۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85019655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراض شدید چین به شلیک آمریکا به "بالُن غیرنظامی"

تهران - ایرنا - در پی اقدام نظامی آمریکا مبنی بر هدف قراردادن و سرنگون کردن یک بالن چینی که پکن اصرار به تحقیقاتی بودن و غیرنظامی و غیراطلاعاتی بودن آن دارد، وزارت امور خارجه چین مراتب شدید اعتراض و نارضایتی خود را از طرف آمریکایی اعلام کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رسانه چاینا دیلی، وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: بارها به آمریکا اعلام کردیم که بالن مذکور اهداف و ماموریت غیرنظامی دارد و تحت شرایطی کاملا ناخواسته و غیرعمدی وارد فضای آمریکا شده است.

در این بیانیه آمده است که چین بطور شفاف از آمریکا خواسته بود که این مسئله را با آرامش، بطور حرفه ای و با خویشتن داری مدیریت کند.

"ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز به صراحت اذعان کرده بود که این بالن هیچگونه تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم ندارد. اما با وجود چینی شرایطی، اصرار طرف آمریکایی به استفاده از نیروی نظامی ، اقدامی کاملا فراتر از یک واکنش است و نقض آشکار روش های بین المللی است."

این بیانیه می افزاید: چین بطور قطع حق قانونی ارائه پاسخ های ضروری و بیشتر در این خصوص را برای خود محفوظ می داند.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد اگرچه آمریکا ماجرای این بالن غیرنظامی را ابزار و بهانه ای برای اعلام لغو سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور به چین قرار داده است، اما تا کنون نه طرف چینی و نه طرف آمریکایی "بطور رسمی" چیزی درباره برنامه سفر اعلام نکرده بودند.

طبق ادعای رسانه های آمریکایی، قرار بود بلینکن روز ۵ فوریه(امروز ۱۶ بهمن) به پکن سفر کند.

شب گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس از سرنگونی بالن چین بر فراز ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا خبر داد و اعلام کرد عملیات جست‌وجوی بقایای آن در حال انجام است.

مقامات آمریکایی اعلام کردند چند جنگنده ارتش کار سرنگون کردن بالن چین را انجام دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha