۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85016004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۵۱۶ طرح دهه فجر در خراسان‌شمالی افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود  

  بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: ۵۱۶ طرح با اعتبار سه هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار همزمان با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان افتتاح و یا کلنگ زنی می‌شود.

محمدرضا حسین نژاد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد پروژه، ۴۶۹ طرح با ۶۵۰ میلیارد تومان افتتاح و ۴۷ طرح نیز با سه هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می شود.

وی افزود: این پروژه ها بیشتر مربوط به بخش صنعت و معدن، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و شهرداری ها است.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: بیشترین پروژه‌ها در شهرستان های شیروان با ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار و اسفراین ۸۵ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می شود.

وی عنوان کرد: بیشترین طرح های کلنگ زنی نیز مربوط به شهرستان بجنورد با هزار و ۵۸ میلیارد تومان است.

ابلاغ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور

وی در ادامه گفت: در سفر دولت به خراسان شمالی تامین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۱۹۳ مصوبه مورد موافقت قرار گرفت.

حسین نژاد افزود: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات مربوط به پروژه های بخش زیربنایی استان است که پروژه راهسازی محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین چهار هزار میلیارد تومان برای راه های استان از مهمترین این پروژه ها محسوب می شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر رییس جمهور ابلاغ شده است.

ارمغان سفر رییس جمهوری به این خطه ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه عمران است که این میزان ۱۲ برابر بودجه یکسال استان است.

تامین آب پایدار؛ اولویت نخست خراسان شمالی

وی با اشاره به پروژه اجرای طرح آب های زیرزمینی به استان، خاطرنشان کرد: وضعیت تامین آب آشامیدنی در شهرهای استان خیلی مناسب نیست و آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از آب سدها یعنی آب سطحی تامین می شود اما کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

حسین نژاد افزود: تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن، بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

استاندار خراسان شمالی گفت: طرح های اولیه و کارشناسی در این زمینه انجام و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح برآورد شد که در مرحله نخست ۵۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.

بخشی از آب آشامیدن مورد نیاز شهروندان سه شهر بزرگ و پرجمعیت خراسان شمالی شامل بجنورد، شیروان و اسفراین از سدهای شیرین دره، بارزو و بیدواز تامین می شود.

کاهش بارندگی ها و خشکسالی سبب کاهش ذخیره سدها شده و تامین آب مورد نیاز شهروندان را به لحاظ کمی و کیفی تحت تاثیر قرار داده است.

کشاورزی محور توسعه خراسان شمالی

وی با بیان اینکه کشاورزی از مزیت های اصلی خراسان شمالی محسوب می شود، گفت: بنابراین باید در این زمینه طرح های کاربردی اجرا شود تا محور توسعه و پیشران استان به حرکت در آید.

حسین نژاد افزود: در این راستا در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی بر آبیاری نوین اراضی و همچنین پیگیری ها برای دریافت تسهیلات ایجاد شهرک های گلخانه انجام شد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha