می توان به تعبیه ترمز ضدقفل (abs) اشاره کرد.

فاطمی امین یادآور شد: از سال ۹۳ کیسه هوا (ایربک) برای خودروها اجباری و در این ۱۰ سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جاده‌ای بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حادثه تصادف زنجیره‌ای در جاده بهبهان - رامهرمز در آذر ۱۴۰۰ که بنابر گزارش پلیس به دلیل مه غلیظ روی داد، افزود: در این حادثه ۵۸ خودرو با یکدیگر تصادف کردند که اولین خودرو یک کامیون بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد اما کیسه هوای آن باز نشد؛ در ادامه این حادثه ناگوار ۳۸ خودروی سواری به صورت زنجیره ای برخورد کردند که فقط ۱۰ دستگاه از این تعداد کیسه هوا داشتند.

وی افزود: همان زمان دستور دادم که هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا تمام آنها از نظر وضعیت ایمنی و کیسه هوا بررسی شوند؛ سپس گزارشی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه و شهرسازی موجود است ضمن اینکه در همان زمان سردار اشتری رییس وقت نیروی انتظامی در مکاتبه ای هشت موضوع را در حوزه های مختلف مطرح کردند.

۶ اقدام انجام شده برای ارتقای ایمنی خودروها در یک سال گذشته

فاطمی امین با اشاره به ۶ اقدامی که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نخستین اقدم در این زمینه اصلاح بن‌سازه‌ها و پلتفرم‌ها است زیرا خودروهایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرم‌های قدیمی ایمنی مناسبی ندارند.

وی الزامی کردن استانداردهای ایمنی و ایجاد مراکز آزمون در کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: نبود زیرساخت های کافی در این زمینه سبب می شد تا خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن ۶ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت «شبیه‌سازی تصادف» را اقدام چهارم این وزارتخانه دانست و افزود: همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوری‌های نوین در اتصال پذیری اقدامات دیگری است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.

اصلاح بن سازه ها و پلتفرم ها در صنعت خودروسازی

فاطمی امین با یادآوری اینکه حادثه بهبهان نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود، اظهار داشت: نخستین اقدامی که برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی نیاز بود، اصلاح بن سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی بود.

وزیر صمت ادامه داد:‌ ۴۵ درصد فولاد خودروهایی تولیدی جدید همچون ساینا و تارا از استحکام بالا برخوردار است اما بن سازه‌های خودروهای قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد با استحکام بالا برخوردار هستند که نشان‌ می‌دهد هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد.

فاطمی امین با اشاره به اسکن تشخیص زودهنگام تصادف که از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است، یادآور شد: این موضوع به عملکرد هنگام تصادف کمک می کند.

وی ادامه داد: الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵گانه متوقف شده است.

استاندارد پایداری ترمز از مرداد سال آینده اجرایی می شود

وزیر صنعت اظهار داشت: یکی از این استانداردها که بسیار اهمیت دارد، استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمان‌بندی مشترک که از اول مرداد ماه سال آینده اجرا خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌کند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه ۲۸ درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن ۲۲ درصد است.

به گفته فاطمی امین، اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده، آنها را ابلاغ کرده و رصد می‌کنیم که اجرا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی دیگر از محورهای استانداردسازی راه‌اندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راه‌اندازی می‌شود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم، اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته، اجرای این طرح تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده است تا پایان سال آینده آن را راه‌اندازی و عملیاتی کند.

فاطمی امین افزود: این آزمون کمک می‌کند آزمون‌های ایمنی خودرو دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند.

وی همچنین اعلام کرد که آزمون هدایت‌پذیری خودروها نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم، برطرف خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha