۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85020033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بالون چینی، دستمایه فشارهای جدید جمهوری‌خواهان علیه بایدن

تهران - ایرنا- به دنبال جنجال های حضور یک بالون تحقیقاتی متعلق به چین بر فراز آمریکا و سرنگونی آن، جمهوری‌خواهان کنگره موجی از انتقادها و فشارها را به دلیل آنچه که تاخیر و تعلل در واکنش دانستند، روانه دولت بایدن کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "فاکس نیوز"، جمهوری خواهان کنگره پس از سرنگونی بالون جاسوسی چین در روز شنبه حملات تند به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش این رسانه، چندین نماینده جمهوری‌خواه کنگره پس از اینکه بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را بر فراز سواحل کارولینای جنوبی صادر کرد، خواستار بررسی این اقدام دولت شدند.

گزارش ها حاکی است دستور به سرنگونی این بالون پس از اعتراض عمومی شهروندان آمریکا به مشاهده آن در آسمان رخ داده که در چندین ایالت از جمله مونتانا و پالمتو مشاهده شد.

«پیت سشنز» نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس در این خصوص گفت: «بسیار واضح است که، چون آمریکایی‌ها نه تنها به شدت از واکنش های دولت بایدن به ابهامات موجود منزجر شده‌اند، از این وضعیت هم که ما رئیس‌جمهوری داریم که اجازه می‌دهد جاسوس‌افزارهای چینی روزها بر فراز کشورمان قرار بگیرند و دولت هیچ کاری نکند، وحشت کردند».

سشنز که این اظهارات را در گفت و گو با فاکس نیوز بر زبان می آورد، افزود: من مردم آمریکا و شهروندان عادی را که به این موضوع ابراز خشم کردند تحسین می کنم. این بالون هم به همین دلیل سرنگون شد.

سشنز همچنین در ادامه ضمن انتقاد از دولت بایدن، گفت که تیم وی در تشخیص خطرات علیه آمریکا و دفاع از مرزها و افتخارات ما با تاخیر و کند عمل می کند.

این نماینده جمهوری خواه دولت بایدن را متهم کرد که به دلیل نزدیکی به دولت چین نتوانسته به موقع وارد عمل شود.

«جاش هاولی» سناتور جمهوری خواه ایالت میسوری نیز در این خصوص به فاکس نیوز گفت که سرنگونی بالن چین در روز شنبه تنها نمایش دیگری از ناتوانی و ضعف جو بایدن بود.

وی خاطرنشان کرد که این بالون باید پیش از ورود به حریم هوایی آمریکا یا به محض ورود سرنگون می شد ،نه پس از آنکه چندین روز از جمع آوری اطلاعات توسط آن می گذرد.

«تروی نلز» نماینده دیگر ایالت تگزاس نیز در بیانیه ای ضمن انتقاد از اقدام دیرهنگام دولت دموکرات به فاکس نیوز گفت که دشمنان ما پیش از این از ما می ترسیدند. اما اکنون چه؟ وی سپس افزود: ما در زمان دولت ترامپ چنین مشکلی نداشتیم.

«تام ایمر» نماینده اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم در گفت و گو با این شبکه خبری گفت: این مایه شرمساری است که با توجه به سوابق نرمش در برابر چین، بایدن نتوانست اقدام قاطعانه ای برای ارسال پیامی قدرتمند به دشمنان ما در سراسر جهان نشان دهد. وی این اقدام را در عین حال تعجب آور ندانست.

«دیوید کستوف» نماینده جمهوری خواه ایالت تنسی ضمن تحسین ارتش آمریکا در سرنگونی این بالون چینی، گفت: سوال این است که چرا دولت بایدن به یک ابزار جاسوسی اجازه داده تا حریم هوایی ما را نقض کند؟ وی سپس افزود: نمایندگان هر دو حزب باید این اقدامات تهاجمی چین را به طور کامل بررسی کنند.

«مارشا بلکبرن» دیگر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی، ارتباط نزدیک «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهوری را با دولت چین دلیل این تاخیر در سرنگونی بالون دانست و اضافه کرد: نزدیک به ۴۸ ساعت پس از اینکه عموم مردم از حضور این بالون در آسمان آمریکا مطلع شدند، ارتش آن را سرنگون کرد. سوال این است که اگر مردم متوجه نمی شدند، وزارت دفاع آن را ساقط نمی کرد؟ وی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا بایدن هنگام ارزیابی بالون جاسوسی چین نگران ناراحتی دوستانش و شرکای تجاری هانتر در چین بود؟

«نیکول مالیوتاکیس» نماینده جمهوری خواه نیویورک نیز ضمن ابراز خشم درخصوص تاخیر در سرنگونی این بالون گفت: رئیس جمهوری تاکنون هیچ اظهارنظری درخصوص این اقدام تجاوزکارانه غیرقابل قبول پکن نداشته است. وی سپس افزود: کنگره بایدن نسبت به حفاظت از مرزهای ما واکنش نشان دهد، زیرا آنگونه که مشخص است رئیس جمهوری این کار را نمی کند.

واکنش ها و انتقادات به تاخیر دولت بایدن در ساقط کردن بالون چین درحالی است که گفته می شود که رئیس جمهوری آمریکا دستور سرنگونی این بالون را در روز چهارشنبه صادر کرده بود، اما مشاوران نظامی وی به دلیل نگرانی از زخمی شدن ساکنان منطقه، تصمیم گرفتند منتظر بمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha