به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مطنقه آزاد قشم، افشار فتح الهی همزمان با سیزدهم رجب و ولادت حضرت امام علی (ع) اظهار داشت: عملیات ساخت پُل خلیج فارس پس از وقفه ای هفت ساله در دولت سیزدهم و همزمان با ایام الله فجر با همتی جهادی از سر گرفته می شود.
وی ادامه داد: اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی یکی از آرزوهای دیرینه جزیره نشینان است که در دولت انقلابی و مردمی محقق خواهد شد.
به گفته افشار فتح الهی احداث این پُل نقش مهمی در توسعه کریدور شمال - جنوب کشور و توسعه همه جانبه و پر سرعت جزیره قشم ایفا می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با توجه به نقش راهبردی قشم در منطقه توسعه زیرساخت های جاده ای را نیز شروع کرده ایم و با احداث پُل رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.
وی اضافه کرد: پُل خلیج فارس هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مبلغ کل اجرای پروژه ۴۶۰ میلیون یورو برآورد شده است.
به گفته فتح الهی این پروژه شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده راه می باشد و چشم انداز تکمیل آن حدود سه و نیم سال در نظر گرفته شده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تبدیل جزیره قشم به هاب نفت، گاز و پتروشیمی توسعه زیرساخت های جزیره از جمله احداث پل ضروری است.
وی توضیح داد: قشم علاوه بر ظرفیت های حوزه انرژی دارای پتانسیل فراوانی برای توسعه بندری نیز می باشد و از همین روی توسعه بندر کاوه با ظرفیت بارگیری بار اندازی حدود ۲ میلیون کانتینر در سال به عنوان یکی از حلقه های اصلی در بهره برداری از طرح های راهبردی در دستور کار است.
فتح الهی تصریح کرد: با احداث پُل خلیج فارس از بندر کاوه تا خطوط سراسری کشوری ۹۲ کیلومتر بزرگراه و ۸۶ کیلومتر راهآهن ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: جزیره زیبای قشم یکی از سرمایه های ملی متعلق به همه ایرانیان است که با اقدامات زیرساختی صورت گرفته طی ماه های گذشته در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت می کند و با ریل گذاری انجام شده برای مسیر پیشرفت جزیره آینده روشنی در پیش روی دارد.
به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.
از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.
اجرای پُل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.
نظر شما