همسایه همزبان

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۱۶
کد خبر: 85019623
همسایه همزبان

کیش - ایرنا - همسایه همزبان عنوان برنامه ای فرهنگی و اجتماعی در کیش است که دست اندر کاران این جزیره با اجرای آن به دنبال تجلیل از خدمات اتباع یک کشور همسایه آن را برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش به واسطه منطقه آزاد بودن که سه دهه گذشته گام در مسیر توسعه گذاشته که در این مدت افراد و اقشار مختلفی از مردم نقش قابل توجهی را در رسیدن به اهداف توسعه ای آن داشته اند.

کارگران اتباع خارجی یکی از این اقشار هستند که در کنار سرمایه گذاران و شهروندان ایرانی در چند سال گذشته بخشی از خدمات مختلف عهده دار شده اند و در بین اتباع کشور افغانستان به واسطه شرایط کشور خود بیشترین تعداد کارگران خارجی در جزیره را تشکیل می دهند.

این اتباع که عمدتا در بخش خدمات به ویژه کارگران ساختمانی مشغول هستند و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش امسال برای اولین با در راستای اهداف فرهنگی و اجتماعی خود قدر دانی از این قشر را به عنوان یکی از برنامه های خود قرار داده است.

در این راستا همزمان با میلاد با سعادت امام علی (ع) برگزاری ویژه برنامه همسایه مهربان در جزیره کیش برنامه ریزی شد که به منظور تاثیر گذاری بیشتر آن در بین اتباع ساکن، توسط این افراد برگزار شد.

همبستگی خوبی بین ایران و افغانستان وجود دارد

امام جمعه اهل سنت جزیره کیش در این آیین با بیان اینکه از دیرباز روابط آرامی بین ایران و افغانستان برقرار شده است افزود: هم اکنون نیز همبستگی ساکنان این 2 کشور به علت اشتراکات زبانی و دینی بیش تر از گذشته است.

شیخ یعقوب شمس اظهار کرد: این اشتراکات باعث شده که چهار دهه گذشته مردم ایران خود را در شادی و اندوه مردم افغانستان شریک بدانند و جمهوری اسلامی ایران اولین دولتی بود که در جریان های مختلف به اوارگان افغانستان پناهندگی داد.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن جزیره کیش در مسیر توسعه و حضور سرمایه گذاران مختلف از سراسر کشور نیز باعث شد اتباع افغانستانی در این جزیره برای کار حضور داشته همانند یک شهروند تا کنون خدمات شایسته ای را در این جزیره ارایه کرده اند.

همسایه همزبان

اتباع افغان می توانند در تشکیل تمدن نوین اسلامی نقش مهمی داشته باشند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این آیین با تشکر از نقش اتباع افغانی در سازندگی این جزیره اظهار کرد: همدلی مردمان 2 کشور ریشته تمدنی دارد و با بهره برداری از این همدلی می توان تمدن نوین اسلامی اسلامی را بهتر و زیبا شکل داد.

یاسر شاه پیری افزود: کیش خانه همه ساکنان آن است و تمام افراد نقش ویژه در اداره زیباتر آن دارند و برای ارتقای سهم شهروندی هر نفر طرح فرهنگی و اجتماعی با عنوان "در کلاس کیش" را در بخش های مختلف شهر نشینی آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه اعلای فرهنگ رانندگی، حفاظت از محیط زیست و زیرساخت های شهری از اهداف این طرح است یادآور شد: انتظار می رود اتباع کشور افغانستان نیز خود را در اجرای این طرح سهیم بدانند.

شاه پیری یادآور شد: همچنین از وجود برخی مشکلات پیش پای شما از جمله روند تمدید اقامت و پروانه اشتغال آگاه هستیم و سعی می شود چالش های پیش پای اتباع برای سهم آفرینی بیشتر در توسعه جزیره تسهیل شود.

همسایه همزبان

زبان وسیله ترقی ملت ها است

محمد طیب منصف از معتمدان افغانستانی های مقیم کیش نیز در این آیین با بیان اینکه متخلف بودن زبان، رنگ و نژاد انسان ها از نشانه های قدرت و عظمت خداوند است افزود: زبان وسیله ترقی، تمدن و پیشرفت ملت ها بوده در این بین فارسی یکی از زبان های شناخته است .

وی گفت: عمده پیوند افغانستان با ایران به واسطه زبان مشترک بوده که این پیوند باعث شده مردم ایران همواره در سختی ها در کنار اتبع افغانی باشند که به نمایندگی از آنان از این میزبانی تشکر می کنم.

اجرای موسیقی زنده افغانی توسط اتباع ساکن در جزیره، مسابقه فرهنگی از دیگر بخش های تدارک دیده شده در ویژه برنامه همسایه همزبان بود که پایان بخش آن اجرای دکلمه ای توسط ملیحه احمدی با شعری از نجیب بارور با عنوان "هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید" بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha