نونواری ۷۴ درصدی معابر و مسکن روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در گلستان
اجرای طرح هادی در یکی از روستاهای غرب گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - اجرای طرح هادی یا همان عمران روستایی (بهسازی معابر) در ۷۴ درصد روستاها و همچنین مقاوم‌سازی ۷۲ درصدی منازل روستایی بخشی از رهاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی برای مردمان ساکن استان گلستان است.

به گزارش ایرنا، استان گلستان پس از سیستان و بلوچستان با ۴۷ درصد جمعیت ساکن در روستاها، بالاترین جمعیت را در این سکونتگاه‌ها دارد و با اقدامات صورت گرفته در ۲ بخش اجرای طرح هادی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی حدود ۲۰ درصد از شاخص کشوری بالاتر است.

هم اکنون گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۷ درصد آن در افزون بر هزار روستای دارای کُد شناسایی سکونت دارند.

استان سرسبز گلستان با وجود برخورداری از منابع و مواهب خدادادی قابل توجه (کوه، جنگل، دریا، دشت و بیابان) و بهره‌مندی از ۱۳ اقلیم متنوع آب و هوایی، حادثه خیز بوده و در معرض انواع بلایا و حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، رانش زمین، ریزش کوه و طوفان‌های شدید خسارت‌زا قرار دارد.

مطابق اطلاعات موجود بیشتر نواحی گلستان بویژه مناطق شرق آن حادثه خیز بوده و فقط در مقوله سیل، در سه دهه اخیر با حداقل ۱۲۰ مورد وقوع سیل کوچک و بزرگ روبرو شد که سیل سال‌های ۷۱، ۸۰، ۸۱ و ۹۸ با صدها کشته و خسارت مالی فراوان از سیل‌های سنگین و سهمگین آن به شمار می‌رود.

نونواری ۷۴ درصدی معابر و مسکن روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در گلستان
سیل سهمگین گلستان نوروز ۹۸ شهرستان آق قلا

علاوه بر سیل‌های اشاره شده که فقط در سیل سهمگین و غمبار سال ۹۸ افزون بر ۲۲ هزار واحد مسکونی گلستان دچار خسارت شدند، براثر وقوع چند زمین لرزه و رانش زمین در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ در مناطق روستایی رامیان، آزادشهر و مراوه‌تپه، بیش از هزار و ۲۰۰ خانه در این سه شهرستان خسارت شدید دیدند.

برای کاهش نگرانی‌های مردم، ساخت مسکن مقاوم در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت در گلستان برای پیشگیری و کاهش خسارات بلایای طبیعی در این استان امری ضروری است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه و همچنین عمران روستاها بالاخص بهسازی معابر این سکونتگاه‌ها طی حدود ۲ دهه گذشته اقدامات قابل توجه و ارزشمندی در این ۲ حوزه انجام داده است.

طرح مقاوم سازی مسکن روستایی

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم اکنون افزون بر هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و دارای کُدشناسایی این استان ۲۲۸ هزار واحد مسکونی دارد که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن از استانداردهای لازم برای سکونت برخوردار نیستند به عبارتی ناایمن و غیرمقاوم هستند که باید با همراهی مالکان آنها مقاوم شوند.

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ملاک و معیار خاصی برای ساخت خانه‌های روستایی در کشور و استان گلستان وجود نداشت و خانه‌ها اغلب با سنگ، چوب و خشت خام احداث می‌شد اما بعد از انقلاب به سبب حفظ جان و مال مردم خانه‌ها به شیوه مهندسی و بتنی احداث می‌شود.

وی با اشاره به طرح ملی مقاوم سازی مسکن در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر از سال ۱۳۸۴ در کشور و این استان با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، افزود: این نهاد انقلابی به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در مناطق هدف نوسازی و مقاوم‌سازی می‌کند.

حسینی اضافه کرد: گلستان یکی از استان‌های پیشرو در این طرح ملی است و از سال ۸۴ تاکنون در مجموع افزون بر ۸۷ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر استان را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی، نوسازی و مقاوم کرده است.

وی یادآور شد: بنیاد مسکن گلستان با همراهی برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی پس از سیل سهمگین و غمبار سال ۹۸ که بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی در بیشتر شهرستان‌های استان آسیب دیدند و در جریان چند زمین لرزه و رانش زمین طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز هزار و ۲۰۰ خانه اهالی روستاهای سه شهرستان رامیان، آزادشهر و مراوه‌تپه را که دچار خسارت شدند بازسازی و مقاوم سازی کرد.

نونواری ۷۴ درصدی معابر و مسکن روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین گفت: طی ۲ سال گذشته نیز حدود ۳ هزار واحد مسکونی برای محرومان و نیازمندان مناطق روستایی استان با کمک نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان احداث شده است.

حسینی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن نیز بیان کرد: در این طرح ملی و برای چهار سال ساخت ۲۸ هزار منزل مسکونی ( هر سال ۷ هزار واحد) برای گلستان پیش‌بینی شده که در سال نخست این طرح ساخت ۷ هزار واحد آن با تسهیلات قرض الحسنه یک میلیارد ریالی شروع شد.

وی اضافه کرد: امسال هم ابتدا سهمیه گلستان برای ساخت هفت هزار واحد مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر سهمیه پیش بینی شد که این رقم با پیگیری استاندار به ۱۱ هزار واحد افزایش یافت ضمن اینکه تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده امسال هم از یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

حسینی ادامه داد: همچنین امسال ساخت ۴ هزار واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی گلستان پیش بینی شده که کارسازی و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین گفت: با پیگیری‌ انجام شده و عنایت دولت، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات قرض‌ الحسنه با کارمزد پنج درصد برای تکمیل ۳ هزار واحد مسکونی نیمه تمام در مناطق روستایی این استان در قالب بودجه متمم برای افزایش سقف تسهیلات این واحد از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص و ابلاغ شده که در حال کارسازی است.

وی بابیان اینکه هم اکنون سقف تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان، ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است، افزود: در شرایط حاضر میانگین شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۵۴ درصد است اما این رقم در این استان شمالی ۷۲ درصد است.

حسینی ابراز امیدواری کرد با ساخت واحدهای پیش‌بینی شده در طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن و سهمیه سالانه این نهاد در گلستان، شاخص ۷۲ درصدی مسکن مقاوم در این استان چند پله افزایش یابد.

اجرای طرح هادی یا عمران (بهسازی معابر) روستایی

طرح هادی یا بهسازی معابر روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اصلا طرحی به عنوان طرح هادی روستایی وجود نداشت اما بعد از انقلاب برای کل افزون بر هزار روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه طرح شد و فاز اول این طرح تاکنون در افزون بر ۷۰۰ روستا در قالب "اجرای جوی و جدول، زیرسازی و آسفالت، ایمن سازی و محوطه سازی معابر نیز اجرا شده است.

حسینی، طرح هادی را شناسنامه روستا دانست که در آن ضوابط ساخت و سازها، معابر و محدوده بافت روستا مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: بازنگری طرح هادی مناطق روستایی نیز هر ۱۰ سال یک‌بار متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و تامین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستا انجام می‌گیرد که هم اکنون ۴۰۱ طرح بازنگری شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون شاخص برخورداری روستاهای کشور از طرح هادی و اجرای آن ۵۴ و در استان گلستان ۷۴ درصد است.

نونواری ۷۴ درصدی معابر و مسکن روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در گلستان
عکس آرشوی از معابر روستایی

۶۵۵ میلیارد تومان پروژه بنیاد مسکن گلستان در دهه فجر امسال

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین گفت: در دهه فجر امسال و با اهتمام ویژه دولت سیزدهم آیت الله رییسی ارزش پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ زنی این نهاد در بحث مقاوم سازی مسکن و اجرای طرح هادی بالغ بر ۶۵۵ میلیارد تومان با بهره‌مندی ۹۱ هزار خانوار این استان شمالی است.

حسینی افزود: بنیاد مسکن گلستان به در ایام چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵۸ طرح عمرانی را در قالب اجرا و تکمیل طرح هادی در مناطق روستایی با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان و برخورداری ۸۸ هزار خانوار افتتاح می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر طرح‌های عمرانی بنیاد مسکن در دهه فجر امسال تعداد ۹۰۰ واحد مسکونی مقاوم سازی شده در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت گلستان با اعتبار و تسهیلات هزینه شده به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

حسینی ادامه داد: در این ایام همچنین عملیات اجرایی ساخت هزار واحد مسکونی دیگر در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر شروع می‌شود که برای ساخت این تعداد واحد ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین گفت که در دهه فجر امسال هزار جلد سند مالکیت خانه‌های روستایی به مالکان آن تحویل و ۲۰۰ قطعه زمین به مساحت کل ۶۰ هزار مترمربع و ارزش ۲۸ میلیارد تومان به اهالی روستاهای این استان جهت ساخت مسکن واگذار می‌شود.

استان مرزی گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

۹۱ هزار گلستانی در دهه فجر از مزایای طرح‌های بنیاد مسکن بهره‌مند می‌شوند

خانه‌های ناایمن؛ پاشنه آشیل گلستان در بلایای طبیعی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha