مهمترین مطالبات دیار فرهنگ‌ها از رییس مجلس چیست

بجنورد-ایرنا- تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان، انتقال آب های زیرزمینی و خانه‌دار شدن خانوارهای مستاجر از مهم‌ترین درخواست‌های مردم در آستانه سفر یکروزه رییس مجلس شورای اسلامی به خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، در آستانه سفر روز چهارشنبه (۱۰ خردادماه) رییس قوه مقننه به خراسان شمالی قرار داریم و در این‌ بین سیلی از مطالبات ریز و درشت مردمی از عالی‌ترین مقام قانون‌گذاری برای تسریع بخشی به روند توسعه این خطه مطرح است.

مطالباتی که از سال های دور در این استان یک میلیون نفری مطرح بوده است و دولت های گذشته اقدامی آن چنانی برای رسیدگی به آنها انجام نداده اند.

گرچه دولت جهادی در سفر استانی خود به خراسان شمالی رسیدگی به این مطالبات را در دستور کار قرار داد و بر اجرای آن تاکید کرد اما حضور رییس قوه قانون‌گذاری نیز در استان می‌تواند نقش مهمی در تسریع بخشی به روند توسعه استان داشته باشد.

بی تردید این سفر باعث می‌شود که فرآیند رسیدگی به مطالبات با رفع چالش‌های قانونی شتاب گیرد و دیگر اجرای مصوبات نیازمند فرآیند اداری پایتخت نباشد.

براساس اعلام مسوولان خراسان شمالی یکهزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی ناتمام در استان وجود دارد که به علت کمبود اعتبار، بهره برداری از آن به تاخیر افتاده است.

در این میان سه پروژه شاخص استان از اهمیت بیشتری برخوردار است که درخواست مردم و مسوولان نیز از رییس مجلس توجه ویژه برای سرعت دادن به اجرای آن است.

مهمترین مطالبات دیار فرهنگ‌ها از رییس مجلس چیست؟

تکمیل راه بجنورد - جنگل گلستان

تکمیل طرح راهسازی بجنورد-جنگل گلستان از پروژه های مهم خراسان شمالی و بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است.

این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشور را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود و متاسفانه سال ها در این خطه از شمالشرق کشور قربانی می گیرد و در روزهای پیک مسافرت قربانگاه گردشگران می شود.

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست به گونه ای که این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این باره می گوید: تکمیل پروژه راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تلاش داریم با جذب آن زمان بهره برداری کاهش یابد.

مهدی رشیدی می افزاید: سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای این پروژه تخصیص یافت و امسال هم برای تامین همین میزان اعتبار و قیر به میزان ۱۲۰ میلیارد تومان قول مساعد داده شده است.

وی بیان می کند: محور بجنورد-جنگل گستان بخشی از محور بزرگراهی بهشهر- مشهد است که بخش زیادی از این طول در استان به صورت چهار خطه اجرا شده و زیر بار ترافیکی است، اکنون ۴۵ کیلومتر از این طول در این استان باقی مانده است که تلاش داریم به اجرای آن سرعت داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی می گوید: ۱۵ کیلومتر از محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان آماده آسفالت شد.

وی خاطرنشان می کند: تکمیل پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان از مصوبه های سفر دولت به استان است و در این سفر ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه راهسازی مصوب شد که ۱۲۰ میلیارد تومان آن برای اجرای ۴۵ کیلومتر باقی مانده تخصیص یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: این پروژه ملی به دلیل تردد سالیانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر دارای اهمیت بسیاری است و از این رو در سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت و از رییس مجلس می خواهیم نگاه ویژه ای برای تکمیل این پروژه نیمه تمام داشته باشد.

این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد.

تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

عملیات اجرایی این طرح که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود و سال های درگیر قطره چکانی اعتبارات بود و حرکت لاکپشتی آن رفته رفته به مطالبه جدی مردم این خطه از شمالشرق کشور شد.

مهمترین مطالبات دیار فرهنگ‌ها از رییس مجلس چیست؟

انتقال آب‌های زیرزمینی

انتقال آب منطقه سرانی در شهرستان شیروان و تسریع در روند اجرایی آن از دیگر خواسته های خراسان شمالی برای تامین آب پایدار در آستانه سفر رییس مجلس به خراسان شمالی است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان شمالی و بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله منتهی به شهریور ماه امسال، ۸۵ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است و اکنون بسیاری از روستاهای استان با تنش آبی روبه رو بوده و ساکنان در بسیاری از این مناطق به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می شوند.

مسوولان دولت سیزدهم در استان به خوبی تهدید این پدیده را درک کردند و با اجرای طرحی نو و ابتکاری خلاقانه سعی در برداشت آب های زیرزمینی دارند و بر اساس این طرح ۴۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های عمیق منطقه سرانی شهرستان شیروان برداشت و به مناطق خشک خراسان شمالی تزریق می شود.

استاندار خراسان شمالی در این خصوص می گوید: تنها چاره برون رفت از مشکل بی آبی شمالشرق کشور تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدنی و کشاورزی است و این مهم نیز با بهره برداری از منابع زیر زمینی محقق می شود که یکی از این منابع، آب های آهکی در منطقه سرانی خراسان شمالی است.

محمدرضا حسین نژاد می گوید: این طرح بزرگ در سفر رییس جمهور به خراسان شمالی، کلید خورد و وزیر نیرو که در این سفر رییس جمهور را همراهی می‌کرد از طرح های آب و برق شهرستان فاروج و شیروان بازدید و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای آن برآورد کرد.

وی عنوان می کند: اختصاص این حجم از اعتبارات سفر رییس جمهور به پروژه انتقال آب منطقه سرانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور، نویدبخش تحولات قابل توجهی برای خروج خراسان شمالی از بن بست بی‌آبی است.

حسین نژاد یادآور می شود: این طرح بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور است و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه های عمیق بی‌سابقه است و اجرای این پروژه عظیم شمالشرق کشور را از بی‌آبی نجات می دهد.

مهمترین مطالبات دیار فرهنگ‌ها از رییس مجلس چیست؟

تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن

تامین مسکن و سرعت دادن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن از دیگر درخواست های اولویت دار مردم خراسان شمالی است.

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، مطابق با سرشماری سال ۹۵ در خراسان شمالی، ۳۱ درصد از خانوارها مستاجر هستند، به طوری که ۳۷ درصد از خانوارهای شهری و ۱۲ درصد از خانوارهای روستایی در این استان در منازل استیجاری سکونت دارند.

البته این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است و شمار خانواده های مستاجران در سال های اخیر افزایش یافته است.

همچنین در خراسان شمالی نیمی از واحدهای مسکونی کم دوام و یا نیمه دوام هستند کهاین امر ضرورت نیاز به تولید مسکن را چند چندان کرده است.

بر پایه آمارها و اظهارات اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، قرار است در استان سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن احداث شود که سهم شهر بجنورد از این تعداد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: اکنون در شهر بجنورد ساخت چهار هزار و ۱۵۴ واحد مسکن دولتی (بدون احتساب خودمالکی) در ۲ نقطه از این شهر آغاز شده است و اجرای این طرح ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسم قاسمی با بیان اینکه پیشرفت اجرای طرح ساخت مسکن دولتی در اسفراین وضعیت بهتری دارد، می افزاید: در این شهر ساخت یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن دولتی بدون احتساب خودمالکی آغاز شده است و این طرح ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در شیروان هم ساخت ۳۰۶ واحد مسکن دولتی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی آغاز شده است.

وی ادامه می دهد: در مجموع ساخت پنج هزار و ۹۹۶ واحد در این سه شهر آغاز شده و ساخت این واحدها ۲۸ درصد پیش رفته است.

مهمترین مطالبات دیار فرهنگ‌ها از رییس مجلس چیست؟

سفر رییس مجلس به خراسان‌شمالی

استاندار خراسان شمالی درباره سفر رییس مجلس به استان می گوید: "محمدباقر قالیباف" رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه(دهم خردادماه) در سفری یکروزه وارد خراسان شمالی می شود.

محمدرضا حسین نژاد تاکید می کند: حضور رییس مجلس شورای اسلامی در استان فرصتی است تا برای حل مشکلات برنامه ریزی و اقدام شود.

وی می افزاید: گفت و گو با صنعتگران، کشاورزان، دامداران و اقشار مختلف مردم شیروان از برنامه های این سفر است ضمن اینکه رییس خانه ملت در سفر به اسفراین در یادواره شهدای این شهرستان حضور می یابد و با مردم دیدار خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی یادآور می شود: برنامه پایانی سفر رییس مجلس شورای اسلامی، بازدید از برخی پروژه های صنعتی ناتمام و دیدار با نخبگان استان است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha