۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 85019896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارشناسان افغان خواستار حضور نمایندگان طالبان در نشست های منطقه ای شدند

تهران- ایرنا - کارشناسان افغان معتقدند نشست‌های منطقه‌ای بدون حضور نماینده طالبان در افغانستان نتیجه نخواهد داشت، زیرا با روی کار آمدن حکومت طالبان چندین نشست جهانی و منطقه‌ای در مورد افغانستان بدون حضور نمایندگان طالبان برگزار شده، اما هیچ نوع بهبودی در وضعیت افغانستان بوجود نیامده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا) : ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه ای با خبرگزاری "تاس" گفت نشستی در مورد افغانستان با حضور مقام‌های ارشد امنیتی کشورهای ایران، هند، پاکستان و چین هفته آینده در مسکو برگزار خواهد شد.

عزیزالله معارج کارشناس سیاسی در مصاحبه با آوا گفت نشست‌های جهانی و منطقه‌ای بدون حضور حکومت موجود در افغانستان نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، زیرا بعد از روی کار آمدن طالبان چندین نشست جهانی و منطقه‌ای در مورد افغانستان برگزار شده، اما اندک بهبودی در وضعیت کشور ما بوجود نیامده است.

وی افزود اگر کشورهای منطقه‌ می‌خواهند به مردم افغانستان کمک کنند و جلو تروریسم در منطقه گرفته شود، باید طالبان را به رسمیت بشناسند و نماینده طالبان را به نشست‌هایی که درباره کشور ما برگزار می‌شود دعوت کنند.

این کارشناس سیاسی افزود وقتی در نشست‌های منطقه‌ای دید انتقادی نسبت به طالبان وجود دارد، ضروری است که نماینده یا نمایندگانی از طالبان حضور داشته باشند، تا دلایل و گفته‌های خود را بیان کنند.

جمال الدین صمدی، کارشناس روابط بین الملل نیز در مصاحبه با آوا گفت هر نشست منطقه‌ای که بدون حضور نماینده طالبان برگزار می ‌شود، ناقص و یکجانبه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد اگر کشورهای منطقه می‌خواهند که از قاچاق انسان و مواد مخدر جلوگیری کنند و در رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان همکاری و اطمینان داشته باشند، باید نمایندگان طالبان در نشست‌های شان را دعوت کنند.

وزارت امور خارجه طالبان نیز پیش از این از دعوت نشدن به نشست‌های منطقه‌ای ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که بدون مشارکت نمایندگان طالبان، نشست‌های منطقه‌ای ناقص است و عدم دعوت از نمایندگان آنها در این نشست‌ها می‌تواند اثرات منفی در تعاملات داشته باشد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که افغانستان اکنون یک حکومت مستقل، مسئول و مشروع دارد و توانسته است امنیت را در سراسر کشور تأمین کند، مرزها را مصون نگهدارد و با کشورهای منطقه و جهان در بخش های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تعامل سازنده داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha