بارش سنگین برف در کردستان، تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ

سنندج- ایرنا- بارش برف سنگین در سه روز گذشته در استان کردستان ، علاوه بر بستن راه حدود ۴۰۰ روستا، مسافران و رانندگان را نیز با مشکل مواجه کرده است به طوری که تردد در بیشتر گردنه های استان فقط با زنجیر چرخ امکانپدیر است.

به گزارش ایرنا، بارش برف در سه روز گذشته به صورت متناوب در شهرها و روستاهای مختلف استان کردستان استمرار داشته است و ارتفاع برف در برخی از شهرهای استان به بیش از ۳۰ سانتی متر و در روستاها و مناطق کوهستانی هم به حدود 50 تا 80 سانتیمتر رسیده است.

زمستان امسال در استان کردستان به معنای واقعی زمستان است و از همان نخستین روز دی با بارش برفی هرچند کم اما خودرا نشان داد و این چهارمین بار است که تمام شهرها، روستاها، گردنه‌ها، ارتفاعات، معابر،کوچه ها و خیابان های این استان لباس سفید زمستانی برتن می کنند.

اما هرچند بارش برف به عنوان نعمت الهی شادابی ‌مردم و امیدواری آنها به رفع مشکل کم آبی را زیاد کرده است اما این بارش ها با مشکلات و دردسرهایی نیز برای مردم بویژه در روستاها همراه است.

بسته شدن راههای ارتباطی، اختلال در تردد، قطعی برق در روستاها، سقوط بهمن در گردنه‌ها از جمله مشکلاتی است که در این سه روز مردم شهرها و روستاهای استان کردستان با آن مواجه بوده‌اند.

البته راهداران، امدادگران هلال احمر، پلیس راه، کارکنان شهرداری‌ها و...با تمام توان پای کار بوده و تلاش کرده‌اند که مشکلات مردم را هرچه سریعتر رفع کنند اما باز هم زندگی مردم با اختلال روبرو شده است.

بیشتر بخوانید:

لباس سفید دومین برف زمستان در کردستان

دو روی سکه برف در کردستان

بسته شدن راه حدود ۴۰۰روستا

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه در پی بارش برف و کولاک راه ارتباطی حدود ۴۰۰ روستا در استان بسته شد، گفت: ۱۱۰ روستا از این تعداد مربوط به شهرستان دیواندره، ۵۰ روستا مربوط به شهرستان مریوان، ۵۰ روستا قروه، ۵۰ روستا کامیاران، ۴۰ روستا سقز، ۴۰ روستا دهگلان، ۳۰ روستا سنندج، ۲۰ روستا بیجار و ۲ روستا هم مربوط به یاسوکند بیجار بود.

بارش سنگین برف در کردستان، تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ

رامبد نوذری با بیان اینکه با تلاش راهداران راه ارتباطی بیش از ۳۰۰روستا از این تعداد بازگشایی شد، گفت: عوامل راهداری با تلاش شبانه‌روزی در حال بازگشایی روستاهای بسته هستند.

وی همچنین به سقوط بهمن در گردنه خان اشاره کرد و گفت: ریزش بهمن در گردنه خان محور بانه سقز ۵۰۰ متر راه اصلی را مسدود کرد که بلافاصله عملیات بازگشایی با تلاش راهداران در کمتر از یک ساعت انجام شد.

انجام بیش از ۲۰ هزار کیلومتر برفروبی

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در بخش دیگری از سخنانش به میزان برفروبی محورهای استان در این چند روز اشاره کرد و افزود: در سه روز گذشته بیش از ۲۰هزار کیلومتر برف‌روبی و یخ‌زدایی در محورهای شریانی و غیرشریانی استان با استفاده از ۳۰۰دستگاه ماشین‌آلات انجام شده است.

به گفته وی همچنین در این چند روز حدود ۳۰۰ خودروی گرفتار در برف و کولاک توسط راهداران رهاسازی شده و چندین ریزش برداری نیز انجام شد.


قطع برق ۵۶روستای کردستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان نیز گفت:در پی بارش برف و کولاک، برق ۵۶ روستای کردستان قطع شد که با تلاش همکاران شبکه برق ۴۹ روستا روز گذشته وصل شد.

بارش سنگین برف در کردستان، تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ

هیوا لهونیان افزود:به دلیل حجم بارش‌ها، یخبندان و بسته بودن تعدادی از مسیرها و جاده‌های روستایی و اتصالی ایجاد شده در شبکه برق ناشی از سنگینی شاخ و برگ درختان و قرار گرفتن آنها بر روی شبکه، تعداد روستاهای بدون برق در حال تغییر است.

امداد رسانی به ۴۹۷ حادثه دیده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در ادامه با اشاره به امدادرسانی داوطلبان به ۴۹۷ حادثه دیده در ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: تمامی تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در همه محورهای مواصلاتی مستقر هستند و در کولاک و برف چند ساعت اخیر عملیات رهاسازی ۱۶۱ دستگاه خودرو را انجام دادند.

جلالی افزود: سه فقره تصادف خسارتی در محورهای استان داشتیم که به ۱۱ مصدوم امدادرسانی شد.

وی تعداد نیروهای عملیاتی پرسنل اعزامی را ۴۳ نفر و نیروهای عملیاتی نجاتگر اعزامی را ۵۹ نفر اعلام کرد و افزود: تیم های عملیاتی هلال احمر، به صورت ۲۴ ساعته در پایگاه‌ها و پست‌های موقت و کشیک شعب برای ارائه خدمات آماده هستند و علاوه بر امدادرسانی به خودروها و آسیب دیدگان، خدمات دیگری از جمله توزیع بسته غذایی و اسکان اضطراری نیز برای مسافران در نظر گرفته شده است.

ادامه ناپایداری‌های جوی تا روز جمعه

معاون توسعه پیش‌بینی هواشناسی کردستان هم گفت: تا صبح جمعه همچنان شاهد ناپایداری های جوی در نیمه غربی استان از جمله شهرستان‌های سروآباد، مریوان، بانه، سقز و دیواندره به شکل ابری شدن آسمان، مه، وزش باد، بارش برف و باران و در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک و احتمال ریزش بهمن خواهیم بود.

بارش سنگین برف در کردستان، تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ

علی پناهی افزود: بتدریج از بعد از ظهر امروز پنجشنبه تا صبح جمعه بارش‌ها گسترش یافته و بیشتر مناطق استان را در بر خواهد گرفت که با توجه به این شرایط اختلال در ترددهای بین شهری و روستایی و انسداد معابر بخصوص در نیمه غربی نیز پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: روزهای جمعه و شنبه از شرایط ناپایداری در بیشتر مناطق کاسته شده و تنها امکان بارش‌های پراکنده در برخی از مناطق غربی استان وجود دارد.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هم راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha