۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۵۱
کد خبر: 85016114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه

تهران- ایرنا- اعتراضات فراگیر دیروز (سه‌شنبه) در سراسر فرانسه از بلندی دیواری حکایت دارد که بر سر راه دولت فرانسه برای اصلاح قانون و افزایش سن بازنشستگی قرار گرفته است؛ اعتراضاتی که علاوه بر مردم گروه‌ها و چهره‌های سیاسی را نیز همراه کرده و قرار است همچنان ادامه یابد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، تظاهرات و تجمعات گسترده فرانسه دیروز برگزار شد تا مردم معترض به طرح اصلاح قانونی دولت برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال صدای اعتراض خود را به گوش دولتمردان برسد.

هر چند که دولت امانوئل مکرون سرسختانه به اجرایی شده قانون جدید اصرار دارد، گسترده شدن اعتراضات و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان آن نسبت به اعتراضات ۲ هفته پیش نشان می‌دهد که مخالفان قصد کوتاه آمدن ندارند.

اتحادیه‌های کارکنان و کارگران که فراخوان اعتراضات روز ۱۹ ژانویه (۲۹ دی ماه) و دیروز (۳۱ ژانویه/۱۱ بهمن) را منتشر کرده بودند، از افزایش معترضان در همین بازه زمانی سخن می‌گویند. کنفدراسیون عمومی کار از مهمترین اتحادیه‌های کارگری فرانسه شمار معترضان در بسیج عمومی دیروز را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و وزارت کشور فرانسه این آمار را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام می‌کنند.

ویدئوی تظاهرت روز سه‌شنبه در فرانسه

لوران برژه (Laurent Berger) دبیرکل «کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار» (CFDT) دیروز در پاریس و با حضور در جمع معترضان اعلام کرد «این (تظاهرات) یکی از بزرگترین اعتراضات برگزار شده در فرانسه در چند دهه گذشته است».

با وجود کاهش تعداد افرادی که در بخش‌های دولتی، حمل ونقل و آموزشی به اعتصاب سراسری پیوستند، شمار معترضان در خیابان‌ها در شهرهای مختلف فرانسه نسبت به اعتراضات ۱۲ روز پیش افزایش داشته و همین امر اتحادیه‌ها را به ادامه مسیر اعتراض مصمم تر کرده است.

فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) رهبر کنفدراسیون عمومی کار نیز عصر دیروز عنوان کرده بود که لازم است لحن تندتر و اعتصاب تجدید شود.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
لوران برژه دبیرکل «کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار» (راست) و فیلیپ مارتینز رهبر کنفدراسیون عمومی کار (چپ)

با موفقیت دومین اعتراضات فراگیر، مجلس ملی که بررسی طرح اصلاحی دولت را آغاز کرده تحت فشار قرار گرفته است.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
پاریس؛ تظاهرات روز سه‌شنبه( ۳۱ ژانویه)

پیشتر الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه اطمینان داده بود که این طرح با اتحاد اکثریت در مجلس رای می‌آورد. وی همچنین گفته بود که مخالفان این طرح، پیشنهادی جز کاهش حقوق بازنشستگی، افزایش مالیات و شکستن پویایی چرخه اشتغال ندارند.

دولت فرانسه که در روزهای گذشته تلاش کرده بود با افزایش آگاهی در مورد اصلاح قانون بازنشستگی موافقت مردم را جلب کند، این بار لحنی تندتر گرفته است. الیویه دوسو (Olivier Dussopt) وزیر کار فرانسه اعلام کرد: اگر این اصلاحات را پس بگیریم، سیستم فرو می پاشد و مستمری بازنشستگان ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
پاریس؛ تظاهرات روز سه‌شنبه

همبستگی مردم و سیاستمدران مخالف دولت

لو فیگارو نوشت: این همان چیزی است که معترضانِ قدرت گرفته از گستردگی اعتراضات، خواستار آن هستند. مطالبه‌ای ابتدا توسط اتحادیه‌ها مطرح شد و پس از آن سیاستمداران مخالف دولت به آن پیوستند. رهبران اتحاد سیاسی «نوپس» که در جریان انتخابات ریاست جمهوری و در برابر ائتلاف سیاسی حول مکرون شکل گرفت و مخالفان اصلی اوست، از گستردگی اعتراضات استقبال کردند. مارین توندلیه (Marine Tondelier) دبیر ملی حزب «اروپ اکولوژی سبزها» در این باره گفت: ما هر روز با انگیزه و بدون خشونت بیشتر و بیشتر می‌شویم و ترس را در مقابل خود می‌بینیم.

یانیک ژادو از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از همین حزب دیروز در آغاز اعتراضات، مشارکت بیش از ۲ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بود. این نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها از اعتصاب‌ها هم حمایت محکمی کرد.

بازپس‌گیری طرح اصلاحی قانون بازنشستگی به مطالبه مشترک هر دو گروه تبدیل شده است.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
اعتراضات گسترده مردم به اصلاح قانون بازنشستگی: فرانسه ۳۱ ژانویه

دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آن ایدالگو شهردار پاریس هم به ائتلاف نوپس پیوست. او هم مانند ده ها تن از مقامات شهری دیگر در فرانسه، محل کار خود را که ساختمان شهردار است، تعطیل کرد. این اقدام که مورد انتقاد دولت قرار گرفت و یکی از وزرای کابینه با محکوم کردن این «اقدام غیرقانونی»، گفت: برخی کار و اعتقادات خود را با هم اشتباه می‌گیرند.

الیویه فور (Olivier Faure ) نخستین دبیر سوسیالیست فرانسه با مشاهده جمعیت معترضی که دیروز در خیابان «گوبلن» پاریس روان بود، خطاب به مکرون گفت: شما نمی توانید کشورتان را برای مدت طولانی علیه مردمتان رهبری کنید. امروز به وضوح می‌بینیم که ما بسیار فراتر از یه بسیج صرفا سیاسی و صنفی هستیم.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
تظاهرات روز سه‌شنبه در فرانسه

فابین روسل، دبیر ملی حزب کمونیست فرانسه (PCF)، که در راهپیمایی پاریس حضور داشت، دولت را به ایجاد شکافی عمیق در کشور متهم کرد.

دولت مکرون در برابر دیوار بلند اعتراضات مردمی و سیاسی فرانسه
ژان لوک ملانشون در جمع معترضان

ژان لوک ملانشون بنیانگذرا حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (Insoumis) از جدی‌ترین رقیبان مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز توانسته جوانان فرانسوی را با خود همراه کند از شهر مارسی در تظاهرات دیروز شرکت کرد، اعتراضات را «کاملا استثنایی» خواند که «خیزش شهروندی» را ایجاد کرده است.

وی همچنین با اعلام اینکه که از دیروز (سه‌شنبه) اعتراضات وارد مرحله کاملا تازه‌ای شده است، افزود: این اعتراضات توانسته فعالان حرفه‌ها و مشاغل مختلف را با هم متحد کند و با سایر اعتصاب‌هایی که تاکنون برگزار شده است کاملا متفاوت است.

این همراهی چهره‌های سیاسی با معترضان نشان می‌دهد که اعتراضاتی که دولت آن را محدود به اتحادیه‌های کارکنان و کارگران می دانست دامنه وسیع‌تری گرفته و امروز بازپس‌گیری طرح اصلاحی از مجلس توسط دولت، به مطالبه مشترک مردم و بخشی از طبقه سیاسی تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha