۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 2837
کد خبر: 85020211
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گرد و خاک دریفت‌بازان در دامنه کوه دراک شیراز به چشم چه کسی می‌رود؟ + فیلم

شیراز-ایرنا- ساعات پایانی یک روز تعطیل است، پارک کوهستانی دراک شاید یکی از گزینه‌های شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت خود باشد، قبل از در اصلی این بوستان، ناگهان سر و صدای زیاد ناشی از حرکات نمایشی خودروها (دریفت)، توجه ها را به خود جلب می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خودروهای گران قیمت و خارجی با رنگ های زرد، مشکی، سفید و قرمز اینجا نگاه ها را به خود جلب کرده اند.
برخی شهروندان از خودرو پایین آمده اند و در حال تماشا هستند، برخی هم به خاطر سردی هوا و شاید ایمنی بیشتر ترجیح داده اند خودرو را به گونه ای متوقف کنند که از تماشای حرکات نمایشی هم بی نصیب نباشند.
بعد از هر اجرای حرکت نمایشی که با گرد و خاک و سر و صدای زیادی همراه است، صدای دست و تشویق شنیده می شود.
اینجا نه یک پیست حرفه ای دریفت است، بلکه بخشی از ورودی پارک کوهستانی دراک شیراز است که برای این کار انتخاب شده است.
اینجا بود که صدای مادری را شنیدم که پسرم نرو جلو، خطرناک است.
اما جاذبه های نمایش دریفت‌بازان آنقدر زیاد است که شمار زیادی افراد بی توجه به احتمال بروز خطا توسط راننده خودرو در حال حرکت نمایشی، خودروی خود را در نزدیکی این محل متوقف کرده اند و بدتر از آن، در کنار صحنه نمایش ایستاده اند.
چهره های راننده ها به نظر می رسد غیرشیرازی است اما پلاک ها ۶۳ و ۹۳ مربوط به همین شهر است.

لحظه خطرناک
یکی از لحظات خطرناکی که خبرنگار ایرنا نیز تصاویر آن را ثبت کرد، زمانی بود که بانویی از خودرویی که ظاهرا خود مالک آن بود پیاده شد و کلید آن را به یکی از رانندگان دریفت باز داد.
سپس این بانو در وسط میدان ایستاد و خودروی خود را مشاهده کرد که توسط راننده، در فاصله اندکی گرداگردش حرکت می‌کرد.
یک شهروند در این میان، فریاد زد: این یک خودکشی است!
هر لحظه امکان خطای راننده و برخورد آن با این بانو وجود داشت.

مجاز نیست
این کار در حالی هر از گاهی، به ویژه آخر هفته ها در بوستان کوهستانی دراک انجام می شود که مسئول کمیته داوران (مارشال) هیات موتورسواری و اتومبیلرانی فارس در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا اعلام کرد: انجام حرکات نمایشی (دریفت) دربخش دونات در پارک کوهستانی دراک شیراز صورت می گیرد، به دلیل عدم رعایت استاندارد های این رشته مجاز نیست و کاری خطرناک است.
احمد رباعی روزیکشنبه در مصاحبه با خبرنگارایرناٰ‌ گفت:‌انجام حرکات دونات نیاز به خودروهای مخصوصٰ، پیست ویژه وهمچنین آموزش دارد.

برای دریفت به ورزشگاه پارس بروید
مسئول کمیته داوران (مارشال) هیات موتور سواری و اتومبیلرانی فارس ادامه داد:‌ علاقه مندان به این رشته جذاب با توجه به اینکه پیست مخصوص دریفت در ورزشگاه پارس شیراز با داشتن امکانات حرفه ای و ایمنی فعال است می توانند با هماهنگی هیات دراین پیست فعالیت کنند.
وی اضافه کرد:‌ این رشته نیاز به آموزش های خاص دارد و از علاقه مندان می خواهیم با هیات همکاری کنند ضمن اینکه از بین اتومبیلرانان خیابانی تاکنون استعدادهای خوبی کشف کردیم که منجربه قهرمانی آنها در کشور شده است.

دریفت چیست؟
دریفت یک حرکت بسیار هیجان انگیز در اتومبیلرانی است که در لغت به معنای گرد و خاک کردن است اما در رانندگی به لیز دادن خودرو با استفاده از ترمز دستی یا بُکس باد کردن دریفت می گویند.
هر چند با خودرو های دیفرانسیل جلو هم می شود دریفت کرد اما به علت این که با این خودرو ها برای دریفت کردن ها نیاز به استفاده از ترمز دستی دارد با اینگونه خودرو ها دریفت نمی کنند برای همین هم برای انجام دریفت از خودرو های محور عقب استفاده می کنند.
زمانی که یک راننده می خواهد با سرعت از پیچ عبور کند، برای اینکه از چپ شدن خودرو جلوگیری کنید(به علت نیروی گریز از مرکز زیاد خودرو) مجبور می شوید سرعت اتومبیل را کم کنید، اما غیر از این راه دیگری هم وجود داره و آن هم لیز دادن پشت خودرو با استفاده از کشیدن ترمز دستی یا بُکس باد کردن اتومبیل البته برای خودرو های محور عقب که بااین کار عمل دریفت انجام می شود.
اگر وقت ترمز کردن و کم کردن سرعت ماشین را ندارید وسرعت شما بسیار زیاد است و احساس می کنید که قرار است چپ کنید باید عمل دریفت انجام دهید البته اینکار نیاز به تجربه دارد و باید از رفتار ماشین بعد از ترمز دستی کشیدن آگاه باشید و با فرمان آن را کنترل کنید.

مشتری بعدی خودروهای دریفت بازان کیست؟
در پایان نمایش دریفت بازان در دراک شیراز، یک خودروی آنها از مدار خارج شد. یکی از راننده ها فریاد زد: لوله هیدرولیک دچار نشتی شده است.
گذشته از خطرات جانی دریفت بازی در دامنه کوه دراک شیراز، پرسش دیگر اینجاست که مشتری بعدی خودروی دریفت بازان کیست؟ آیا این هیجان زودگذر، ارزش استهلاک خودروهای گران قیمت خارجی را دارد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha