۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 85018560
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه بر تلاش برای تمدید توافق صادرات غلات از اوکراین تاکید کرد

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به پایان یافتن توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در اواسط ماه مارس، بر تلاش برای تمدید آن تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، مولود چاوش اوغلو روز جمعه در نشست خبری مشترک با همتای آرژانتینی خاطرنشان کرد: ترکیه به تلاش ها برای تداوم توافق صادرات غلات از اوکراین ادامه می دهد.

وی با اشاره به بالاگرفتن تنش ها بین کی‌یف و مسکو، افزود: در دوره هایی که تنش ها افزایش می یابد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به صورت تلفنی برای حل مشکل رایزنی می کند.

این مقام ترک، پایان یافتن توافق صادرات غلات در اواسط ماه مارس را یادآور شد و گفت: ما اهمیت این توافق برای امنیت غذایی جهان و کشورهای نیازمند را می فهمیم و برای تمدید آن تلاش خواهیم کرد.

روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرات کنندگان غلات در جهان هستند و مسدود سازی صادرات غلات اوکراینی از طریق این آبراه جهانی توسط مسکو، باعث بحران غذایی شده است.

پس از یک توقف تقریباً ۶ ماهه ناشی از تهاجم روسیه، سه بندر دریای سیاه اوکراین در پایان جولای بر اساس توافق بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه رفع انسداد شدند.

توافق ابتدایی صادرات غلات اوکراین در اوایل تابستان میان این کشور و ترکیه و روسیه نهایی شد و بر اساس آن صادرات غلات و کود این کشور از تعدادی از بنادر محاصره شده امکانپذیر شد. این توافق تاکنون یکبار تمدید شده است.

نمایندگان ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ جولای ۲۰۲۲، این توافقنامه را در استانبول امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha