۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۲۵
کد خبر: 85018164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مخالفت بلغارستان و مجارستان با مسابقه تسلیحاتی غرب در ارسال سلاح به اوکراین

تهران- ایرنا- رومن رادف رئیس‌جمهور بلغارستان و کاتالین نواک همتای مجارستانی‌اش در نشستی نگرانی‌های مشترک خود را درباره تحولات اوکراین ابراز و اعلام کردند با مسابقه تسلیحاتی غرب در ارسال سلاح به کی‌یف مخالف هستند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از خبرگزاری تاس، کاتالین نواک رئیس جمهور مجارستان در سفر رسمی خود به بلغارستان با رومن رادف رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

رهبران دو کشور مجارستان و بلغارستان در این دیدار در مورد همکاری دوجانبه در زمینه‌های انرژی گفت وگو و توافق کردند که در زمینه تامین انرژی با یکدیگر همکاری کنند و همچنین به اهمیت توسعه انرژی هسته‌ای اشاره کردند.

رادف گفت: ما نگرانی مشترکی در زمینه وضعیت اوکراین داریم و متقاعد شده‌ایم که راه‌ حل این مناقشه تنها گفت وگو و دیپلماسی نیست و تنش‌ها باید کاهش یابد و خصومت‌ها متوقف شود.

وی افزود: این بحران یک سال است که ادامه دارد و متأسفانه ما هنوز شرایط را برای صلح در اوکراین مهیا نمی‌بینیم.

رئیس دولت مجارستان گفت: با این حال، صلح پایدار می‌تواند در اسرع وقت ایجاد شود.

قرار است نواک در جریان سفر رسمی خود به بلغارستان با گالب دونف نخست وزیر موقت این کشور دیدار کند.

به گزارش ایرنا، جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته نیز برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرده و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. دیمیتری پسکوف پیشتر در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha