سازمان ملل خواستار کاهش تنش میان باکو و ایروان درباره گذرگاه لاچین شد

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل خواستار کاهش تنش ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره گذرگاه لاچین شد.

به گزارش ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما نگرانی های خود را در خصوص گذرگاه لاچین ابراز داشته ایم.

وی تصریح کرد: تیم های سازمان ملل در ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان کانال های ارتباطی را حفظ کرده اند و آماده پاسخ در صورت درخواست و با توجه به شرایط هستند.

فرحان حق ادامه داد: ما خواهان اطمینان از عملکرد گذرگاه لاچین هستیم و دبیر کل سازمان ملل از همه طرفها خواسته است تنش ها را کاهش دهند و آزادی رفت و آمد را تامین کنند و از تلاش های میانجیگری جاری حمایت می کنیم.

در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، چند شهروند جمهوری آذربایجانی که مدعی بودند کارشناس محیط زیست هستند، گذرگاه لاچین، تنها جاده متصل کننده ارمنستان و قره باغ کوهستانی را مسدود کردند.

جمهوری آذربایجان گفت که این اقدام اعتراضی به منظور مسدود کردن هیچ جاده‌ای نبوده و وسایل نقلیه غیرنظامی آزادانه در هر دو جهت حرکت می‌کنند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است انسداد کریدور لاچین موجب کمبود مواد غذایی در قره باغ کوهستانی شده است. ارمنستان برای رفع انسداد این جاده به دادگاه حقوق بشر اروپا متوسل شده بود.

گذرگاه لاچین تنها مسیر سفر و تدارکات ۱۲۰ هزار نفر از ارمنی های ساکن منطقه قره باغ کوهستانی است و محاصره این گذرگاه منجر به بروز یک بحران انسانی شده است. کمبود امکاناتی همچون غذا و دارو، مقامات قره باغ کوهستانی را بر آن داشته تا در این منطقه اعلام جیره بندی کنند و بیمارستان ها نیز جراحی های از پیش برنامه ریزی شده را به حالت تعلیق درآورده اند.

گفته می شود یک هزار و ۱۰۰ نفر از ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی، از جمله ۲۷۰ کودک که در زمان مسدود شدن جاده در ارمنستان بوده اند در حال حاضر قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند.

معاون سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره انفجار در مسجدی در پیشاور پاکستان گفت: ما خواهان اقدامات بیشتر برای شکست گروههایی مانند تحریک طالبان در پاکستان داریم.

وی تصریح کرد: سازمان ملل بارها خواستار محافظت از مراکز عبادت شده و وحشتناک است افرادی که برای عبادت به این مراکز می روند با چنین حمله ای مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، عملیایت تروریستی روز گذشته در مسجدی که در امنیتی‌ترین بخش شهر پیشاور موسوم به «منطقه قرمز» قرار داشت، قریب به ۴۰۰ نفر از نمازگزاران را هدف قرار داد.

براساس آخرین جزئیات شمار شهدای این انفجار تروریستی به ۹۰ نفر رسیده و بیش از ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است اما برخی منابع رسانه‌ای از ادعای یک عضو گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان خبر دادند که مدعی شده انفجار انتحاری روز گذشته کار این گروه بوده است در عین حال سرکردگان اصلی طالبان پاکستان در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی افزود: دبیرکل سازمان ملل به شدت حمله انتحاری در یک مسجد در پیشاور پاکستان را محکوم می کند.

وی تصریح کرد: وقوع چنین حمله ای در یک محل عبادت بسیار شنیع است. آزادی پیروی از مذهب و ایمان یکی از حقوق اساسی و بنیادی بشر است.

دوجاریک ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل با قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده و خواهان بهبودی فوری مجروحان است و بر حمایت سازمان ملل از مردم و دولت پاکستان در مبارزه آنها با تروریسم تاکید می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha