رشد فزاینده طرح‌های مطالعاتی و اجرایی منابع طبیعی اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اصفهان - ایرنا - بررسی طرح‌های مطالعاتی و اجرایی مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ مُبین رشد فزاینده این بخش و کمک به توسعه و اشتغال‌زایی استان و کشور است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان در مرکز کشور از جمله مناطقی‌ است که پهنه گوناگون زیست محیطی و حیاتی را داراست، این استان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است. این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

مطالعات فراگیر از شاخص‌های پس از انقلاب

در این پیوند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: اساس و مبنای تمام کارها و پروژه‌های مربوط به حوزه آبخیز داری از دهه‌های پس از انقلاب آغاز شد و رفته رفته به صورت چشمگیری افزایش یافت.

ابوطالب امینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در دهه‌های ۶۰ به بعد توجه به طرح‌های مطالعاتی بطور فزاینده ای بیشتر شد تا اقدامات عملی و اجرای پروژه‌ها به پشتوانه آن بهتر و کاربردی‌ اجرا شود.

رشد فزاینده طرح‌های مطالعاتی و اجرایی منابع طبیعی اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

طرح‌های مطالعاتی آبخیزداری در ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: برای مثال در این سال‌ها طرح‌های مطالعاتی در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی انجام و در پی آن ۲ میلیون هکتار طرح‌های مرتبط با این بخش اجرا شد، در صورتی که این موارد پیش از سال ۵۷ ناچیز بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها سبب شد که در ۱۷۰ نقطه استان که از لحاظ وقوع سیل و سیلاب وضعیت بحرانی داشت، طرح‌های آبخیزداری و کنترل و مهار سیل اجرا شود.

امینی گفت: طرح‌های مرتبط با آبخیزداری از جمله مهمترین پروژه‌های این نهاد به شمار می‌رود، زیرا هرگونه کنترل سیلاب، تغذیه منابع آب زیرزمینی، حفاظت از جنگل‌ها، مراتع، زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی را در پی دارد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به حفاظت از جنگل‌ها و کاهش پدیده بیابان‌زایی اظهارداشت: جنگل‌های دست کاشت به منظور جلوگیری از بیابان زائی از جمله طرح‌های با اهمیت این نهاد به شمار می‌رود که به ویژه در کاهش ریزگردها و کنترل انتشار گرد و غبار در استان و مناطق اطراف نقش داشته است.

کشت نهال در ۳۲۰ هزار هکتار از نواحی بیابانی استان اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: در این سال‌ها کشت گونه‌های بیابانی مقاوم به خشکسالی در مساحتی بالغ بر ۳۲۰ هزار هکتار از نواحی کانونی ریزگرد انجام گرفته است که بیشتر مناطق شرقی و شمال شرقی استان را در بر می‌گیرد.

رشد فزاینده طرح‌های مطالعاتی و اجرایی منابع طبیعی اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

امینی افزود: از سوی دیگر مرتع‌داری و توسعه طرح‌های این بخش از دیگر کارهایی بود که منابع طبیعی و آبخیزداری در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در سال‌های اخیر به آن توجه جدی داشت و سبب قانون‌مند شدن بهره برداری و حفاظت از این منابع با ارزش الهی شد و زندگی بهتر برای عشایر و تولید محصولات دامی و روستایی را به همراه داشت.

وی اضافه کرد: واگذاری اصولی عرصه‌های طبیعی برای ساخت مسکن، توسعه بهینه زمین‌های کشاورزی، معادن و احداث مراکز صنعتی و تولیدی از جمله دیگر اقدامات مثبت در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به شکل درست و موثر توانست توسعه ، اشتغال زایی و توانمندسازی مناطق مختلف را رقم بزند.

رشد فزاینده طرح‌های مطالعاتی و اجرایی منابع طبیعی اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: در زمینه اجرای طرح‌های مراتع و جنگل داری از نیروهای بومی و معتمدان محلی به شکل ویژه استفاده شده‌است و مردم و ساکنان محلی در حفاظت از این عرصه‌ها به‌طور مناسب تعامل، همکاری و فعالیت کنند.

پوشش ۱۰۰ درصدی در صدور اسناد حدنگاری

امینی همچنین با اشاره به جلوگیری از زمین خواری و تعرض به اراضی ملی و دولتی گفت: صدور اسناد حدنگاری(کاداستری) متشکل از نقشه‌برداری ثبتی دارای ارزش حقوقی با هدف حفظ هرچه بیشتر اراضی از کاهش زمین‌خواری بطور فزاینده ای بیشتر شد تا جایی که تاکنون برای ۹۸ درصد مساحت استان انجام شده و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

افزون بر این، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره فعالیت‌های احیایی با هدف تولید بیشتر گیاهان دارویی در سال‌های اخیر در مراتع این استان اظهارداشت: در این طرح ، بذر گیاهان دارویی در سطح مراتع کشت می شود که در زمستان سبب رویش دوباره خواهد شد و تراکم بوته‌ها برای فصل برداشت آینده افزایش می‌یابد.

رشد فزاینده طرح‌های مطالعاتی و اجرایی منابع طبیعی اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

عرصه‌های طبیعی اصفهان مستعد در تولید گیاهان دارویی

حسینعلی نریمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: از ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت استان اصفهان، ۶.۳ میلیون هکتار را مراتع با قابلیت رویش انواع گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد و در یک میلیون هکتار از آن مطالعات لازم درباره کشت و برداشت گیاهان دارویی انجام شده است.

وی اضافه کرد: میزان اشتغال امسال در این بخش در قالب ۲۴ قرارداد منعقد شده در شهرستان‌ها، ۳۵ هزار نفر روز بوده است.

همچنین رییس اداره آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی اصفهان با تاکید بر استفاده از عرصه‌های طبیعی، از ضرورت حفاظت از این مواهب سخن گفت و افزود: دوره‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در سال‌های اخیر بیشتر شده است تا بیش از قبل شاهد نگهداشت عرصه‌ها باشیم.

غلامرضا الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دهه‌های گذشته آموزش و فرهنگ‌سازی با محوریت مدارس و کودکان و نوجوانان جلو رفته است تا به‌نوعی این موضوع در بین نسل جوان فعلی و بهره برداران آینده تسری یابد.

وی اضافه کرد: مشارکت حداکثری مردم در حفاظت امری ضروری و موکد است که باید با کمک رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی بیش از قبل جدی گرفته و اجرا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha