شیری: مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر فرصت خوبی برای شکوفایی ملی‌پوشان است

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی بدمینتون گفت: سطح مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر بسیار بالاست و این رقابت‌ها فرصت خوبی برای شکوفایی ملی‌پوشان ایران است.

نیکزاد شیری در گفت وگو با ایرنا درباره سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر، اظهار داشت: این رقابت‌ها گزینشی المپیک است و معمولا بازیکنان برای کسب سهمیه سالیانه در ۱۰ یا ۱۵ تورنمنت شرکت می‌کنند تا امتیازات لازم را بدست بیاورند. در این مسابقات ۲۰ بازیکن داشتیم که متاسفانه مصدومیت گریبان بازیکنان تیم دونفره را گرفت و ۱۸ نفر در مسابقات شرکت کردند. از بازیکن ۱۸ تا ۳۴ ساله در تیم ملی داشتم. طبعا بازیکنان باتجربه‌تر ما ۱۵ دوره در این رقابت‌ها حضور یافتند. جوانانی هم داشتیم که بار نخست و دوم آنها بود. واقعا سطح این مسابقات تاکنون بالا بوده است.

وی افزود: برخی می‌گویند که چرا رنکینگ بازیکنانی که به ایران آمدند، زیر ۱۰۰ نیست. یک سری کشورهای بدمینتون‌خیز مانند اندونزی، مالزی و چین در این رقابت‌ها داشتیم که حامیان مالی برخی از این کشورها مانند اندونزی، بانک این کشور بود. اکثر این بدمینتون‌بازان، بازیکنان تیم امید و جوانان هستند. در این کشورها شاید بازیکنان آنها در رقابت‌های زیادی شرکت نکردند و رنکینگ آنها بالا نباشد؛ اما چهار سید اول حذف شدند. حتی رنکینگ‌های زیر ۱۰۰ هم یک دور توانستند بازی خود را ببرند. در دور بعد این مسابقات تیم‌های مالزی، اندونزی و هند بالا آمدند.

شیری: مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر فرصت خوبی برای شکوفایی ملی‌پوشان است

سرمربی تیم ملی بدمینتون ادامه داد: اگر در جدول مسابقات همه زیر ۱۰۰ باشند دال بر این نیست که خیلی خوب هستند و بازیکن با رنکینگ ۲۵۰ ضعیف است. شاید آن بازیکن به تازگی وارد مسابقات بین‌المللی شده باشد و تجربه کمی دارد، به همین دلیل رنکینگ آن پایین است. مثلا در کشتی ایران اگر از شهر جویبار تیمی را تشکیل دهید و در اندونزی شرکت کنید به احتمال زیاد قهرمان خواهید رشد زیرا این رشته ورزش ملی ماست و بدمینتون هم در این کشورها ورزش ملی آنهاست. ما در هر صورت باید با برنامه‌ریزی و حمایت مالی و زیرساختی از بازیکنان به تدریج رشد کنیم.

وی درباره اینکه چرا در بخش بانوان موفق‌تر عمل کردیم، یادآور شد: ثریا آقایی یکی از استعدادهای خیلی خوب و اولین المپین بانوی ما هستند اما قبل از او کاوه محرابی در سال ۲۰۰۸ در المپیک پکن شرکت کرد. مانند تمام رشته‌های دیگر جداول مردان در مسابقات خیلی شلوغ می‌شود. یعنی تعداد بازیکنان شرکت کننده بیشتر پسر هستند. منکر تلاش بانوان نمی‌شویم و مردان می‌بینند که بازیکنان زیادی جلوتر از آنها هستند و جدول آنطوری نمی‌شود که دو ایرانی به مصاف هم بروند.

شیری گفت: اگر اردوها و اعزام‌های بیشتری داشته باشیم، آن بازی‌هایی که سه گیمه کردیم، می‌توانیم ببریم. در بخش زنان هم همین است و هر چقدر میدان بیشتر ببینند موفق‌تر عمل می‌کنند. باید سعی کنیم تا بیشتر حمایت کنیم و وزارت ورزش هم بیشتر کمک کند. برگزاری یک اردوی معمولی بسیار هزینه بر هست و راکت‌های بدمینتون خوب از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون است و وسایل مصرفی چون توپ اگر حامی مالی نداشته باشد، برای بازیکن بسیار هزینه‌بر است. بیشتر بازیکنان اروپایی حامیان مالی دارند و همواره فدراسیون کل هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند. باید بازیکنان با کمک فدراسیون، حامیان مالی و خانواده‌ها به موفقیت برسند.

شیری: مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر فرصت خوبی برای شکوفایی ملی‌پوشان است

امسال هیچ اعزامی نداشتیم

در ادامه نیز سیامک احمدی اظهار داشت: تیم ملی ایران در دو قسمت بزرگسالان و جوانان در این مسابقات شرکت کرد. جوانان با یک مربی و دو کمک مربی در استان زنجان به مدت ۱۰ روز اردو داشتند و تیم بزرگسالان نیز با ۲۰ بازیکن در کنار یک مربی و دو کمک مربی در شهر محلات در اردو شرکت کردند. امکانات آنها مثال زدنی بود. پس از پایان اردوها از ۵ بهمن اردوی آمادگی در تهران شروع شد. با توجه به برنامه غذایی و تمرینات به آمادگی لازم رسیدند.

سرپرست تیم ملی بدمینتون مردان اضافه کرد: مهم‌تر از همه یکدلی و از خودگذشتگی بازیکنان تیم و یکدست بودن کادر فنی بود. با هم تیم خیلی خوبی را تشکیل دادند تا به موفقیت برسند.

وی یادآور شد: ما اعزام‌های برون مرزی کمی داریم. بازیکنان خارجی حداقل در ۲۰ تورنمنت شرکت کرده‌اند اما با شرایط بد اقتصادی و نبود بودجه اعزام بدمینتون‌بازان خیلی کم بود و امسال نتوانستیم اعزام داشته باشیم. سعی می‌کنیم از مسابقات برون مرزی استفاده کنیم تا از نظر تجربه به آمادگی لازم برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha