گزارش میدانی ایرنا از ۴ سینمای مردمی جشنواره؛ به وقت استقبال

تهران- ایرنا- با رصد ۴ پردیس مهم غرب پایتخت به این نتیجه میرسیم که فرآیند تحریم جشنواره در سینماهای مردمی نتوانسته موفق باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا روز شنبه چهارمین روز جشنواره فجر تصمیم داریم سری به ۴ پردیس غرب پایتخت بزنیم نقل قول های این چند روز بعضا حکایت از عدم استقبال مردم و در مواردی نیز از رکوردشکنی سخن میگویند. با آن که چندان به خبر بی اقبالی جشنواره از سوی مردم، ایمان ندارم اما تلاش میکنم تا با رصد ۴ پردیس خوب پایتخت اصل اتفاق را متوجه شوم.

مقصد نخست ایران مال

از ایران مال شروع میکنم که روز شنبه پذیرای ۸ فیلم بخش مسابقه است. نخستین سانس این پردیس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز میشود که مربوط به فیلم «کت چرمی» است حوالی ساعت ۱۴ به طبقه پردیس میرسم، جمعیت چندان زیاد نیست و تنها چند نفر روی مبل کافه مشغول به صحبت با یکدیگر هستند.

فیلم قرار است همزمان در سالن ۱ و ۲ نمایش داده شود، هر چه به ساعت اکران نزدیک می شویم بر تعداد مخاطبان افزوده میشود. از کسی که مسئول چک کردن بلیتها است وضع استقبال از فیلم ها طی روزهای گذشته را میپرسم. او میگوید جشنواره خیلی شانس داشت که نخستین روزهایش به آخر هفته و تعطیلات خورد و استقبال خوبی از فیلم ها به عمل آمد ولی اگر به روزهای وسط هفته میخورد تا این اندازه استقبال نمیشد.

او همچنین به ما گفت که در ایران مال تاکنون فیلم های «یادگار جنوب»، «جنگل پرتقال»، «کت چرمی» و «روایت ناتمام سیما» با استقبال خوبی همراه بوده است.

از او در مورد ضعیف ترین میزان استقبال میپرسم با آن که نام ۲ فیلم را آورد اما گفت که برای این ۲ فیلم حدود ۷۰ درصد سالن پر بود و استقبال از آنها بد نبود اما وقتی از سالن خارج می شدند اعتراض هایی را نسبت به کیفیت این فیلم ها داشتند.

او، به جمعیت داخل لابی اشاره میکند و میگوید برای «کت چرمی» ظرفیت کاملا تکمیل است و حتما طی روزهای آینده برای آن سانس فوق العاده تعریف میشود.

جمعیت، کمی زودتر از ۱۴:۳۰ دقیقه به سمت سالن میروند در میان جمعیت مخاطبانی با تیپ های مختلف و حتی عصا به دست نیز مشاهده میشود.

مقصد دوم زندگی

مقصد دوم ما پردیس زندگی است. این پردیس برای سانس ۱۷:۳۰ خود فیلم «استاد» را نمایش میدهد. حدود یک ساعت با آن که روز تعطیل است اما طبقه آخر این مرکز خرید که به سینما تعلق دارد.

قبل از نمایش فیلم به پردیس میرسم شاهد جمعیت حدودا ۵۰ نفره است.

با یکی از کسانی که در این پردیس مشغول به فعالیت است وارد گفت وگو می شوم او گفت استقبال روز اول چنگی به دل نزد اما برای پنجشنبه و جمعه استقبال خیلی بالا بود مخصوصا برای فیلم های آنها مرا دوست داشتند، «سرهنگ ثریا» و «هفت بهار نارنج».

او با بیان اینکه برای امروز هم استقبال باید خوب باشد ادامه داد هنوز فیلم های مهم زیادی اکران خود را در زندگی شروع نکرده اند که نمایش این فیلم ها میتواند مخاطبان بیشتری را به سالن ها بکشاند.

از او در مورد ضعیف ترین میزان استقبال پرسیدم که گفت ضعیف به آن معنا نداشتیم اما برای یک فیلم چند ردیف جلویی سالن ۵ خالی بود که البته حدس هم میزدیم وگرنه برای مابقی فیلم ها حتی ردیف های جلویی سالن هم پر شده است.
ساعت اکنون ۱۷:۳۰ دقیقه است و طبق گفته این رفیق سینمایی تقریبا ۸۵ درصد ظرفیت سالن برای فیلم «استاد» پر شده است.

مقصد سوم: مگامال

سومین مقصد این روز ما پردیس مگامال است که در شهرک اکباتان واقع است، مگامال برای سانس ۱۹:۳۰ خود، فیلم «هوک» را در ۲ سالن ۱ و ۲ به نمایش میگذارد.

هوا دیگر تاریک شده و وقتی به فضای پردیس وارد میشویم مخاطبانی را می بینیم که در انتظار آغاز نمایش «ملاقات خصوصی» هستند. چند نفر هم جمع شده اند و مشغول صحبت راجع به جشنواره هستند با یکی از آنها وارد صحبت می شوم و از او در مورد جشنواره میپرسم میگوید دیشب یک فیلم را در سینما فرهنگ دیدم که خیلی شلوغ بود.

الان بلیت تمام فیلم هایی که دوست دارم ببینم را تهیه کرده ام، اما نتوانسته ام برای «یادگار جنوب» بلیت پیدا کنم، البته بلیت این فیلم در بازار سیاه به قیمت ۲۵۰ هزار تومان موجود است که نمیخواهم بخرم حتما برای این فیلم سانس فوق العاده میگذارند که منتظر هستم تا اعلام کنند و آنجا بلیت را تهیه کنم.

او که ایمان نام دارد در مورد فیلم هایی که دیده نیز گفت «کت چرمی»، «چرا گریه نمی کنی؟»، «های پاور» و «جنگل پرتقال» را دیده ام و به جز یکی از این فیلم ها از آن ۳ فیلم دیگر رضایت داشتم برای «سرهنگ ثریا»، «یادگار جنوب» و «هوک» هم خیلی تعریف شنیده ام که منتظر تماشای این ۳ فیلم هم هستم.

با یکی از پرسنل پردیس مگامال وارد گفت وگو میشوم او معتقد است که میزان استقبال به اندازه سالیان گذشته نیست و تنها برای چند فیلم ظرفیت سینما پر شده است و برای دیگر فیلم ها ردیف های جلویی خالی هستند.

او ادامه داد برای فیلم هایی که بلیت تمام شده مردم به ما مراجعه و تقاضای بلیت میکنند و وقتی میگوئیم بلیت نداریم یا حرف ما را باور نمیکنند و یا تقاضا دارند که یک سانس فوق العاده در همان لحظه تعریف کنیم.

جمعیت در لابی پردیس مگامال بیشتر میشود و وقتی آنها در سالن مستقر میشوند میبینیم که حدود ۱۰ صندلی خالی وجود دارد که البته این تعداد مخاطب نیز در ادامه رسیدند تا نمایش «هوک» با ظرفیت کامل آغاز شود.

مقصد پایانی کورش

مقصد آخر ما پردیس کورش است، بزرگترین پردیس سینمایی کشور که بیشترین میزان استقبال از فیلم ها در هر فصلی در این پردیس رقم میخورد این ،پردیس فعلا ۴ سالن بزرگ خود را درگیر نمایش فیلم کرده است.

این پردیس برای سانس آخر خود ۲ فیلم «کت چرمی» و «عطر آلود» را نمایش میدهد، طبقات سوم و چهارم پردیس بسیار شلوغ است. یکی از پرسنل این پردیس به ما: گفت پردیس کورش همیشه شلوغ است و در این دوره هم با وجود اینکه تبلیغات زیادی برای عدم استقبال صورت گرفته اما ما در هیچ سانسی نبوده که صندلی خالی داشته باشیم و تمام سانس های این چند روز نخست جشنواره به صورت کامل پر شده است.

او ادامه داد: در بعضی از دوره های اخیر این پردیس شاهد صف های طولانی برای ورود به سالن و خرید بلیت سانس های فوق العاده بوده است، برای امسال هنوز صفی تشکیل نشده اما تجمع مخاطب بالاست احتمالا برای نیمه دوم جشنواره که کار بعضی فیلم ها به سانس فوق العاده میکشد صف های طولانی تشکیل خواهد شد.

در لابی طبقه چهارم پردیس کورش چند جوان با صدای بلند مشغول صحبت درباره جشنواره هستند. یکی از آنها، سیمرغ نقش اول زن را حق مسلم ژاله صامتی میداند و فردی دیگر میگوید سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به جواد عزتی و مکل هم به صابر ابر میرسد ۳ نفر دیگر هم چند اسم دیگر را میآورند.

به آنها ملحق میشوم از ۵ نفر آنها ۴ نفر معتقد هستند که «کت چرمی» بهترین فیلم این دوره است که برای مرتبه دوم قرار است به تماشای آن بنشینند آن یک نفر هم میگوید تا اینجا «جنگل پرتقال» تاحدودی رضایت او را جلب کرده و منتظر است تا فیلمی از میان گمنام ها نظر کامل او را جلب کند.

آنها در مورد استقبال مردمی از جشنواره میگویند بیشتر در سینما فرهنگ فیلم می بینیم که جمعیت خیلی زیادی آنجا میروند و این برای اولین بار است که خارج از سینما فرهنگ فیلم جشنواره امسال را می بینیم.

به سراغ یکی از جوان هایی میرویم که گویا تنهایی به سینما آمده است. او به ما میگوید هر فیلمی که جواد عزتی در آن بازی کند را تماشا می کند برای همین امسال در همان دقایق ابتدایی فروش بلیت موفق شدم بلیت «کت چرمی» را تهیه کنم و در واقع فقط برای تماشای این فیلم آمده ام کلا میانه ای با جشنواره ندارم و فقط فیلم های چند بازیگر را دنبال میکنم و برایم فرقی ندارد که آن فیلم در جشنواره نمایش دارد یا در اکران عمومی.

یک زن و مرد میانسال نیز توجه من را به خود جلب می کنند به سراغ آنها می روم و در مورد جشنواره از آنها می پرسم، می گویند از سال ۸۳ مشتری جشنواره شده اند و در تمام این سال ها برای تماشای فیلم هایی که فکر میکنند با سلیقه آنها جور در می آید به جشنواره می روند.

مرد ادامه می دهد: فیلم های آقای نعمت الله را دوست داریم و چون می دانیم آقای هادی مقدم دوست به لحاظ فکری به آقای نعمت الله نزدیک هستند تصمیم گرفتیم تا به تماشای «عطر آلود» بنشینیم.

او در مورد استقبال جمعیت گفت: هر ساله به همین ترتیب است، تفاوتی نمی بینم همیشه شلوغ است و نمیتوان آن را خلوت کرد، نمونه اش همین امسال که کلی تلاش کردند تا بگویند فیلم خوبی نیست اما من برای ۲ فیلمی که تا امروز مشاهده کردم دیدم که تمام سالن پر شده و اصلا خلوتی یا تحریمی لااقل به چشم من نیامده است.

ساعت ۲۲:۲۰ دقیقه است و طبقه چهارم کورش در حال انفجار است. جمعیت بسیاری برای فیلم دیدن به سینما آمده اند. جالب تر آن که جمعیت در طبقه ششم این پردیس که فیلم های اکران عمومی در آنجا به نمایش در می آید نیز بسیار زیاد است و مجموع این جمعیت که حدود ۲ هزار نفر تخمین زده میشوند ثابت میکند که نه سینما را میتوان تحریم و خلوت کرد و نه بزرگترین رویداد سالیانه آن را که جشنواره فجر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha